tóth gabi
Az elmúlt napokban, a magyar sajtót ellepte az energiaitalokat támadó cikkek cunamija.
Az előítéletek és téves információk olyan sokasága látott napvilágot, ami tisztázásért és válaszért kiállt. Az ilyen tendenciák mögött vélhetően szándékosságot is felfedezhetünk az iparági szereplők részéről - de legyünk nagyvonalúak, és konkrétumok révén nézzünk rá az esetre.
Minden cikk a gyerekeket szeretné „védeni” az energiaitaloktól. Az energiaitalokban pedig a cukor és a koffein a „mumus”– mivel ezektől felpörögnek, illetve elhíznak a gyerekek.
Első tény: 1L kólában több cukor van, mint 1L energiaitalban – csakhogy az energiaitallal ellentétben a kólát literszámra vedelik, de ez valahogy soha nem kerül címlapra. Adódik a kérdés – miért is nem védjük ugyanígy a gyerekeinket a kóláktól - amely család barátként van agyon reklámozva es 10x több fogy belőle…?
Második tény: 1L kólában pont annyi koffein van, mint egy (250ml) doboz energiaitalban, vagy egy csésze presszókávéban. Itt ugyanaz a helyzet – kávéból és energiaitalból összesen nem isznak annyit a gyerekek, mint kólákból hordószámra. Úgy ahogy az energiaitalok esetében - miért nincs ráírva minden palack kólára, hogy „gyermekeknek nem ajánlott”?
A Magyar Energiaital Szövetség nyíltan hirdeti - gyermekeknek nem ajánlott semmi, ami koffeint tartalmaz – kávé, energiaital és kóla sem.
Eme felelősségteljes viselkedés és kommunikáció elvárható lenne minden olyan gyártótól, akinek üdítő italában cukor és koffein található – ha már a gyerekeink védelme igazából fontos lenne - és nem csak szlogenek szintjén operálunk.
Ne merüljön feledésbe viszont az alap tény, hogy az energiaitalok az egészséges felnőtt embereknek ajánlottak, akiknek azonnali energiára, éberségre van szükségük és még egy kis vitaminhoz is hozzá akarnak jutni.
Nem mellesleg az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal 66.531 emberen végzett kutatása tekinthető a világon leghitelesebb szakvéleménynek - amely szerint egy egészséges felnőtt aggálymentesen elfogyaszthat naponta például 5 doboz (250ml) energiaitalt.