kulcsár edina
A történelem alakulása is tetten érhető bizonyos gépkocsimárkák logójában, míg mások régi családi titkokat rejtenek. Akad köztük néhány kimondottan érdekes sztori!
Mára az autók márkajelzései egybeforrtak azzal, amit a gyártójuk képvisel: elegancia, luxus, száguldás, esetleg megfizethetőség.
A logók tervezésénél természetesen más szempontok játszottak szerepet, és aztán itt minden felbukkan...
Az eredetileg repülőgépmotorokat gyártó cég a Rapp Motorenwerke nevet viselte, majd Bayerische Motoren Werkenre változtatták – ennek a rövidítése a BMW. Ekkor született meg a mai napig használt logójuk is, aminek négyes osztása a repülőgépek forgó légcsavarját és az ég kékjét szimbolizálja. Sokak szerint viszont a bajor zászló színeit jeleníti meg a kerek mező.
A márka emblémája a Filarete-torony tetején lévő, embert lenyelő, sárkányfejű kígyót, a Visconti család címerállatát és Milánó zászlóját ábrázolja.
A két szárny között látható B betű a céget szimbolizálja, amivel a gyár azt szeretné üzenni, hogy a Bentley tényleg majdnem olyan, mint egy repülő. Ezenkívül a márkajelzés szárnyas napkorongra is hasonlít, ami egy okkult szimbólum.
Az 1958-ban bemutatott, stilizált S betűt formázó márkajelzés a cég nevének kezdőbetűje. Ez a járműveken ezüstszínű, mindenhol máshol pedig vörös és kék. A vörös a szenvedélyt és a hagyományt képviseli, a kék pedig a nagyságot.
A Mustangokon látható, vágtázó ló egy magyar származású férfi, Charles Keresztes alkotása. Ő kapta a feladatot, hogy alkosson egy olyan logót, ami harmonizál a hűtőráccsal. Mivel szeretett lovagolni, úgy gondolta, hogy egy vágtázó ló ideális lesz, így ezt faragta ki, és küldte el a gyárnak.
A négy karika négy német autógyár – Audi, DKW, Horch és Wanderer – 1932-es egyesülését, illetve az így született Auto Union vállalatot szimbolizálja. A név 1985-ben lett Audi.
A márka neve a két alapító vezetéknevét takarja. A hűtőtács formáját az Akropoliszról mintázták, az RR logó fölé magasodó ikonikus nőalakot pedig a korabeli népszerű autósmagazin, a The Car titkárnőjéről, Eleanor Velasco Thorntonról formázta Charles Sykes szobrászművész.
A logó valójában három oválisból áll. A belső kettő a vállalat és a vevő szívét jelképezi, ezek átfedése a kölcsönös bizalmat szimbolizálja – miközben egy elnagyolt T betűt is alkotnak. A külső ovális a Toyotát körülvevő világot jelenti.
A háromágú csillag a föld, a tenger és a levegő uralmát jelképezi.
A legenda szerint miután 1923-ban Enzo Ferrari megnyert egy autóversenyt, a nézőként jelen lévő Paolina grófnő megkérte, hogy fessen egy ágaskodó fekete lovat az autóira, mert szerinte az szerencsét hoz – Enzo pedig szót fogadott. A cég logójának sárga háttere pedig Ferrari szülővárosát, Modenát szimbolizálja.
A francia vállalat eleinte fogaskerekeket gyártott, például a Titanichoz. Ezért lett a később autógyártásra áttérő Cit-roën logója a kezdeti sikereket biztosító, fordított V alakú fogaskerék.
A pajzs alakú embléma közepén ágaskodó ló dinamikát és erőt jelent, a körülötte látható fekete-piros csíkok és agancsok pedig Baden-Württemberg tartomány szimbólumai.