kulcsár edina
Luigi Colani formatervező groteszk stílusa egyedi és megismételhetetlen, a szakértők nemes egyszerűséggel az „autótervezés Dalijának” hívták.
Különös hirdetés bukkant fel nemrégiben több olyan külföldi oldalon, ahol igazi ínyenceknek kínálnak eladó gépkocsikat. A szövegezés szerint egy fehér színű, lakóautónak berendezett bizarr formájú Colani-teherautó keresi új gazdáját. Igazi gyűjtői darabról van szó, ebből a járműből mindösszesen két példány készült annak idején, így formaneve nincs is. Az egyik hirdetési portál rakétának, a másik fallikus formájú kamionnak nevezte. Az eladási árat ugyan nem hozták nyilvánosságra, de azért sejthető, hogy szép nagy összegről lehet szó.
S hogy miért ez a nagy hűhó a fehér színű, bizarr kamion körül? Nos, ez egy tényleg különleges jármű, melynek legendás tervezője, Luigi Colani mindössze két éve halt meg.
A mestert a XX. század egyik leghíresebb autótervezőjeként tartja számon a szakma. A svájci-lengyel származású művész olyan nagy márkákkal dolgozott együtt, mint a Fiat, az Alfa Romeo, a Volkswagen, a Lancia és a BMW. Bár Colani sosem tartotta magát szakavatott autótervezőnek, mégis nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a ma ismert dizájnelemek egy része biztosan nem létezne az ő munkássága nélkül.
Luigi Colani 1928-ban Berlinben született, a 40-es évek második felében végezte el a berlini Művészeti Akadémiát, később pedig a párizsi Sorbonne-ra járt, ahol aerodinamikával kapcsolatos tanulmányokat folytatott. Ezt követően egy amerikai repülőgépgyárban kapott állást, ahol ugyan csak másfél évet töltött, de ez alatt megismerkedett az üvegszálas műanyagokkal. Rájött, hogy ezek a pehelykönnyű ám sziklaszilárd anyagok teljesen ismeretlenek az európai autóipar számára. Jó érzékkel ismerte fel, hogy ha a nehéz fémkarosszériákat könnyebbre cseréli, az bizony üzletnek sem rossz.
A mester visszatért hát Európába, ahol hatalmas elánnal vetette bele magát az autótervezésbe. Elvetemült projektjeihez baráti kapcsolatai révén szerzett befektetőket.
Élete mesterművét, a Colani GT csodajárgányt hihetetlenül fiatalon, 34 évesen tervezte. A kocsi poliészter gyanta és üvegszál kombinációjának köszönhetően 170 kilóval volt könnyebb, mint egy akkori Volkswagen bogárhátú, így a motorhoz hozzá sem kellett nyúlni a nagyobb végsebesség eléréséhez.
Colani sikert sikerre halmozott, és olyan híres márkákkal dolgozott együtt, mint az Alfa Romeo, a Volkswagen, a Lada és a BMW. A teljesség igénye nélkül olyan futurisztikus autók köthetők a nevéhez, mint az Abarth 1000 GT Coupé, Lada Gorbi, Colani 2CV, Colani Aero 300, valamint a Colani-féle BMW 700 koncepcióautó.
Colani megszállottan hitte, hogy az autók stílusfejlődésének egyetlen helyes útja van, ez pedig a gömbölyded idomok felé visz. Úgy gondolta, hogy a letisztult és minél kerekebb formáké a jövő, minden más elképzelés rossz irány.
„A Föld kerek, sőt, minden égitest kerek, és ellipszis pályákon kering. Ugyanezeket a körkörös, gömb alakú formákat látjuk a mikroszkopikus világban is. Még az emberek is a kerek formákra buknak, ha párválasztásról van szó. Miért csatlakoznék hát ahhoz az eltévelyedett tömeghez, amely mindent szögletesre akar csinálni? Inkáb Galileo Galilei filozófiáját követem, az én világom is kerek.” – fogalmazott egyszer Colani, aki bevallottan rettegett a derékszögű éles formáktól.
Nem ragadt le az autóiparnál
Az autógyártásban elért vitathatatlan érdemei ellenére Colani nem autótervezőnek, hanem formatervezőnek tartotta magát. Szárnyaló fantáziáját állandó kíváncsiság hajtotta, szinte minden területen kipróbálta magát. Többek között tervezett a Canon-nak fényképezőgépet, a Coca-Colának üdítős palackot, a Swissair svájci légitársaságnak repülőt és a hamburgi rendőrségnek egyenruhát. Halála előtt pedig kínai megrendelésre elektromos kiskocsik tervein dolgozott.