"Időben szóltam, hogy elmebeteg" - Gulyás Gergely keményen beleszállt Magyar Péterbe

INSIDER
Létrehozva: 2021.03.30.

Bizarr karosszériák: Elképesztő járgányokat rakott össze ez a pasas

Luigi Colani formatervező groteszk stílusa egyedi és megismételhetetlen, a szakértők nemes egyszerűséggel az „autótervezés Dalijának” hívták.

Különös hirdetés bukkant fel nemrégiben több olyan külföldi oldalon, ahol igazi ínyenceknek kínálnak eladó gépkocsikat. A szövegezés szerint egy fehér színű, lakóautónak berendezett bizarr formájú Colani-teherautó keresi új gazdáját. Igazi gyűjtői darabról van szó, ebből a járműből mindösszesen két példány készült annak idején, így formaneve nincs is. Az egyik hirdetési portál rakétának, a másik fallikus formájú kamionnak nevezte. Az eladási árat ugyan nem hozták nyilvánosságra, de azért sejthető, hogy szép nagy összegről lehet szó.

A Colani-truck megjelenése tényleg nem mindennapi: hengeres vezetőfülkéje rakétacsúcsban végződik – állítólag ez a forma 50 százalékkal csökkenti a jármű üzemanyag fogyasztását. Fotó: MTI

S hogy miért ez a nagy hűhó a fehér színű, bizarr kamion körül? Nos, ez egy tényleg különleges jármű, melynek legendás tervezője, Luigi Colani mindössze két éve halt meg.

Fotó: AFP

A mestert a XX. század egyik leghíresebb autótervezőjeként tartja számon a szakma. A svájci-lengyel származású művész olyan nagy márkákkal dolgozott együtt, mint a Fiat, az Alfa Romeo, a Volkswagen, a Lancia és a BMW. Bár Colani sosem tartotta magát szakavatott autótervezőnek, mégis nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a ma ismert dizájnelemek egy része biztosan nem létezne az ő munkássága nélkül.

Igazán jellegzetes Colani-modell ez a fagyiszínű duplacsőrös Horch Zwickau 2V8 – amiben tényleg keveredik minden. A modell a legendás autómérnök August Horch – az Audi alapítója – emlékére készült, méghozzá Zwickauban, ahol 1991-ig a Trabant-gyár működött. Ez a '70-es évekbeli Colani meglehetősen ritka példány! Fotó: Getty Images

Ügyesen beletenyerelt a műanyagba

Luigi Colani 1928-ban Berlinben született, a 40-es évek második felében végezte el a berlini Művészeti Akadémiát, később pedig a párizsi Sorbonne-ra járt, ahol aerodinamikával kapcsolatos tanulmányokat folytatott. Ezt követően egy amerikai repülőgépgyárban kapott állást, ahol ugyan csak másfél évet töltött, de ez alatt megismerkedett az üvegszálas műanyagokkal. Rájött, hogy ezek a pehelykönnyű ám sziklaszilárd anyagok teljesen ismeretlenek az európai autóipar számára. Jó érzékkel ismerte fel, hogy ha a nehéz fémkarosszériákat könnyebbre cseréli, az bizony üzletnek sem rossz.

Nem maradhatott ki a Porsche vállalat sem a megbízók közül, Colani a 70-es évek végén tervezte számukra ezt a geometrikus vonalvezetésű modellt – lám-lám, a mester sem ragaszkodott mindig tíz körömmel az elveihez. A Porsche így is szuper áramvonalas lett, ahogy annak idején beszéltek róla a szakértők: szinte fúrja magát előre a levegőben. Fotó: Getty Images

Elszabadult a fantáziája és tarolt

A mester visszatért hát Európába, ahol hatalmas elánnal vetette bele magát az autótervezésbe. Elvetemült projektjeihez baráti kapcsolatai révén szerzett befektetőket.

Németországban művészeti alkotásként tartják számon ezt az egyedi karosszériájú szürke Volvót, melyet a mester állítólag igencsak felpaprikázott hangulatban tervezett. Talán ezért lett az autó eleje olyan, amilyen; ha valaki nem figyel oda, tán még meg is harapja a kocsi. Fotó: Getty Images

Élete mesterművét, a Colani GT csodajárgányt hihetetlenül fiatalon, 34 évesen tervezte. A kocsi poliészter gyanta és üvegszál kombinációjának köszönhetően 170 kilóval volt könnyebb, mint egy akkori Volkswagen bogárhátú, így a motorhoz hozzá sem kellett nyúlni a nagyobb végsebesség eléréséhez.

Német megrendelésre készült ez a szemrevaló sárga gömbkocsi, mely a városi közlekedést lett volna hivatott megreformálni: üléséből a sofőr gyakorlatilag minden irányba kényelmesen lát. A járművön minden részlet különleges, de a szélvédőlapátok háromágú kialakítása kimondottan meghökkentő. Végül a gömbkocsi nem került sorozatgyártásba. Fotó: Getty Images

 

Colani sikert sikerre halmozott, és olyan híres márkákkal dolgozott együtt, mint az Alfa Romeo, a Volkswagen, a Lada és a BMW. A teljesség igénye nélkül olyan futurisztikus autók köthetők a nevéhez, mint az Abarth 1000 GT Coupé, Lada Gorbi, Colani 2CV, Colani Aero 300, valamint a Colani-féle BMW 700 koncepcióautó.

Ez a mindenhol gömbölyített Colani-kisbusz azonnal felhívja magára a figyelmet. Ez volt az oka annak, hogy amint eladóvá vált, a Sberbank azonnal megkaparintotta. A busz mozgó irodaként működik, feladata az új megbízók becsalogatása és az ügyfélkör bővítése. Ez a példány Moszkvában szolgál. Fotó: Shutterstock

„Tévelyedett, aki szögletest akar”

Colani megszállottan hitte, hogy az autók stílusfejlődésének egyetlen helyes útja van, ez pedig a gömbölyded idomok felé visz. Úgy gondolta, hogy a letisztult és minél kerekebb formáké a jövő, minden más elképzelés rossz irány.

Egy ufócsészealj semmi ahhoz képest, ahogy az a gépkocsi kinéz! Az 1978-ban megálmodott Hovercraft kétségtelenül Luigi Colani egyik leglátványosabb alkotása. A kétüléses autószörnybe Audi-motor került, mellyel a jármű annak idején 182,5 km/órás végsebességével rekordot állított fel Floridában. Fotó: Getty Images

„A Föld kerek, sőt, minden égitest kerek, és ellipszis pályákon kering. Ugyanezeket a körkörös, gömb alakú formákat látjuk a mikroszkopikus világban is. Még az emberek is a kerek formákra buknak, ha párválasztásról van szó. Miért csatlakoznék hát ahhoz az eltévelyedett tömeghez, amely mindent szögletesre akar csinálni? Inkáb Galileo Galilei filozófiáját követem, az én világom is kerek.” – fogalmazott egyszer Colani, aki bevallottan rettegett a derékszögű éles formáktól.

Nem ragadt le az autóiparnál

Az autógyártásban elért vitathatatlan érdemei ellenére Colani nem autótervezőnek, hanem formatervezőnek tartotta magát. Szárnyaló fantáziáját állandó kíváncsiság hajtotta, szinte minden területen kipróbálta magát. Többek között tervezett a Canon-nak fényképezőgépet, a Coca-Colának üdítős palackot, a Swissair svájci légitársaságnak repülőt és a hamburgi rendőrségnek egyenruhát. Halála előtt pedig kínai megrendelésre elektromos kiskocsik tervein dolgozott.

Formatervezett Colani-kamera: ez tényleg kézbe símuló! Fotó: AFP

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek