kulcsár edina
A magyar zenei élet kiválóságaiból álló zsűri 12. alkalommal választotta ki a harminc év alatti fiatal művészek köréből azokat, akik a jók között is a legjobbak. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjazott. Sorozatunkban a 2019-es év nyerteseit mutatjuk be.
Dobszay Péter
Dobszay Péter Junior Prima díjas karmester, korosztályának egyik legfoglalkoztatottabb és legsokoldalúbb muzsikusa, a Dohány utcai Zsinagóga és a Gazdagréti Szent Angyalok Templom első orgonistája.
„Az elmúlt években megismertem a magyar zenekarokat, egy-két olyan zenekar van a hivatásosak között, amelyikkel még sosem dolgoztam. Lubickolok abban, hogy ennyi jó zenekar van itthon Magyarországon. Mindegyik más egy picit más, és mindenhol olyan zenészek játszanak, akikkel megtiszteltetés együtt muzsikálni.
A zenekar minden esetben egy hihetetlenül izgalmas élő organizmus, és gyönyörű azt megfigyelni és egyre inkább átlátni, hogy a különböző szólamcsoportok és a különböző emberek hogyan dolgoznak együtt egy közös célért” – mesélte a munkájáról.
Világszerte ad koncerteket, Japánban vezényelte a Kyotói Zenei Fesztivál zenekarát, Oroszországban a Jekatyerinburgi Muszorgszkij Akadémia Zenekarát, Németországban a Philharmonisches Orchester Altenburg-Gerát és Romániában a Nagyváradi, valamint a Szatmárnémeti Állami Filharmóniát. Orgonált Izraelben a jeruzsálemi Szent Sír Bazilikában, Svájcban a genfi Zeneakadémia Nagytermében, Bécsben a Stephansdomban és Macedóniában is. Hazánkban dirigált a MüPa és a Zeneakadémia Nagytermében, továbbá a pécsi Kodály Központban.
Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Fassang László, Pálúr János és Ruppert István növendékeként végezte, és tudását olyan világszerte elismert orgonaművészek mesterkurzusain tökéletesítette, mint Olivier Latry, Christoph Bossert, David Titterington, vagy Jacques van Oortmerssen.
Karmesterként a szakma alapjait Hamar Zsolt vezetésével sajátította el, majd a Zeneakadémia Tehetséggondozó Programjába nyert felvételt, ahova a nemzetközi koncertkarrierre hivatott fiatal művészeket válogatták be, és a karmesterképzőn Ligeti András, Gál Tamás, valamint Medveczky Ádám növendéke lett. 2014. őszén részt vett Eötvös Péter karmesterkurzusán.
Számos korosztályos verseny győztese, a 17. Petr Eben Nemzetközi Orgonaversenyen 3. díjat nyert. Döntőse és Közönségdíjasa volt a 2017-es Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenynek. Koncerten dirigálta a Nemzeti Filharmonikusokat, visszatérő vendégkarmester a Magyar Állami Operaház Zenekaránál, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekaránál, a Pannon Filharmonikusoknál, a Győri Filharmonikus Zenekarnál, a Savaria Szimfonikus Zenekarnál, a Szegedi Szimfonikus Zenekarnál, a Miskolci Szimfonikus Zenekarnál és a MÁV Szimfonikus Zenekarnál. Rendszeresen dolgozik a Szolnoki Szimfonikus Zenekarral. Dirigálta a Solti György Kamarazenekart, a veszprémi Mendelssohn Kamarazenekart és az Anima Musicae Kamarazenekart. A 2018/2019-es évadban mutatkozott be a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekaránál, az Óbudai Danubia Zenekarnál, a Budafoki Dohnányi Zenekarnál, a Zuglói Filharmóniánál és a Duna Szimfonikus Zenekarnál.
Rendszeres egyházi felkéréseknek eleget téve gyakran vezényel oratorikus koncerteket, de színpadi műfajokban is otthonosan mozog, operákat éppúgy dirigál, mint musicalt és operettet.
„Bármit is vezénylek, legszívesebben fölhívnám a szerzőt, ami a kortárs szerzőknél nagy lépéselőny, hogy meg is tehetem. Itt vagyok a 21. században és látom, hallom azt, hogy milyen zenei hangok születnek abból, amit látunk magunk körül.”
2016-ban közel 1 millió televíziónéző látta a Duna TV által a Szolnoki Szigligeti Színházból közvetített szilveszteri gálakoncertet, melynek meghívott karmestere volt. 2018-ban a Virtuózok komolyzenei tehetségkutató műsor győzteseinek teltházas koncertjét dirigálta a Papp László Budapest Sportarénában.
„Ha öregkoromban, visszatekintve a pályámra azt láthatnám, hogy létrejött egy zenekar, amelynek van egy olyan hangzásidentitása, olyan hangképe és olyan közös zenei gondolkodása, amely felismerhető a hallgatók számára, akkor én azt mondanám, hogy sikeres karmesteri pályát futottam. Hogy ha azt mondanák, Mozartot így csak ők játszanak!”
Fontosnak tartja a kortárszene jelenlétét a hangversenyéletben: rendszeresen dirigálja a STUDIO 5 zeneszerző formáció koncertjeit, karmesteri minőségében több Z-felvételt készített a Magyar Rádió számára, és számos különböző ősbemutató is fűződik a nevéhez.
„A Junior Prima Díj egy nagyon rangos elismerés, az, hogy az én elmúlt 11 évemnek a folyamatos munkáját ilyen módon elismerik, az egy nagyon jóleső dolog. Valószínűleg hosszú távon akkor teszem magammal a legjobbat, ha úgy tekintek erre a díjra, mint elvárásra. Hogy nem csupán én magam támasztom a magasabb mércét magam elé, hanem mások is”.
Jenei Erzsébet
A Farkas Ferenc Zeneiskolában kezdett hárfázni nyolcéves korában, tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta Batta Judit tanítványaként.
2014-ben felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre Vigh Andrea és Razvaljajeva Anasztázia osztályába. Egyetemi évei alatt az Erasmus program keretein belül a Brüsszeli Királyi Zeneakadémián tanult Jana Bousková osztályában. Bank of China és köztársasági ösztöndíjas volt 2016-2017-ben.
„Jelenleg a Zeneakadémián a pedagógiai évet csinálom, és mellette zeneiskolában is tanítok gyerekeket. Illetve versenyre készülök. 2010-ben kezdtem a Bartók Konziba járni. Már ezekben az években is nyertem első és második helyeket versenyeken” – emlékezett vissza Jenei Erzsébet a kezdetekre.
Rendszeresen részt vesz zenekari projektekben olyan neves karmesterekkel, mint Medveczky Ádám, Madaras Gergely, Dennis Russell Davies és Pinchas Steinberg. Több országos hárfaversenyen 1. és 2. helyezést ért el. Szólókoncertet adott a 19., 20. Jubileumi és a 21. Nemzetközi Hárfafesztiválon.
Szenvedélyesen kamarazenél: jelenleg csellóval duó-, fuvolával és brácsával trió formációban. Fontosnak tartja hangszere és a komolyzene szélesebb – koncerttermeket nem látogató – közönséggel való megismertetését, ezért olyan fellépéseket is elvállalt már, mint a Sokszínű Hárfa-sorozat gyerekeknek és a Sziget Fesztivál. Kortárs zeneszerzők műveinek tolmácsolásában előszeretettel vesz részt. Ilyen volt Malek Miklós Oboaversenyének és Szathmáry Zsigmond Orgonaversenyének ősbemutatója, Hidas Frigyes Hárfaversenyének – 10 év mellőzés után – előadása.
„Nagyon szeretek zenekarban játszani, mert ez egy olyan közösség, amit nagyon élvezek, ahogy azokat a darabokat is, amelyeket együtt tanulunk meg. Hihetetlen tudást lehet szerezni a társaktól és a karmesterektől” – mondta.
„Az álmom igazából az, hogy azokat a sztereotípiákat, miszerint a hárfa egy lírai, angyali hangszer, ledöntsem. Meg akarom mutatni, hogy a hárfa tud egy egész zenekar nevében is beszélni és jelen lenni. Nekem szavakkal kicsit nehezebb elmondani dolgokat, a zenével minden egyszerűbb. Ki lehet fejezni a szomorúságot, a vidámságot, a vígasztalódást, mindent. Mindenhez van valami, amivel el lehet mondani, hogy mit érzünk”.
Kitüntetéses bachelor diplomáját 2017-ben, mesterdiplomáját 2019-ben szerezte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
„Hihetetlen csoda volt, hogy megkaphattam a Junior Prima Díjat. Ez egy jelzés, hogy továbbra is ezzel kell foglalkoznom” – vallotta be.
Korossy-Khayll Csongor
1998. szeptember 2-án született. 8 évesen kezdett el hegedülni Érden, Részegh Benedeknél. 13 évesen vették fel a Zeneakadémia Különleges Tehetségek Osztályába, ahol Perényi Eszter és Banda Ádám, később Kokas Katalin és Kelemen Barnabás keze alatt tanult. Egyetemi tanulmányait Szenthelyi Miklósnál kezdte meg. Jelenleg a Zeneakadémia harmadéves hallgatója.
„Nyolc évesen kezdetem el hegedülni. Az én kérésemre írattak be a szüleim az érdi zeneiskolába, mert néhány évig nyaggattam őket. Láttam a tévében és kisfiúként nagyon megtetszett a dolog” – mesélte el a kezdeteket Korossy-Khayll Csongor.
Számos hazai és külföldi verseny győztese és díjazottja, melyek közül a fontosabbak: 2011-ben a Luigi Zanuccoli Nemzetközi Verseny 1. díjazottja. A „Zene határok nélkül” 25. nemzetközi muzsikustábor nagydíjasa, a Talents of Europe nemzetközi vonósverseny 2. helyezettje. 2013-ban a Telemann Nemzetközi Hegedűsverseny 4. helyezettje.
„A hegedűben az tetszett, hogy fizikailag is közel van az emberhez, az a sajátja és sokkal inkább tud vele bánni, és sokkal inkább már a saját teste. 10 éves korom körül derült ki számomra, hogy komolyabban kellene ezzel foglalkozni, mert hála Istennek, van hozzá tehetségem” – mondta el.
Fellépett már szólistaként a Budapesti Fesztiválzenekarral Fischer Iván vezényletével, a MÁV Szimfonikusokkal és a Liszt Ferenc Kamarazenekarral. Hegedült a Zeneakadémia Nagytermében, a Solti teremben, a budapesti Dohány utcai és a szegedi zsinagógában, a debreceni református Nagytemplomban, a Pesti Vigadóban, a Budapesti Kongresszusi Központban.
Kamarazenészként is aktív, triójával képviselte a Zeneakadémiát a Societá Umanitaria nemzetközi zenei versenyén. Alapító tagja és első hegedűse a Korossy Kvartettnek, amellyel 2019-ben megnyerte a Weiner Leó Országos Kamarazenei Verseny vonósnégyes kategóriáját.
„Amikor a Fesztiválzenekar a gyerekekért koncertsorozat keretein belül felléphettem a zenekarommal Fischer Iván vezényletével, az nagyon jó élmény volt, és azt hiszem, hogy ez az emlék mindig el fog kísérni a pályám alatt.”
Koncertmestere volt a Zeneakadémia első, hagyományteremtő újévi koncertjének. Az idei évben Fischer Annie ösztöndíjra méltatták.
„Azt érzem, hogy a Junior Prima Díj mindenképp a jövőmnek szól, sokkal inkább egy motiváció, mintsem az eddigi munkám beteljesülése. Kicsit olyan érzésem van vele kapcsolatban, hogy ezt még nem érdemeltem meg és dolgoznom kell ahhoz, hogy a teljesítményemmel méltó lehessek rá” – vallotta be.