12 hónapja

5+1 dolog, amire figyelj, ha télen is szeretsz a szabadban sportolni

Van, akit a téli hideg, nyirkos idő sem rettent el attól, hogy kedvenc sportjának hódoljon, mások viszont ezekben a hónapokban kicsit begubóznak, vagy legalábbis a szabadtéri lehetőségekről a zárt termi megoldásokra váltanak. Télen, ha kint edzünk, valamivel több óvintézkedésre lehet szükségünk, hogy elkerüljük a sérüléseket. Egyrészt, mert csúszósabbak lehetnek az utak, futópályák és street workout pályák, másrészt könnyebben meghűlünk, lebetegedünk, harmadrészt pedig a szervezetünknek, izmainknak is több időre van szükségük az “üzemi hőmérséklet” eléréséhez.

Nézzük, hogyan gondoskodhatunk szervezetünk és ízületeink védelméről, illetve melyek azok a sportok és mozgásformák, melyeket még hidegebb időjárás mellett is bátran végezhetünk!

Hogyan hat a hideg a szervezetünkre?

A hideg önmagában nem az ellenségünk, de vastag bunda híján kénytelenek vagyunk rétegesen és melegen öltözni, ellenkező esetben megfázhatunk, legyengülhet az immunrendszerünk és a kihűlt szervezetre a kórokozók is károsabbak.

A hidegben szájon át bekapkodott levegő, illetve a szél könnyen vezethet felső légúti megbetegedésekhez, mint a nátha, légcsőhurut, torokgyulladás, arcüreggyulladás vagy akár a tüdőgyulladás.

A hidegben általában kevésbé vagyunk szomjasak, ezért gyakran alulhidratáltak lehetünk, ha ilyen időben sportolunk, túrázunk. A vízhiány nemcsak szomjúságot okoz, de csökkenti az agy éberséget, a koncentrációt is, ami óhatatlanul hibázáshoz, figyelmetlenséghez és abból adódó sérülésekhez vezethet.

A hűvös, nyirkos, akár fagyos időjárás az ízületeinket sem kíméli, és a keringésünkre is megterhelő. A szívnek erősebben kell dolgoznia, hogy ellássa a mozgásban lévő szerveket és végtagokat, az izmoknak, inaknak pedig több időre van szükségük, hogy bemelegedjenek.

De ne gondoljuk, hogy aki az otthon meleg biztonságában marad, az nyert a hideggel szemben! Ne feledkezzünk meg róla, hogy a mozgás fontos, hiszen ha begubózunk és ülünk egész nap, akkor az sokkal rosszabb, mintha megküzdenénk az elemekkel odakint. A mozgásszegény életmód az elsődleges oka a rengeteg derékfájós, vállfájós embernek, és az elhízásért is felelős, ami egy sor civilizációs betegség kialakulásában szerepet játszik.

Ezekre figyelj, ha télen is sportolnál

Ha odafigyelünk magunkra és kicsit tudatosan rákészülünk a mozgásra, akkor télen is biztonsággal hódolhatunk kedvenc sportjainknak, és attól sem kell tartanunk, hogy felszedünk pár nem kívánt kilót az ünnepek alatt. De mire is érdemes odafigyelni?

  • A fentiek tükrében az elsődleges a megfelelő ruházat, réteges öltözet. Érdemes speciális sportruházatot beszerezni, nagyon fontos a jól tapadó edzőcipő, a légáteresztő felsőruházat és a lábszárat, medencénket melegítő leggings.

  • Ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadékpótlásról, akkor sem, ha kevésbé érezzük magunkat szomjasnak!

  • Viseljünk gyógyászati segédeszközöket, ha volt korábbi sérülésünk, vagy érzékenyebbek az ízületeink! Ha nem szeretnénk túl fiatalon ultramodern térdprotézist vagy nem akarunk elszenvedni hosszasan gyógyuló szalagszakadást, akkor vegyünk fel térdvédőt, gumizoknit, csuklószorítót, könyökvédőt vagy, ami a sportágunkhoz passzol.

  • Sose maradjon el a bemelegítés, ahogy a levezetés és nyújtás sem! Nemcsak izmainknak és ízületeinknek van szükségük a bemelegedésre, de a fokozatosan növekvő intenzitás és a lassú terhelés elősegíti a légzőszervrendszer, a keringési rendszer felkészülését is, sőt a mentális fókusznak is jót tesz a ráhangolódásban.

    Ha pedig esetleg kihagytuk a mozgást, ne pont a téli időben akarjuk hirtelen pótolni a lemaradást. Ha elmaradt a sport az elmúlt időszakban, akkor még fontosabb a fokozatosság! Adjunk 1-2 hetet a szervezetünknek, amíg visszaszokunk!

  • Válasszunk okosan mozgásformát! Ha ragaszkodunk a kinti edzéshez, próbáljunk figyelni az időjárásra, és szárazabb időben menjünk futni vagy a street workout pályára. Az sem baj, ha kicsit váltunk, és a jól megszokott edzés helyett választunk valami mást. Ezzel a szervezetünket is fejlődésre ösztönözzük. Bringázhatunk, túrázhatunk, de a szabadtéri sport helyett jó alternatíva lehet télen az úszás, az aquafitness, a fallabda vagy valamilyen csoportos óra is, mint a spinning, hot iron, TRX. Ha pedig kimondottan szeretnénk az ízületeink rugalmasságát, mozgékonyságát is edzeni, érdemes a jógát, deep work-öt vagy body artot választani.

  • Legyünk láthatóak! Mivel télen korábban sötétedik, ne feledkezzünk meg, hogy észrevehetőnek kell maradnunk, törekedjünk a biztonságra! Ne sportoljunk túl forgalmas útszakasz közelében, és viseljünk valamilyen foszforeszkáló, világító kiegészítőt!

    Skier on ski slope

     

    Végül pedig ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az egészségvédelem nem ér véget a sportolás, mozgás befejezésével! A hideg környezetből hazatérve feltétlenül öltözzünk át száraz, meleg ruhába, igyunk egy kellemes gyömbéres, mézes gyógyteát (hárs, kakukkfű, kasvirág) az immunrendszer erősítésére, és ne feledkezzünk meg a vitamin- és ásványianyag pótlásáról sem, amely megoldható a minőségi, teljesértékű táplálkozással, illetve étrend-kiegészítők segítségével is.

    Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
    Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!