RETRO RÁDIÓ

Mesével dolgozhatják fel a gyerekek a fogantatás tudatalatti élményét

Mesével dolgozhatják fel a gyerekek a fogantatás tudatalatti élményét
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 11. 26. 18:40

A gyerekek tudat alatt őrzik saját fogantatásuk és születésük titokzatos élményét. Bartyik Gitta meseterapeuta saját kislánya rajzaiból jött rá, hogy Laura „emlékszik”: lombikban fogant meg. A sejtszintű emlékezésre ma már számos tudományos bizonyíték van.

A gyerekeknek sok olyan élményük van, amiről nem tudnak beszélni, hiszen ők maguk sem tudják megfogalmazni érzéseiket. Ebben segít számukra a mesék világa. A gyerekek a mese nyelvét értik, beszélik, azonosulnak a szereplőkkel, átélik az érzéseiket, megélik a mese feszültségét és a megnyugvást. Ezért is fontos, hogy a szülők az elektronikus kütyük és a televíziók világában is meséljenek gyermeküknek fejből, könyvből.

– Bátran kezdjünk mesélni, nem szó szerint kell elmondani a mesét, hanem szívből. Az a mesélésben a lényeg, hogy anya vagy apa hangján, közös élményben szól a történet a gyermekhez

– fogalmaz Bartyik Gitta pedagógus, pszichológus, meseterapeuta.

– A gyermekekben bizonyos élmények, emlékek szorongást, belső bizonytalanságot kelthetnek, amiket a szimbólumok nyelvén segítenek feloldani a mesék.

Bartyik Gitta kislánya, Laura mesterséges megtermékenyítéssel született. Két-hároméves korában, mint minden gyermek, szeretett firkálgatni. Anyukája felfigyelt egy motívumra, ami gyakran visszatért a rajzain: mintha saját fogantatását rajzolta volna le a kislány.

Ez a rajz adta az ihletet egy szerelemről, fogantatásról és születésről szóló mese megírásához, amiben szó szerint ugyan egyik sincs kimondva, mégis, a gyermek számára információt ad át létének kezdetéről.

- A gyermekben, aki hallgatja a mesét és látja a csodálatos festett illusztrációkat, oldódhat a szorongás, a „valami történt, amiről nem tudok” érzése – mondja a meseterapeuta. A mese a gyermekek számára semmilyen magyarázatot nem igényel. A mesélés intim közegében a mese, mint egy magocska, beépül a gyermek tudatalattijába, és segít számára feldolgozni a tudat alatt átélt élményeket. A kisgyermekeknek még nem megérteniük, hanem átérezniük, átélniük érdemes, honnan és hogyan érkeztek a világra. Ez pedig csakis a mese világában lehetséges.

Kísérletekkel igazolt jelenség a sejtmemória

Dr. Buzder Tímea embriológus szerint a sejtszintű emlékezés, a sejtmemória létező és kísérletekkel igazolt jelenség.

- – A traumák is sejtszinten hatnak – mondja a szakértő. – Vagyis attól a pillanattól kezdve, hogy a petesejtet eltávolítják az anyai környezetből, addig, amíg az embriót visszaültetik, stressznek van kitéve. A környezeti tapasztalás, hatás félelmet, szorongást generál. Mivel a gyerekek tudatalattijában lévő emlékezethez kell kapcsolódnunk, ezért Bartyik Gitta arra törekedett, hogy a mese maradjon a valóság talaján. Ebben segítettem neki szakértőként.

Illusztrációk: Felföldi Anna festményei

  A mesemondás 5 aranyszabálya

  1. Meséljünk minden nap!
  2. Mindenről lehet mesélni. A családnak, egy kőnek, egy falevélnek, egy virágnak, egy madárnak, egy tűzoltóautónak, egy plüss mackónak… mindennek van története.
  3. Meséljünk az életkornak megfelelően! A legkisebbeknek ringatókat, mondókákat, höcögtetőket, az ovisoknak lánc- és állatmeséket, a kisiskolásoknak tündérmeséket, a serdülőknek legendákat.
  4. Meséljünk bármikor! Este elalvás előtt, várakozás közben, betegség, szomorúság, jókedv esetén. Minden helyzethez találhatunk mesét.
  5. Meséljünk fejből, élőszóban!
 

 

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.