MAMAKLUB

Végre egy tö­ké­le­tes út­mu­tató, hány­kor kell egy gye­rek­nek le­fe­küdni

Nem ér­te­tek egyet a pá­rod­dal, mikor fe­küd­jön le a gye­rek? Az al­vás­ku­tató tu­dó­sok aján­lá­sát ér­de­mes meg­fon­tol­no­tok. Az alvás mennyi­sé­gén ugyanis ren­ge­teg min­den múlik!
Elkezdődött az iskola, a család életében végre beállhat egy normális rendszer.

Legalábbis mi, szülők alig vártuk már, hogy valamire hivatkozva időben ágyba fektessük a gyereket.

EZT OLVASTAD MÁR?

Az iskolakezdés adott. De mikor fektesd le a gyerkőcöt, hogy eleget aludjon? Melyik korban hány óra alvásra van átlagosan szüksége a fejlődő szervezetnek? Persze egyénenként változik az alvásigény, még a kicsiknél is.  Az alvással foglalkozó szakértők kidolgoztak egy általános ajánlást, amit érdemes figyelembe venni.

A szülőket is megkérdezték, mit gondolnak erről.

A szülők általános javaslata az volt, hogy a 2 éves gyereket este 7-kor kell lefektetni, minden további évvel ez az idő negyedórával tolódjon ki. A 18 éves nagy kamasznak este 11 óra a legkésőbbi idő a lefekvéshez. Sokan kétségbe vonták ezt a szisztémát. Szerintük fél 10 az ideális villanyoltási idő, még a kamasznak is. Van, aki szerint sántít bármilyen kötelező javaslat. Mindenki akkor menjen aludni, amikor elálmosodik. Még a legkisebbek is.

Mivel az időbeosztás családonként különbözik, inkább azt lehet megjelölni, mennyi az az alvással töltött idő, ami egészséges a gyermek kora szerint. Ebbe az időtartamba a kisebbeknél nem csak az éjszakai alvás, de a nappali szunyókálás is beletartozik.

Ajánlott alvásmennyiség:

Csecsemők (4-12 hónap): 12-16 óra

Kisdedkorú (1-3 éves): 11-14 óra

Eközben a címlapon

Óvodás korú (3-6 éves): 10-13 óra

Iskolás korú (6-14 éves): 9-12 óra

Serdülő korú (14-18 éves): 8-10 óra

Ez a kamaszoknál például azt jelenti, hogy ha az ébresztőóra 6:30-kor szól, akkor este 10:30-kor vagy korábban már le kéne feküdniük. A kisdedeket, ha 7-kor kelnek, 8-kor már el kell ringatni.

Bár soknak tűnik az ajánlott alvás mennyiség, de a tudósok nem véletlenül jutottak erre a megállapításra.

Az elégséges alvás óriási hatással van az ember testi, szellemi fejlődésére. Ez még fokozottabban igaz a gyermekekre.

Az alváshiány nem csakingerlékennyé, zsörtölődővéteszi őket, de oka lehet a koncentrálás hiányának, a magas vérnyomás, evési zavarokmegjelenésének, a gyakori fejfájásnak, depressziónak.

Ha ellenben sikerül eleget aludniuk, ez minden téren pozitívan hat: erősebb immunrendszer, sikeres tanulmányi eredmények, kiegyensúlyozott viselkedés, jobb memória és szellemi teljesítmény.

Segít, ha minden nap ugyanazt az esti rutint alakítod ki a kisebb gyerekekkel.

A kamaszokkal is értesd meg, mennyire célravezető a rendszeres esti időbeosztás. A fogmosás, olvasás, villanyoltás lehetőleg mindig ugyanabban az időben történjen.Ez megkönnyíti az elalvást.