INSIDER

Mo­bilra köl­töz­nek a rek­lám­új­sá­gok

Min­den csa­lád ha­vonta több mint 2 kiló, évente 26 ki­ló­nyi áru­házi rek­lám­új­sá­got kap a pos­ta­lá­dá­jába! Van, aki utálja, van, aki sze­reti ezt, de az biz­tos, hogy ez na­gyon kör­nye­zet­szennyező. Ezért is akarja a kor­mány je­len­tős díj­eme­lés­sel vissza­szo­rí­tani a kör­nye­ze­tet ter­helő, sok ezer ton­ná­nyi pa­pír­hul­la­dé­kot je­lentő ak­ciós új­sá­go­kat ja­nuár 1-jétől. Bár a cégek hall­gat­nak, csen­des lé­pé­seik be­szé­de­sek: egyre töb­ben fej­lesz­te­nek mo­bil­al­kal­ma­zást rek­lám­új­ság­gal.
  • Szerző: Ripost

Komoly változás a láthatáron: 2019. január 1-jétől a jelenlegi kilónkénti 84 forintos környezetvédelmi termékdíjat 304 forintra emelné a kormány, ettől pedig, akárcsak a nejlonzacskók visszaszorításával, jelentős környezetvédelmi és vásárlási változás várható.

EZT OLVASTAD MÁR?

A lapozás illúzióját is megadják a neten

Számos áruházláncot megkérdeztünk, mit terveznek a várható rendelet kapcsán. Hagynak mindent a régiben, a plusz költséget pedig a hirdetőkre és a vásárlókra hárítják? Csökkentik a jelenlegi reklámújság méretét? Ritkítják a megjelenést? Átváltanak magazinra, melyre nem vonatkozik a környezetvédelmi termékdíj, ám a kiadvány több mint felét tartalomnak kell megtöltenie, nem pedig hirdetéseknek? Postaláda helyett e-mailfiókba, a honlapjukra vagy saját mobil alkalmazásban továbbítják a korábbi, papír alapú reklámújságot? Ám hiába kerestünk meg mintegy fél tucat áruházláncot, egyelőre egyikük sem kívánt nyilatkozni.

Ugyanakkor egyre több reklámújság-portál található az interneten, ahol rengeteg kiadvány kényelmesen áttekinthető. Van, ahol még a lapozás látványának és hangjának illúziója is megvan! Ráadásul egyre több cég fejleszt saját mobilalkalmazást reklámújsággal, bevásárló listával, áruházkeresővel, illetve házhoz szállítási lehetőséggel.

Eközben a címlapon

Személyre szabott e-reklámújságoké a jövő

Béres Szilárd kommunikációs szakember szerint elkerülhetetlen a változás, mellyel mindenki csak nyer.

„A reklámújságok hatékonysága jelentősen csökkent az elmúlt években. Rengeteg a szemétben landol, sok helyen már nem lehet a postaládába dobni, és a cégeknek sincs konkrét adata arról, hány emberhez is jutnak el így. A várható környezetvédelmi termékdíj-emelés egyik logikus velejárója, hogy sok cég kevesebbet nyomtat és csak az áruházaiba tesz majd ki reklámújságot, a postaládákba nem. Az így felszabaduló pénzből pedig saját internetes alkalmazásra, boltra költhet” – magyarázza a szakember.

Hamarosan olyan elektronikus reklámújságok készülhetnek, melyekről, az általunk önkéntesen megadott adatok alapján úgy érezhetjük, kifejezetten nekünk készülnek!

A nemünknek és az életkorunknak megfelelő színvilág és betűtípus, illetve a személyes hangvétel mellett olyan hirdetéseket, akciókat kapunk, amelyek valóban érdekelnek, érdekelhetnek bennünket, nekünk szólnak. Pont, mint a békebeli hentes, aki név szerint ismerte a vevőit és tudta, ki, mit szeret, kinek mit érdemes ajánlania. S ahogy a lépcsőházban összefutó két háziasszony arról beszélget, ki mit vett és mit készít belőle, ugyanúgy lehetőség lesz gombnyomással megosztani ismerőseinkkel a legjobb ajánlatokat, melyeket kommentálhatunk is. Ráadásul születésnapi vagy névnapi ajándékokat, extra kedvezményeket, kuponokat is kaphatunk a cégektől, így még inkább fontos, megbecsült vevőjüknek érezhetjük magunkat – példálózik a szakember, aki szerint a technológia arra is képes, hogy akkor kapjuk meg a nekünk szánt elektronikus reklámújságot, amikor leginkább van időnk megnézni.

Megosztja az embereket a várható változás

Sokan szeretik a reklámújságokat, bejelölik, mit akarnak megvenni, s azzal indulnak vásárolni. Ám szép számmal vannak, akik egyáltalán nem vagy csak módjával kérnek reklámújságot, mert csak egy-két boltba járnak vásárolni.

Imre Zsuzsanna: „Örülnék, ha nem lennének, rengeteget dobálnak be. Nagyon sok szemetet kapunk, kéretlenül. Ha valakit érdekelnek az akciók, megnézi a boltban, ahol úgy is kiírják, hogy mi akciós. Az üzletek elé is van rakva a szórólap, az is bőven elegendő lenne.”

Kajáti Ágnes: „Nagyon sok reklámújságot kapunk, s nagy része felesleges. Jó megoldásnak találnám, ha bizonyos helyekre kihelyeznének akciós újságokat és az venné el onnan, akit ténylegesen érdekel, így a többség nem kapna egy csomó papírhulladékot.”

Seres Béla: „Nekem számít, hogy mi akciós, mindig megnézem az akciós újságokat. Ha teljesen megszűnik a papír alapú, akkor hiányozni fog.”