kulcsár edina
Márki-Zay Péter kedden az ATV műsorában szólta el magát, ezzel beismerve, hogy Bajnai Gordon és körének cége állt a március végi baloldali SMS-botrány mögött.
Ahogy korábban a Ripost is beszámolt róla, hogy Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám cége, a DatAdat csúcstechnológiával segítette Márki-Zay Péter kampányát, ráadásul mindezt nagy valószínűséggel törvénytelen módon tették. Az is kiderült, hogy a DatAdat már tavaly ősszel, az előválasztás során is Márki-Zay mellett tette le a voksát.
Március 29-én kormánytagok, kormánytisztviselők és jobboldali újságírók is kaptak furcsa SMS-üzeneteket, amelyek - akkor még csak gyaníthatóan - a DatAdat illegális adatgyűjtését követően kerültek kézbesítésre. Becslések szerint összesen kétmillió, választásra buzdító és kormányváltást sürgető üzenet került kézbesítésre.
Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke az esettel kapcsolatban elmondta, hogy semmilyen szabálynak nem feleltek meg az üzenetek, ráadásul olyan panaszokat is kaptak, ahol a panaszos – csatolva az SMS-t – kifejti, hogy őt olyan becenéven szólították meg, amelyet a Messengeren használ.
Ezt követően gyorsan felmerült a gyanú azzal kapcsolatban, hogy Bajnai és körének cége a Facebook üzenetküldős alkalmazás segítségével gyűjtött be bizalmas információkat emberek százezreiről.
Ugyan a baloldal sokáig tagadta, hogy Bajnaiéknak köze lenne az SMS-ek küldéséhez, viszont Márki-Zay Péter tegnap este az Egyenes Beszéd című műsorban elszólta magát:
Karácsony Gergelynek végtelenül hálás vagyok, az ő stábja csinálta a kampányt (...) Itt szerepel a DatAdat, Szigetvári Viktor, és bocsánat, a Bajnai Gordonhoz tartozó DatAdat és Gál J. Zoltán. Ők voltak Karácsony Gergely stábja, és óriási feladatot vállalva vitték tovább a kampányt egészen a végig.
A hatóságok jelenleg is vizsgálják azt az sms-cunamit, amely során az ország lakosságának egy tizede kapott rövid, sokszor névre szóló üzenetet. Az ügy mögött Bajnai Gordon volt MSZP-s kormányfő által kiépített DatAdat-csoport állt. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke a Magyar Nemzettel közölte, hogy az adatvédelmi aggályokat felvető esetről a választási kampány alatt hazánkban tartózkodó EBESZ-megfigyelőket is értesítették.
– Több beadványt is kaptunk és jelenleg is tart a történtek kivizsgálása, folyamatban vannak az azonosítások – közölte a Magyar Nemzet megkeresésére Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke. Hozzátette: az ügy feltehetőleg az ellenzéki oldalhoz köthető.
Mint mondta, nem telefonos adatbázisból szerezték meg az érintettek telefonszámait, a technikai háttere az ügynek pedig az, hogy három különböző szoftver felhasználásával a személyek offline és online interakcióit összekapcsolták.
– Emiatt lehetett az, hogy többen a becenevekkel vagy a Facebook-oldalakon használt nevekkel kaptak sms-üzeneteket – hangsúlyozta Péterfalvi, aki szerint
vélelmezhető a jogsértés, amiről a választási kampány időszakában hazánkban tartózkodó EBESZ-megfigyelőket is tájékoztatták.
Ismert: a rendszerváltás óta a legnagyobb és a legtöbb embert érintő választási csalás során körülbelül egymillió embert értek el a baloldali kampányközpont működtetői. A szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálatából kiderült, hogy egy közbeiktatott cégen keresztül gyakorlatilag az ország lakosságának tizedét elérő sms-cunamit a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfő és titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által kiépített DatAdat-csoport osztrák leánycége rendelte meg, a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is ez a vállalkozás biztosította.
A cég offshore-háttérrel rendelkezhet, a baloldali kampányokban begyűjtött adatokat pedig Észtországban kezelhetik, a balti állam ugyanis híres arról, hogy nem ellenőrzik olyan szigorúan az uniós GDPR-előírásoknak való megfelelést.
A választókat elárasztó sms-cunamit követően a DatAdat-csoport nem állt meg, hiszen a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfő és titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által kiépített hálózat csütörtökön hatalmas telefonos kampányba kezdett, amellyel hozzávetőlegesen egymillió választót értek el.
A szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálata már a tömegesen kiküldött szöveges üzenetek után megállapította, hogy a telefonos kampányt egy közbeiktatott cégen keresztül a DatAdat osztrák leánycége rendelte meg, és a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is ez a vállalkozás biztosította. Úgy tudjuk, a telefonhívásokat is hasonló szisztéma alapján indították.
Az illegális úton beszerzett adathalmaz Facebook-profilokból letöltött, nevekkel összekapcsolt telefonszámokból, illetve banki és kereskedelmi adatbázisokból kinyert elérhetőségekből áll. Ez magyarázatot ad arra is, hogy a szervezők gyakorlatilag mindenféle politikai hovatartozás, vagyis targetálás nélkül küldték szét a szóban forgó sms-eket. Ezért történhetett meg, hogy jobboldali szimpatizánsok tömege, számos kormánytag, illetve konzervatív közéleti szereplő is kapott rövid, sokszor névre szóló üzenetet.
A DatAdat által végrehajtott precíziós akciók lényege, hogy személyre szabott üzenetekkel olyanokat tartsanak otthon a választások napján, akik bizonyosan a kormányoldalt erősítenék, illetve azokat a szavazókat mozdítsák meg, akik a baloldalra húzhatják az ikszet. Bajnaiék tehát a közösségi médiumokon keresztül a mesterséges intelligencia és a chatbotok, vagyis beszélgető robotok segítségével főként a bizonytalanokat veszik célba. A chatbotok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, és egyebek mellett például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák azt. A DatAdathoz hasonló vállalatok a kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit.
Megjegyzendő, hogy Márki-Zay Péternek, a baloldal bukott miniszterelnök-jelöltjének a Facebook-oldalán is több hasonló anyag jelent meg, s ha a felhasználó kitöltötte ezek valamelyikét, azzal feliratkozott a baloldali jelölt levelezési listájára, és a Messenger alkalmazásban kapta az üzeneteket.
A választókat elárasztó sms-cunamit követően a DatAdat-csoport nem állt meg, mivel a választásokat megelőző csütörtökön hatalmas telefonos kampányba kezdett, amellyel hozzávetőlegesen egymillió választót ért el.
Pikó András kampányát is segíthette 2019-ben a DatAdat – derül ki abból az Index birtokába került felvételből, amelyen a józsefvárosi polgármester egyfajta bevetendő csodafegyverként beszélt Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám vállalkozásáról – közölte az Index.
Már 2019-ben is a DatAdatban látta az ellenzék a csodafegyvert. Ez derül ki abból az Index birtokába került hangfelvételből, amelyen Pikó András, Józsefváros ellenzéki polgármestere kifejtette, hogy szeretné, ha Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám cége segítené a kampányát.
Pikó 2019 májusában beszélt erről, amikor mint civil jelöltet elvitték bemutatni a józsefvárosi MSZP taggyűlésére. A több mint kétórás beszélgetést – amelynek a DatAdatra vonatkozó egyik részletét közöljük most – egy helyi szocialista politikus rögzítette.
A hanganyagon Pikó András a következőket mondja:
A DK-tól nem tudom, hogy mit fogok kérni (...) csak hallom, hogy a DK mögött van egy olyan datamining cég, amelyet egykori titokminiszter, meg izé, hogy azt, amit Dobrev Klára mögött láttunk, ilyen socialmediás, meg adatbányászatot, tehát, hogy olyan embereket is lehet, hogy el tudtak érni, akiket egyébként másként nem. Lehet, hogy csak annyit kell kérni tőlük, hogy figyeljetek, hadd dolgozzanak már kicsit erre a kampányra is.
A józsefvárosi polgármester szavai több információt is megerősítenek mindabból, amit az Index hozott nyilvánosságra a DatAdattal kapcsolatban. Egyrészt kiderül, hogy Pikóé lehetett egyike annak a tizenkét polgármesteri kampánynak, amelyeket az adathalász cég támogatott. Mint ismert Ficsor Ádám, a Bajnai-kormány volt titkosszolgálati minisztere egy, az Index birtokába került beszélgetésen azzal dicsekedett, hogy több helyhatósági kampányban is segítették az ellenzéket 2019-ben.
Tizenkét kampányban dolgoztunk azon a választáson, és közülük tizenkét polgármester nyert. (...) Ez nagy győzelem volt
– mondta egy hangfelvételen Ficsor Ádám.
Pikó András szavai azt is alátámasztják, hogy a DatAdat csapatánál a közösségi médiában összeszedett adatokat felhasználva profilozzák a választókat, hogy aztán az ellenzék oldalára állítsák őket. Erről a cégcsoport ausztriai leányvállalatának tájékoztatási igazgatója, Patrick Frank a következőket mondta egy szintén az Index birtokába került felvételen:
Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget.
Végül a józsefvárosi ellenzéki polgármester szavai egybecsengenek az Index azon információjával is, hogy – Bajnai Gordon döntése alapján – a DatAdat segítségével nyerhette meg Márki-Zay Péter az előválasztást. Pikó András ugyanis 2019 májusában még arról beszélt, hogy Dobrev Klára mögött látható a DatAdat csapatának munkája. A DK jelöltje simán meg is nyerte az előválasztás első fordulóját, majd nagy meglepetésre kikapott attól a Márki-Zay Pétertől, aki tőle közel 15 százalékkal lemaradva, mindössze a harmadik helyen végzett az első fordulóban és csak a korábban Bajnai Gordon által támogatott Karácsony Gergely váratlan visszalépése révén vehette föl a versenyt a Demokratikus Koalíció jelöltjével.
A választókat elárasztó sms-cunamit követően a DatAdat-csoport nem állt meg, hiszen a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfő és titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által kiépített hálózat csütörtökön hatalmas telefonos kampányba kezdett, amellyel hozzávetőlegesen egymillió választót értek el.
A szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálata már a tömegesen kiküldött szöveges üzenetek után megállapította, hogy a telefonos kampányt egy közbeiktatott cégen keresztül a DatAdat osztrák leánycége rendelte meg, és a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is ez a vállalkozás biztosította. Úgy tudjuk, a telefonhívásokat is hasonló szisztéma alapján indították.
Az is egyértelműen kiderült, hogy az illegális úton beszerzett adathalmaz Facebook-profilokból – ezen belül is főként a Messenger alkalmazásból – letöltött, nevekkel összekapcsolt telefonszámokból, illetve banki és kereskedelmi adatbázisokból kinyert elérhetőségekből áll.
Ez magyarázatot ad arra is, hogy a szervezők gyakorlatilag mindenféle politikai hovatartozás, vagyis targetálás nélkül küldték szét a szóban forgó sms-eket és indították a hívásokat. Ezért történhetett meg, hogy jobboldali szimpatizánsok tömege, kormánytag, illetve számos konzervatív közéleti szereplő is kapott rövid, sokszor névre szóló üzenetet és fogadott ismeretlen számról ékező telefonhívást.
Szakértők szerint csupán olyan műveletről beszélhetünk, amely során nem válogattak a célszemélyek között, a mennyiség, a minél nagyobb számú választópolgár elérése volt az elsődleges szempont. Szerintük a DatAdat által végrehajtott precíziós akciók már régen elkezdődtek. Ezek lényege, hogy személyre szabott üzenetekkel olyanokat tartsanak otthon a választások napján, akik bizonyosan a kormányoldalt erősítenék, illetve azokat a szavazókat mozdítsák meg, akik a baloldalra húzhatják az ikszet.
Bajnaiék tehát a közösségi médiumokon keresztül a mesterséges intelligencia és a chatbotok, vagyis beszélgető robotok segítségével főként a bizonytalanokat veszik célba.
A chatbotok a felhasználók számára érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, és egyebek mellett például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák azt.
A DatAdathoz hasonló vállalatok a kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit.
Azt is megállapítják – ahogyan Ficsor Adám fogalmazott az Index cikkében hivatkozott ominózus felvételen –, kik azok a szavazók, „akik hajlandóak egy lépéssel közelebb lépni a kampányodhoz”.
Márki-Zay Facebook-oldalán is több hasonló anyag jelent meg, s ha a felhasználó kitöltötte ezek valamelyikét, azzal feliratkozott a baloldali jelölt levelezési listájára, és a Messenger alkalmazásban kapta az üzeneteket.
Utóbbiak egyébként akkor is aktiválódnak, ha a felhasználó akár egy kommentárt ír Márki-Zay valamelyik bejegyzéséhez. Megjegyzendő, hogy a kvízszerű feladványok az adatgyűjtés mellett propagandaanyagként is funkcionáltak, amelyekben a hódmezővásárhelyi polgármester a politikai üzenetét „rejtette el”.
A kvízek közül talán a legbizarrabb, amikor Márki-Zay azt ígérte a facebookozóknak, hogy egy kérdőív kitöltéséből megtudhatják, Orbán Viktor kormányfő mini-Putyin-e. A hasonló, szórakoztatónak szánt tartalmakkal a fiatalabbakat próbálja megszólítani és magához kötni a baloldal, ugyanis az ifjabb generációk használják aktívabban a közösségi médiumokat. Az is előfordulhat, hogy a chatbotok ismerősnek jelölnek más felhasználókat, hogy ily módon gyűjtsék be a nem nyilvános adataikat.
Megvizsgálják, mit kedvelnek és mit nem, az így összegyűjtött információt pedig politikai profilozásra használják fel. Minél több az adat, a fejlett algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át, mivel lehet őt megszólítani, választásra buzdítani vagy éppen távol tartani a szavazástól.
Ezt megkönnyíti, hogy valós időben is lehetséges elemezni és profilozni a felhasználókat a facebookos aktivitásuk alapján. Ennek a módszernek az alapját a magyarországi sajtóban is rendszeresen emlegetett Michal Kosinski, az adatalapú pszichológia egyik legismertebb alakja dolgozta ki a 2010-es évek elején.
E modell szerint alig hetven lájk elemzése szükséges ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátja, százötven lájknál már annyit tudunk az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, háromszáz kedvelés felett pedig már többet, mint az illető élettársa.
A kinyert adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amely alapján könnyen kideríthető, hogy az illető milyen bőrszínű, milyen szexuális irányultságú, illetve hogy milyen a politikai szimpátiája. Az ilyen elemzések hatékonyságára a Cambridge Analytica (CA) botránya világított rá.A CA részletes profilt készített a felhasználókról, valamint több kategóriába sorolta a választókat és az így célzott, személyre szabott reklámokkal, valamint mesterséges intelligencia segítségével összeállított üzenetekkel befolyásolni tudták a brexitnépszavazást és az amerikai elnökválasztást. Számos szakértő meggyőződése, az Egyesült Királyság ennek a módszernek köszönhette, hogy a szavazók többsége az EU-ból történő kilépésre szavazott, illetve azt is, hogy Donald Trump le tudta győzni Hillary Clintont. Emlékezetes, mindkét esetben az esélytelenebbnek tartott forgatókönyv valósult meg, a történtek után a közvélemény-kutató cégek szakértői egyszerűen széttárták a kezüket.
A Cambridge Analytica botránya után Európában jelentősen szigorítottak az adatvédelmi szabályokon. Mindezt azonban Bajnai és a hozzá köthető DatAdat-csoport könnyedén megkerülheti.
Egyrészt a különböző kvízek, kérdőívek kitöltése előtt a felhasználók gyanútlanul hozzájárulnak az adatkezeléshez, ezzel szinte szabad utat adva az adatmágusoknak. Másrészt a DatAdat-csoport egyes cégei Észtországban vannak bejegyezve, aminek az ad jelentőséget, hogy a balti államban lényegesen lazábban kezelik az adatvédelmi szabályok betartatását. Ez utóbbit nyilvánvalóan ki is használja a Bajnai Analytica.
·Tucatnyi országban – köztük Bulgáriában, Észak-Macedóniában és Németországban is – befolyásolták a politikai folyamatokat.
·Az adathalász cégcsoport dönthette el az ellenzéki előválasztást Márki-Zay Péter javára.
·A baloldal kormányfőjelöltjének ebédjét is a DatAdat fizette egy vecsési kampányrendezvényen, ami tiltott kampányfinanszírozásra utal.
·A cégcsoport külföldi szakemberei Ausztriából dolgoznak a baloldal kampányán, facebookos álprofilokat kreálnak, bérkommentelőket alkalmaznak azért, hogy felerősítsék a baloldal számára fontos tartalmakat a közösségi médiában.
·A datadatos kör az amerikai Demokrata Párt baloldali, progresszív ágánál meglévő kapcsolatrendszerét felhasználva profilozza a választókat, ami akár az április 3-i országgyűlési választásokba való külföldi beavatkozás gyanúját is felvetheti.
·A DatAdat a magyarok személyes adatait külföldre viszi.
·A céghálózat finanszírozása átláthatatlan, de offshore-hátterű cégekkel is kapcsolatba hozható.