kulcsár edina
Karácsony Gergelynek egészen biztos, hogy elgurult a biciklije... A Budaörsi út elejére frissen felfestett kerékpársáv minden szakmaiságot nélkülöz, az új forgalmi rend könnyen valaki életébe kerülhet még.
A Karácsony Gergely vezette budapesti önkormányzat, és fővárosi fenntartású Budapesti Közlekedési Központ (BKK) továbbra is mindent megtesz azért, hogy a kerékpáros kisebbség kegyeit kiszolgálja, az autózó többség életét pedig ellehetetlenítse.
A napokban például a XI. kerületi Villányi úton alakítottak ki 1,7 kilométer hosszan biciklisávot mindkét irányba. Itt hál' istennek nem vettek el az autósoktól egyetlen sávot sem, ahogy azt a Nagykörúton, a Bartók Béla úton, vagy épp az Üllői úton tették, sőt, első ránézésre egy mindkét félnek ideális állapot sikerült teremteniük azzal, hogy a parkoló autók és az autósforgalom közé ékeltek be egy biciklisávot. Sajnos azonban a közlekedési utópia itt sem valósult meg maradéktalanul, ugyanis a Karácsonyéknak sikerült létrehoznia egy KRESZ szabályait meghazudtoló halálszakaszt a forgalmas BAH csomópontnál...
Karácsonyéknak a Budaörsi út legelején – ahonnét a Villányi útra lehet rákanyarodni – úgy sikerült kialakítania egy biciklisávot, hogy az autósok sávjaiból lecsíptek egy 1 méteres részt. Ezzel az autósoknak fenntartott belső sáv éppen, hogy eléri a törvényileg előírt 2,75 méteres szélességeit, a külső sáv viszont veszélyesen keskenyre, mindösszesen 180 centiméteresre szűkült, miközben a KRESZ szabályai szerint annak minimum 275 centiméter szélesnek kéne lenne.
A kialakult helyzettel az legnagyobb probléma, hogy az új forgalmi rendre figyelmeztető tábla szerint itt zárt biciklisáv van, szóval autós arra semmilyen körülmények között sem hajthat rá. Az útburkolaton viszont már szaggatott vonallal jelölik a kerékpáros sávot, tehát elviekben az nyitott, így az autósok is használhatják, ha például nem férnek el a mellettük közlekedő másik járműtől.
A mindennapi gyakorlatban az autósok pedig kivétel nélkül átlépik a szaggatott vonalat a biciklisáv irányába, hisz a 180 centiméter széles külső sávban egy kisebb autó sem fér el. A buszok, a kamionok, és a nagyobb furgonok pedig csak úgy tudnak közlekedni ezen a szakaszon, hogy a teljes biciklisávot elfoglalják, ami egyértelműen balesetveszélyes.
A vak is látja, hogy a BAH-csomóponton létesített új fogalmi rend, nemhogy a biciklisek érdekeit nem szolgálja, hanem egyenesen életveszélyes rájuk nézve. Ha a Karácsony Gergelyt vezette fővárosi önkormányzat nem állítja vissza a régi közlekedési rendet ezen a 300 méteres szakaszon, vagy nem teszi egyértelművé, hogy milyen biciklisáv található az úttesten, akkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy belátható időn belül tragédiához fog vezetni a jelenlegi helyzet.