BIZARR

Szerző JD

Létrehozva: 2018.08.29.

Szovjet csoda: Döbbenetes összegért kínálják eladásra ezt a Lada Nivát

Zörög, igénytelen, elpusztíthatatlan. A Lada Niva terepjáróról mindenki hallott már, sokan a mai napig használják is. Egy veterán példány megdöbbentõen magas összegért kerül kalapács alá szeptemberben, és nem csoda, ha sokan nem értik, miért.

Szerző JD

Szovjet csoda: Döbbenetes összegért kínálják eladásra ezt a Lada Nivát

Akik használtak valaha is Lada terepjárót, mai napig emlegetik, hiszen szinte nem volt olyan terep, ami gondot okozott volna neki. Igaz, akinek nincs meg a retró autók adta élmény, azok húzzák rá az orrukat, hiszen a kopottas, puritán belső a mai gyártású kocsiknál elképzelhetetlen. Nem véletlen, hogy sokan csak legyintenek rá, ha meghallják a nevét. De hogy lehet akkor, hogy egy 1979-es gyártású darabot tízmilliókért árvereznek? Nos, nyilvánvaló, hogy nem egy hétköznapi Ladáról van szó.

A nálunk is használatos Lada Nivát 1977-ben kezdték gyártani, és bár azóta több kisebb frissítést kapott, lényegében szinte változatlan formában árulják, és a gyártás a mai napig nem állt le. Több, mint két és félmillió darab kelt már el belőle világszerte. Önjáró terepjáróként az elsők között dobták piacra, és az egyszerűség mellett ez is lehet a titka a töretlen sikernek. No meg az is, hogy Oroszországban gyakorlatilag nincs konkurenciája.

Versenyautóhoz méltó extrák

A Sotheby’s aukcióin általában veterán luxusautók találnak gazdára, nem vitás, hogy ez a Lada kissé kilóg a sorból. Az 1979-es szovjet gyártású terepjáró különlegességét azonban az adja, hogy részt vett a világ legnehezebb autóversenyén: az 1981-es Párizs-Dakar ralin. Ami nem csak azt jelenti, hogy ellenállt az extrém körülményeknek, de egyúttal azt is, hogy gazdái alaposan felkészítették a versenyre. Francois Jeanson és fia semmit nem bíztak a véletlenre: a kocsi bivalyerős és rugalmas műanyag motorháztetőt és csomagtartót kapott, megerősítették az ajtókat és a lökhárítókat, valamint a felfüggesztéseket is. És bár a versenyt nem nyerte meg, a mai napig legendás autónak számít.

Nem csak a sorszám eredeti rajta

Az autón a mai napig ott díszeleg a 167-es rajtszám, amivel részt vett a Dakar ralin – de ez még nem minden. Bár a kocsi nem fejezte be a versenyt, a család megőrizte egészen 2009-ig; méghozzá az eredeti állapotában. Vagyis még mindig rajta vannak a matricák, a verseny alatt szerzett sérülések és karcok, és semmiféle változtatást nem végeztek rajta. Így azért már érthető, miért dobbantja meg a gyűjtők szívét. Ugyanakkor, ha a leendő vevő fel akarja újítani, nagy fába vágja a fejszéjét.

Megéri vajon az árát?

Az aukció szervezői 75.000 angol fontra, vagyis több, mint 26 millió forintos vételárra számítanak. Ugyanis ez a kocsi szimbólum is: részt vett a világ legnehezebb versenyén, annak ellenére, hogy egyáltalán nem erre tervezték. Ráadásul a szervezők is úgy látják, hogy a tény, hogy a futam óta semmilyen átalakítást nem hajtottak végre rajta, csak növeli az értékét. Az pedig csak hab a tortán, hogy még az átkos szocializmusban gyártották, a ma már nem létező Szovjetunióban.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek