Menczer Tamás: Az emberek azt várják a vezetőiktől, hogy védjék meg őket!

POLITIK
Létrehozva: 2018.08.29.

Szovjet csoda: Döbbenetes összegért kínálják eladásra ezt a Lada Nivát

Zörög, igénytelen, elpusztíthatatlan. A Lada Niva terepjáróról mindenki hallott már, sokan a mai napig használják is. Egy veterán példány megdöbbentõen magas összegért kerül kalapács alá szeptemberben, és nem csoda, ha sokan nem értik, miért.

Szerző JD

Akik használtak valaha is Lada terepjárót, mai napig emlegetik, hiszen szinte nem volt olyan terep, ami gondot okozott volna neki. Igaz, akinek nincs meg a retró autók adta élmény, azok húzzák rá az orrukat, hiszen a kopottas, puritán belső a mai gyártású kocsiknál elképzelhetetlen. Nem véletlen, hogy sokan csak legyintenek rá, ha meghallják a nevét. De hogy lehet akkor, hogy egy 1979-es gyártású darabot tízmilliókért árvereznek? Nos, nyilvánvaló, hogy nem egy hétköznapi Ladáról van szó.

A nálunk is használatos Lada Nivát 1977-ben kezdték gyártani, és bár azóta több kisebb frissítést kapott, lényegében szinte változatlan formában árulják, és a gyártás a mai napig nem állt le. Több, mint két és félmillió darab kelt már el belőle világszerte. Önjáró terepjáróként az elsők között dobták piacra, és az egyszerűség mellett ez is lehet a titka a töretlen sikernek. No meg az is, hogy Oroszországban gyakorlatilag nincs konkurenciája.

Versenyautóhoz méltó extrák

A Sotheby’s aukcióin általában veterán luxusautók találnak gazdára, nem vitás, hogy ez a Lada kissé kilóg a sorból. Az 1979-es szovjet gyártású terepjáró különlegességét azonban az adja, hogy részt vett a világ legnehezebb autóversenyén: az 1981-es Párizs-Dakar ralin. Ami nem csak azt jelenti, hogy ellenállt az extrém körülményeknek, de egyúttal azt is, hogy gazdái alaposan felkészítették a versenyre. Francois Jeanson és fia semmit nem bíztak a véletlenre: a kocsi bivalyerős és rugalmas műanyag motorháztetőt és csomagtartót kapott, megerősítették az ajtókat és a lökhárítókat, valamint a felfüggesztéseket is. És bár a versenyt nem nyerte meg, a mai napig legendás autónak számít.

Nem csak a sorszám eredeti rajta

Az autón a mai napig ott díszeleg a 167-es rajtszám, amivel részt vett a Dakar ralin – de ez még nem minden. Bár a kocsi nem fejezte be a versenyt, a család megőrizte egészen 2009-ig; méghozzá az eredeti állapotában. Vagyis még mindig rajta vannak a matricák, a verseny alatt szerzett sérülések és karcok, és semmiféle változtatást nem végeztek rajta. Így azért már érthető, miért dobbantja meg a gyűjtők szívét. Ugyanakkor, ha a leendő vevő fel akarja újítani, nagy fába vágja a fejszéjét.

Megéri vajon az árát?

Az aukció szervezői 75.000 angol fontra, vagyis több, mint 26 millió forintos vételárra számítanak. Ugyanis ez a kocsi szimbólum is: részt vett a világ legnehezebb versenyén, annak ellenére, hogy egyáltalán nem erre tervezték. Ráadásul a szervezők is úgy látják, hogy a tény, hogy a futam óta semmilyen átalakítást nem hajtottak végre rajta, csak növeli az értékét. Az pedig csak hab a tortán, hogy még az átkos szocializmusban gyártották, a ma már nem létező Szovjetunióban.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek