kulcsár edina
Látványterv pályázatot hirdetett a francia állam. Építészirodák pályázhatnak a fotóikkal, hogy miként újítanák meg a hetekkel ezelõtt leégett párizsi Notre-Dame Székesegyház tetejét. Volt, aki botanikus kertet tervezett, de olyan is volt, aki világítótornyot csinálna a székesegyház tetején.
Olyan terveket várnak az építész irodáktól a világ minden pontjáról, melyben újra tervezik az április 15-én leégett párizsi Notre-Dame Székesegyház tetejét. Bár érkeztek komolytalan tervek, mégis több olyan ötlet van, ami jó kiindulási alap lenne a felújítási munkálatok során. Vannak olyanok, akik megmaradnának az egykori gótikus szimbólumoknál, míg mások teljesen modern kinézetet varázsolnának a felújított épület tetejére. Némelyik építész iroda a benyújtott pályázatában pedig ötvözi a gótikus múltat és a modern jövőt. Néhányan a tető alatti részt hasznosítanák, akár egy hatalmas botanikus kertként vagy méhészetként, de olyan is van, aki emléket állítana a tűzvésznek is.
Az még egyelőre kérdéses, hogy ezekből a tervekből fognak-e ötleteket meríteni a felújítás kivitelezése során, de az biztos, hogy ez egész hamar ki fog derülni és nem kell rá évtizedeket várakozni, legalábbis a francia állami vezetés minél előbb rendbe tenné a károsodott épületet.
„Újra építjük a Notre-Dame-ot és jobb lesz, mint újkorában. A tervek szerint 5 éven belül elkészülhetünk a felújítással”
– nyilatkozta a hatalmas tűz után Franciaország elnöke, Emmanuel Macron.
A felújításnak már a pénz sem lehet akadálya. Számos francia cég döntött úgy, hogy nagy összeget adományoz a székesegyház felújítására, így divatcégektől kezdve az édességgyártókig mindenki beszállt a felújításba, de külföldről is érkeztek támogatások, így Magyarországról is. Jelenleg már mintegy 880 millió eurónyi összeg gyűlt össze a támogatók segítségével.
A franciaországi Studio NAB üveggel fedné be a székesegyház tetejét, amely alatt egy hatalmas botanikus kertet csinálnának, illetve egy méhészetet is létre hoznának odafent.
A pozsonyi Vizum Atelier elrugaszkodottabb pályázatot adott be. Terveiken egy fénynyaláb nyújtózna az ég felé. Ezzel pedig nem csak egyfajta összeköttetést jelképezne a föld és a mennyország között, hanem ezzel mutatná be a gótikus építészet egyik jegyét, melyben a tervezők az ég felé nyújtózkodtak.
A pozsonyi irodához hasonlóan egy brazil tervező, Alexandre Fantozzi is kihangsúlyozná a gótikus stílust, ám ő inkább a színes ólomablakokkal emlékezne meg a székesegyház nagy múltjáról, éjjel pedig kivilágítanák.
Az olasz székhelyű Massimiliano és Dorina Fuksas építészirodája már kristályból képzeli el az új tetőzetet. De nem is akárhogy, éjszakánként alulról lenne megvilágítva az új szerkezet, amely az utcáról egy túlvilági látványt nyújtana. A tervezők szerint a kristály tető a történelem és az egyház törékenységét szimbolizálná.
Nem mindennapos pályázatot adott be a francia Mathieu Lehanneur. Úgy gondolta, hogy a székesegyháznak ugyanúgy kell kinéznie, mint a tragikus tűzeset előtt. Ám a tűzvésznek is emléket állítana, így egy hatalmas lángcsóvát képzelt el a tetőszerkezet tetején, ami arannyal lenne bevonva.