kulcsár edina
A közlemény szerint egy percen belül két hajó is segített a mentésben, nekik két-két embert sikerült a vízbõl kihúzniuk.
A Személyhajósok Szövetsége a május 29-én történt tragikus hajóbaleset miatt kiadott egy közleményt, amelyből az Index idéz.
A szövetség többek között kiemelte, hogy "a térségben tartózkodó hajók 1 percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, a Halászbástya és Hullám motoros két-két bajbajutott életét mentette meg".
Amint írták, a körülbelül 4 kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan 70 darab 30-135 méter közötti hosszúságú hajó közlekedik esti, éjszakai órákban egyszerre.
A hajózási szabályok szerint nem kell az utasoknak mentőmellényt viselni, ha vészhelyzetben a hajó vezetője kiosztja azt számukra. Erre a hajó méretétől függően néhány perc szükséges, majd folytatható a kimenekítés. A május 29-én történt balesetben erre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem, mivel az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között nem telt el 2 percnél több.
A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ennek alapvető jogszabályi feltétele ilyen forgalmas és viszonylag szűk területen az előzetes kommunikáció és az előzni kívánó hajó engedélykérése az előtte haladótól az előzés lehetőségéről és módjáról, amit biztonságos sebességgel kell végrehajtani, azaz a hajók fizikai érintkezése kizárt.
A Személyhajósok Szövetsége szerint olyan tömeges és halálos kimenetelű hajózási baleset, amely május 29-én történt a magyar személyhajózás történetében 75 évvel ezelőtt történt utoljára. Hozzáteszik, naponta átlagosan 200 sétahajóút indul Budapestről, és ehhez képest az utóbbi 30 évben 20 alatt volt azoknak az eseteknek a száma Magyarországon, ahol egy hajó műszaki hibája miatt menteni kellett volna.
Hozzátették, hogy a Dunai Vízirendészet járőrhajói rendszeresen ellenőrzik a Budapesten közlekedő személyhajókat.