Létrehozva: 2019.03.19.

Korrupció és politikai kapcsolatok a Szeviép-ügyben

A 2008-as válság is szerepet játszott a Szeviép csõdjében, csakhogy az építõipari vállalkozást a legnagyobb megrendelõik, az akkori MSZP-SZDSZ-kormány és a szegedi önkormányzat, Ujhelyi István és Botka László közremûködésével lökték végül a szakadékba - írja a Délmagyar.

„A Szeviép csődjének következménye több mint 800 kifizetetlen alvállalkozó, több száz megnyomorított család lett” – ezt mondta el egy interjúban Baranyi Sándor, a cég korábbi vezérigazgatója, aki most vádlott az ügyben.

A 2008-as gazdasági válság úgy érte a Szeviépet, hogy bőven volt megrendelésük, ami átlendítette volna őket a nehézségeken. Akkor indult az M43 autópálya építése és Romániában is voltak munkáik. Aztán egy nagy építőipari vállalat bedőlése és más partnereik nehéz anyagi helyzete megközelítőleg egymilliárd forintos kintlévőséget okozott.

A bankok is csökkentették a hitelkeretüket, majd Romániában is pórul jártak, amikor korrupciós ügyek hatására az EU leállította a támogatások folyósítását. A román közigazgatás 850 millió forinttal maradt adósuk, de mindezt még túlélték volna a volt vezérigazgató szerint.

Csakhogy 2009-ben már látszott, hogy a baloldali garnitúra elbukhatja a következő választást és kormányváltás jöhet.

Bajnaiék, a baloldali kormányzás utolsó évében úgy döntöttek, hogy a recesszió miatt nem fizetik ki a vállalkozások követeléseit, hanem áttolják azt a következő évre és a következő kormányra.

Az, hogy a magyar állam nem fizetett az elvégzett munkákért „elképesztő méretű körbetartozásokat generált” – fogalmazott Baranyi az interjúban.

A szegedi nagy beruházásoknál, ahogy az M43-as autópálya építésénél is csak konzorciumban nyerhettek, mivel

a generálkivitelező „csak olyan vállalkozás lehetett, amelyik megfelelő politikai kapcsolatokkal rendelkezett, ahová pénzt csorgatott vissza.”

A volt Szeviép vezér állítja, hogy a semmiből került elő az Ujhelyi-Botka páros által preferált spanyol cég, amelynek még forgótőkéje és eszközei sem voltak. Õk csak akkor fizettek a Szeviépnek, miután megkapta a pénzt a megrendelő állami NIF Zrt.-től, a pótmunkák árát viszont áttolták a következő évre vagy akár tovább is. Végül ez lett az igazi oka a Szeviép csődjének.

„2009-re Magyarország pénzügyi értelemben kiszáradt, és az akkori baloldali kormányzat a hiánycél teljesítése érdekében akadályozta a teljesítési igazolások befogadását, az uniós pénzek kifizetését. Továbbá az akkori jogszabályok miatt visszatartotta azt az áfát, amit egyébként mi már az alvállalkozók felé kifizettünk” – magyarázta csődjük történetét Baranyi.

Állítása szerint erre kiváló példa az M43-as autópálya, amit már rég átadtak a forgalomnak, amikor az állam még mindig nem igazolta le az elvégzett pótmunkákat, így nem kapták meg a pénzüket, ők sem tudtak fizetni, az alvállalkozók pedig ellenük tüntettek.

Komoly problémák voltak Baranyi szerint a szegedi önkormányzat által megrendelt 1-es villamos felújításánál is, ahol szintén konzorciumi tagként vettek részt a beruházásban egy komolyabb politikai kapcsolatokkal bíró másik építőipari vállalkozás alatt.

A kivitelezés állítólag a város hibájából késett, de „a szegedi városvezetés, önös érdekektől vezérelve visszatartott csaknem félmilliárd forintot”, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy végül fizetésképtelenné váltak.

Ha mindez még nem lett volna elég, a segítséget, amiért egyáltalán részt kaptak a beruházásban, meg kellett hálálniuk Ujhelyi Istvánnak, ami több tízmillió forintjukba került. A Szeviép finanszírozta ugyanis az MSZP-s politikus szőregi házának felújítását – állítja Baranyi Sándor.

A Délmagyar megjegyzi, hogy Baranyi erről az ügyletről részleteket nem árult el, így azt sem, hogy Ujhelyi István kérte-e a házfelújítást, vagy ők ajánlották fel neki. Annyi azonban kiderült, volt erre egy kapcsolattartó, aki tárgyalt a képviselővel, és megbízta a felújítást végző vállalkozást.

Korábban, a napilapnak adott interjú első részében a vállalkozó arról is beszélt, hogy a baloldali kormányzás idején a nagyberuházásokat elnyert konzorciumokban mire használták a politikai befolyást. Az infrastrukturális fejlesztésekre fordított forrásokból visszacsorgatott összegeket többek közt pártfinanszírozásra is felhasználták.

Ez is érdekelhet

origo.hu

Váratlan hír érkezett Putyinról

origo.hu

Brutális, 43 fok feletti kánikulára és pusztító viharokra készülhetünk Budapesten

metropol.hu

Most jött: baleset történt, fontos szakaszon nem jár a 4-es és a 6-os villamos

mandiner.hu

Politikai dráma Pest vármegyében: nemcsak Magyar Péter, legújabb szövetségese is a nagypolitikába vágyik

ripost.hu

Válassz egy holdat és kiderül, mi a legnagyobb titkod

hirtv.hu

Hallgatásba burkolózott Magyar Péter az adatkezelési botrány kapcsán

origo.hu

Tíz férfival csókolózott Anne Hathaway

travelo.hu

Totál részegek voltak a madarak, az állatmentők azt hitték haldokolnak

origo.hu

Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó

videa.hu

Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)

jatek.hirfm.hu

Nyerő ajándékok. Vigye el őket a Hír FM játékában (hirdetés)

ripost.hu

Megható vallomást tett gyermeke édesanyjáról Curtis

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-