kulcsár edina
Sajtótájékoztatót tartottak a Hableány körüli munkálatokról pénteken a Margitszigeten, a TEK Mobil Mûveletirányítási Központjánál.
Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatok osztályának vezetője péntek délután sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Clark Ádám úszódaru három óra körül érkezik meg a helyszínre, ez meg is történt az M1 tudósítása szerint. A híradóban elmondták, hogy a szlovák kollégák másodpercenként 1000 köbméter vizet tartottak vissza a Dunán, így csökkenhetett le kellőképpen a vízállás.
Az úszódaru a másik ágon fog megérkezni a Margit hídhoz. Az emelési munka még nem kezdődhet el, de fontos, hogy a helyszínen rendelkezésre álljon a daru.
A Műszaki Egyetem mérnökei számításai alapján a hajó alatt négy darab hevedert kell áthúzni. Eddig ezen dolgoztak a búvárok. Egy-egy heveder 6 darab 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll.
Egy vékony kötéllel húzzák át a roncs alatt, ehhez van rögzítve egy vastagabb vezetőkötél, ahhoz van kötve a heveder, ez pedig összesen több mint 100 méter, ezt kell "átrángatni" a hajó alatt - mondta Jasenszky Nándor.
Hozzátette, hogy kritikus pont az, hogy a hajó egy padozaton fekszik ami lehet homok, kő vagy sóder is, egyelőre ezt nem tudni. A hevederezés lehet, hogy holnap-holnapután elkészül, de lehet, hogy csak a jövő héten. Ahol a sodrást kapta a hajó eddig ugyanis a búvárok el se tudtak jutni, most viszont jobbak a körülmények és oda tudnak menni, a másik oldalon fel tudnak állni.
Most tehát megkezdhetik a nagy hevederek átvezetését, minden ennek van most alárendelve, reggel óta ezen dolgoznak a búvárok.
Kérdésre válaszolva az osztályvezető elmondta, hogy egyszerre mindig egy búvár dolgozik a szabályok szerint a víz alatt. De szakemberek vizsgálják a lehetőségét, hogy amíg a magyar búvár foglalkozik az átkötéssel, addig a koreai búvárok foglalkozhatnak-e az ablakok lezárásával, de a kérdés még nem eldöntött.
Az emelés megkezdése egyébként nem vízállásfüggő, csak a Clark Ádám úszódaru áthozása.