Létrehozva: 2021.10.26.

Mi áll az AdBlue hiány hátterében?

A közép-európai műtrágyagyárak a brüsszeli zöldpolitika miatt is elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat, így AdBlue-hiány lépett fel Európában.

A modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen adalék termelési és ellátási nehézségeinek hírére felvásárlási láz alakult ki. Jelenleg kisebb pánikot okoz a piacon, hogy hosszú távú készlethiány is felléphet, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára nyugalomra int.

Az AdBlue-válság oka, hogy az elszálló gázárak miatt Szlovákiában a Duslo, Európa egyik legnagyobb AdBlue gyára korlátozta termelését, valamint a szlovák állam is felvásárolni készül egy nagy készletet, ami együttesen az európai AdBlue-készletek csökkenését idézte elő.

A környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amire az ellátási lánc nem volt felkészülve, és a pánikhelyzet már Magyarországot is érinti.

Az érintett járműtulajdonosok az elmúlt hetekben idehaza is megrohanták a kutakat, ahol még kapható a speciális adalékanyag, ott jelenleg többszöröse lehet az ára a szokásosnak.

A pánikhangulat nem alaptalan, hiszen az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája az európai szabályozásnak köszönhetően letilt, a járművek nem indulnak el az AdBlue-adalék nélkül, ami sok százezer Euro 6-os dízelautó, illetve busz és nehézgépjármű tulajdonosát érinti.

Ha az AdBlue-hiány elhúzódik, akkor az a budapestiek számára csapdahelyzetet teremthet: Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere ugyanis szorgalmazza a korszerűtlen autók elleni fellépést. Céldátumot ugyan még nem jelölt meg, de ha végül a Levegő Munkacsoport javaslatával egybecsengő döntés születik, már jövőre, 2022 júliusától fokozatosan bevezethetik a korlátozást.

Először a védett övezetekben, majd a körutak által határolt területen, végül pedig úgy, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehet majd közlekedni.

Az adalékanyag-válság szorosan összefügg Brüsszel új energiapolitikájával, ráadásul az AdBlue-hiány nem az egyetlen az autóipart sújtó problémák közül. Az egyre szigorodó EU-s környezetvédelmi előírások, a büntetőadók és ezzel párhuzamosan a félvezetők hiánya is komoly gondot okoz az ágazatnak és az európai polgároknak is. Hiába váltanak korszerű autókra az európaiak, ha a zöldpolitika által felhajtott energiaárak és az adók ellehetetlenítik az üzemeltetéshez szükséges anyagok beszerzését.

Korábban megírtuk: Orbán Viktor október 21-én, a brüsszeli EU-csúcson arról beszélt, hogy az Európai Bizottság és annak alelnöke, Frans Timmermans zöldmegállapodásért felelős biztos új klímacsomagjával lerombolja a középosztályt, az elviselhetetlenségig megemeli az energiaárakat és szétveri az európai gazdaságot.

„Az egész európai demokrácia a középosztályon áll vagy bukik. Az európai demokráciát sodorják veszélybe, akik az egekbe emelik az áramnak és a gáznak az árát. Ezért ezt a tervet vissza kell vonni és teljesen újra kell gondolni”

– fogalmazott akkor a kormányfő.

Brüsszel tagadja, hogy felelőssége lenne az energiaárak elszállásában, ami már az AdBlue-ellátásra is kihatással van.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Napi.hu-nak nyilatkozva ugyanakkor igyekezett nyugtatni a kedélyeket. Mint mondta, bármennyire is megnőttek az igények, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra valóban számítani kell, hogy jóval többet kell fizetni az adalékért. A szakember szerint később az AdBlue ára visszaáll a leállásokat megelőző szintre, mivel a nagyobb kereslet jelenleg kizárólag a pánik következménye. Fontos azonban észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik – magyarázta a lapnak Grád Ottó.

Kevésbé bizakodó az ellátás tekintetében a Mol.

A magyar cégnek a napokban kiadott, a Portfolio.hu által is idézett közleménye szerint:

A közép-európai műtrágyagyárak az elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat. A visszafogott termelés következtében az elmúlt hetekben AdBlue ellátási problémák tapasztalhatók a piacon, és a helyzet várhatóan tovább fog romlani.

Ez is érdekelhet

origo.hu

Szakíthatott az ismert magyar sztárpár

origo.hu

Magyar Péter ámokfutása börtönben érhet véget

mindmegette.hu

Óraátállítás: Ha azt hiszed, csak a faliórát kell átállítani, van egy rossz hírünk

ripost.hu

Örömhírt jelentett be Tóth Vera, Tóth Gabi elsők közt gratulált

mandiner.hu

Puzsért is felhívta Bohár Magyar Péter ügyében (Videó)

origo.hu

Németország döbbenetes háborús bejelentése, minden megváltozik

travelo.hu

Csoda szép virágok nyílnak a Bükkben

ripost.hu

Évek óta erre vártak: szuper hír jött Michael Schumacherről

vg.hu

Hörmann: Egy családias nagyvállalat alapja a bizalom-podcast ( hirdetés)

ripost.hu

Elszólta magát Iszak Eszter? Csutiék hármasban érkeztek!

ripost.hu

Oroszlán Szonja lapos hasat villantott: „Legyen ennyi elég”

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Varga Judit újabb posztja: Rettegtem, sírtam, féltem a férjem mellett

POLITIK

Gulyás Gergely reagált Magyar Péter manipulált hangfelvételére

POLITIK

Mikor tárgyalja a NATO csapatok küldését Ukrajnába?

POLITIK

Gyurcsányné és Donáth Anna el akarják venni a tanárok pénzét

POLITIK

Nem tanácsolják az amerikaiaknak a franciaországi utazást

POLITIK

Orbán Viktor: Brüsszel nem tiszteli a szuverenitást

POLITIK

Soros dollármédiája próbálja támogatni Magyar Pétert

POLITIK

Franciaországban rendőrök őrzik a templomokat