kulcsár edina
A közép-európai műtrágyagyárak a brüsszeli zöldpolitika miatt is elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat, így AdBlue-hiány lépett fel Európában.
Az AdBlue-válság oka, hogy az elszálló gázárak miatt Szlovákiában a Duslo, Európa egyik legnagyobb AdBlue gyára korlátozta termelését, valamint a szlovák állam is felvásárolni készül egy nagy készletet, ami együttesen az európai AdBlue-készletek csökkenését idézte elő.
A környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amire az ellátási lánc nem volt felkészülve, és a pánikhelyzet már Magyarországot is érinti.
Az érintett járműtulajdonosok az elmúlt hetekben idehaza is megrohanták a kutakat, ahol még kapható a speciális adalékanyag, ott jelenleg többszöröse lehet az ára a szokásosnak.
A pánikhangulat nem alaptalan, hiszen az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája az európai szabályozásnak köszönhetően letilt, a járművek nem indulnak el az AdBlue-adalék nélkül, ami sok százezer Euro 6-os dízelautó, illetve busz és nehézgépjármű tulajdonosát érinti.
Ha az AdBlue-hiány elhúzódik, akkor az a budapestiek számára csapdahelyzetet teremthet: Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere ugyanis szorgalmazza a korszerűtlen autók elleni fellépést. Céldátumot ugyan még nem jelölt meg, de ha végül a Levegő Munkacsoport javaslatával egybecsengő döntés születik, már jövőre, 2022 júliusától fokozatosan bevezethetik a korlátozást.
Először a védett övezetekben, majd a körutak által határolt területen, végül pedig úgy, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehet majd közlekedni.
Az adalékanyag-válság szorosan összefügg Brüsszel új energiapolitikájával, ráadásul az AdBlue-hiány nem az egyetlen az autóipart sújtó problémák közül. Az egyre szigorodó EU-s környezetvédelmi előírások, a büntetőadók és ezzel párhuzamosan a félvezetők hiánya is komoly gondot okoz az ágazatnak és az európai polgároknak is. Hiába váltanak korszerű autókra az európaiak, ha a zöldpolitika által felhajtott energiaárak és az adók ellehetetlenítik az üzemeltetéshez szükséges anyagok beszerzését.
Korábban megírtuk: Orbán Viktor október 21-én, a brüsszeli EU-csúcson arról beszélt, hogy az Európai Bizottság és annak alelnöke, Frans Timmermans zöldmegállapodásért felelős biztos új klímacsomagjával lerombolja a középosztályt, az elviselhetetlenségig megemeli az energiaárakat és szétveri az európai gazdaságot.
„Az egész európai demokrácia a középosztályon áll vagy bukik. Az európai demokráciát sodorják veszélybe, akik az egekbe emelik az áramnak és a gáznak az árát. Ezért ezt a tervet vissza kell vonni és teljesen újra kell gondolni”
– fogalmazott akkor a kormányfő.
Brüsszel tagadja, hogy felelőssége lenne az energiaárak elszállásában, ami már az AdBlue-ellátásra is kihatással van.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Napi.hu-nak nyilatkozva ugyanakkor igyekezett nyugtatni a kedélyeket. Mint mondta, bármennyire is megnőttek az igények, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra valóban számítani kell, hogy jóval többet kell fizetni az adalékért. A szakember szerint később az AdBlue ára visszaáll a leállásokat megelőző szintre, mivel a nagyobb kereslet jelenleg kizárólag a pánik következménye. Fontos azonban észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik – magyarázta a lapnak Grád Ottó.
Kevésbé bizakodó az ellátás tekintetében a Mol.
A magyar cégnek a napokban kiadott, a Portfolio.hu által is idézett közleménye szerint: