KÜLFÖLD

Tolvajtempó a román autópálya-építésben

A zavarosban halászó külföldi cégek csak a pénzre mennek. Hihetetlenül alacsony áron vállalják be a munkát, felveszik az előleget, aztán lesz, ami lesz.
  • Szerző: Ripost

Kész horror vár arra a magyar autósra, aki Budapestről Kolozsvárra szeretne eljutni közúton. Itthon az M3-ason még minden idilli, a határ után aztán jön a pokol... Kamionoszlopok közé ékelődve araszolhatunk az országúton, és örülhetünk, ha ép bőrrel megérkezünk. Pedig a nagyívű tervek szerint már rég át kellett volna adni a magyar határt Bukaresttel összekötő, 580 kilométeres sztrádát. 8 évet szántak a munkára, ehhez képest 12 év alatt alig több mint 100 kilométernyi sztrádát sikerült megépíteni…

Fehérgalléros gengszterek

Nyilvánvalóan bűncselekmény az, ami keleti szomszédságunkban autópálya-építés címén történik: az elmúlt tíz évben 2000 kilométernyi sztráda épülhetett volna átszámítva 4000 milliárd forintból, ehelyett mindössze 430 kilométert adtak át.

Mindenki azt kérdezi: hová lettek a milliárdok?

A válasz:  Elvitték a zavarosban halászó külföldi cégek és romániai cinkosaik.

Kevés munkával busás haszon

Módszerük nem túl bonyolult, kihasználják a romániai szabályozás gyenge pontjait. Irreálisan alacsony áron vállalják a munkát, felveszik az előleget, majd tessék-lássék elkezdenek építkezni.

Menet közben aztán újabb és újabb igényekkel lépnek fel, mondván, elavultak a tervek vagy előre nem látható okból emelkedtek a költségek. Ha úgy látják, nem tudnak több pénzt kiszivattyúzni maguknak, akkor abbahagyják a munkát.

Még a szerződésbontást és az esetleges pert is vállalják, mert így is busás haszonnal zárnak – olvasható a magyarepitok.hu portál részletes összeállításában.

Ami elkészült, abban sincs köszönet

Eközben természetesen ott spórolnak, ahol tudnak: silány építőanyagot használnak fel, a szakembereket olcsó, képzetlen munkaerőre cserélik.

Így fordulhatott elő az, hogy

  • az átadás után néhány hónappal le kellett zárni az A3-as sztráda egy szakaszát, mert életveszélyessé vált a hatalmas repedések miatt,

  • a tengerpartra vezető A2-es pálya egy darabja úgy néz ki, mintha bombatámadás érte volna,

  • az Aradot Temesvárral összekötő pályán sem jobb a helyzet, évente kétszer kell betömni a kátyúkat.

Csak óvatosan

A magyar kormány a nyáron bejelentette, 6 év alatt 1000 kilométernyi gyorsforgalmi út épül idehaza. Megépül 3 új Duna-híd, biztonságos elérhetőséget kap több nagyváros és határátkelő. A román tolvajtempó intő jel és elrettentő példa...