kulcsár edina
Szerelmi bánat, munkahelyi kirúgás, míg újabban a járvány miatti korlátozások is okot adhatnak arra, hogy valaki úgy érezze, vége a világnak. Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének elnöke egyike annak a 400 önkéntesnek, akik nap mint nap fogadják a segélykérők hívásait határon innen és túl.
Dudás Erika immár huszonhárom éve végzi ezt a munkát. Tapasztalata szerint a karácsony körüli időszakban különösen sok hívás érkezik, főleg most a koronavírus-járvány alatti időszakban.
„Napi 8-10 ügyelővel dolgozunk, akik telefonon beszélnek a rászorulókkal, hetente cirka ezerötszáz órát. Emellett pluszban ott van a 80-as számunk is a hívások fogadásához” – mondja Erika a Ripost-nak.
„Rengetegen aggódnak, hogy nem lehetnek a szeretteikkel, félnek egy újabb lezárástól és a teljes bezártságtól, vagy az online oktatás, esetleg a vásárlás körüli bonyodalmak miatt idegeskednek. És akadnak, akiket munkahelyi vagy párkapcsolati problémák gyötörnek” – teszi hozzá az elnök, aki hangsúlyozza, hogy ők sosem adnak tanácsot.
„Abban segítünk, hogy mi lenne a legmegfelelőbb módja annak, hogy jobban érezzék magukat. Kreatív ötletekkel rukkolunk elő, mint például tematikus rendrakás a lakásban, növények gondozása, vagy miként mozoghat, sportolhat otthonában valaki a lakótelepi lakásában.”
„Tapasztalataink szerint az emberek könnyebben megnyílnak, ha nem látnak bennünket. Az anonimitás azt is jelenti, hogy a hívónak nem kell elmondania a nevét” – magyarázza Erika, aki egy örök életre bevésődő telefonbeszélgetést is felidézett.
„Karácsony volt éppen, amikor egy tizenéves gyermek hívott, aki csalódott a szüleiben, mert nem kapott szeretetet tőlük. Hallgatni is fájt a szavait, akárcsak annak az idős embernek, aki az ünnepek környékén hívott és arról panaszkodott, hogy napok óta nem tudott egyedül kimenni a lakásából, pedig voltak rokonai, de, mint mondta, nem törődtek vele” – mondja a pszichológus végzettségű elnök asszony.
Dudás Erika elmondása szerint mindig vannak olyan fordulatok, amikre nem lehet előre számítani.
„Mindig az együttérzésünkről kell biztosítanunk a hívót. Elmondom, hogy mellette vagyok, csak rá figyelek, tehát nyugodtan beszélhet velem, elmondhatja, amit gondol és érez, ami történt vele. Ehhez a munkához alázat és érzékenység kell. Nem szabad egy alá-fölé viszonyt kialakítani, mindenkivel partneri módon beszélgetünk. Egy-egy eset engem is felkavar és olyankor szinte magával ragadnának az érzések. Bizony van egy-egy holtpont, de átlendülök rajta, át kell lendülnöm, mert az extrém empátia veszélyeztetheti a beszélgetést és ez már azt jelentheti, hogy a túlzott beleérző képességemmel akadályoznám a terápiát, a munka folyamatát.”
Milyen számot hívjak, ha baj van?
A korábbi nonstop, ingyenes 116-123-as mellett már a 06/80-810-600-as új szám is tárcsázható probléma esetén. Ez a vonal nem nonstop, az önkéntesek hétfő 19 óra és szerda 15 óra között, valamint csütörtök 19 óra és vasárnap 7 óra között fogadják a hívásokat.