INSIDER

Izmos kar és kocka has – öt tuti tipp, hogyan kezdj el fiatalon súlyzózni!

Nem elég a szándék, eláruljuk a fiataloknak: ilyenkor érdemes az edzéshez a súlyzót bevetni!
  • Szerző: Ripost

Menő az izmos kar, az erős vádli és a kockahas, ezért vannak, akik már egészen korán súlyzóznak és konditerembe járnak. Ilyenkor azonban rengeteg szülő tanácstalan, hogy mikortól egészséges súlyzókkal dolgozni? A Metropol most csokorba szedte a korai súlyzózással kapcsolatos tényeket!

A csontok sokáig fejlődnek

Egy ember fejlődésében a csontosodási folyamatok 24 éves kor környékén fejeződnek be. Addig a csontozat szerkezete még alakul, könnyebben deformálódik, sérül, főleg akkor, ha maximális terhelést kap. Ugyanez vonatkozik a csontok közötti összeköttetésekre, a porcokra, szalagokra.

1. Saját testsúllyal el lehet kezdeni

Fizikai erőnlétet javító, a testet harmonikusan terhelő edzésformákat, vagy saját testsúlyos edzést tízéves kor fölött érdemes elkezdeni. A súllyal végzett erőedzéseket azonban ekkor még nem szabad erőltetni, hiszen a növekedési fázisban lévő szervezet képtelen a mesterséges izomtömeg-növeléssel lépést tartani. A túlzott izomerősítés gátolhatja a növekedést, az egyoldalú, bizonyos izomcsoportokra koncentráló terhelés pedig különféle gerinc- és más mozgásszervi elváltozások, betegségek kialakulásához vezethet.

2. Mikor, milyen súllyal lehet elkezdeni?

Ha a kamasz ragaszkodik a súlyzós edzéshez, 13-14 éves kortól lassan belekezdhet, de lehetőleg maximum 1 kg-os súlyt használjon, és a súlyzós edzés csupán kiegészítése legyen az egyébként a testet harmonikusan terhelő edzéstervnek.

Top 5 tuti tipp a súlyzózáshoz fiataloknak

Ha a kamasz köti az ebet a karóhoz, akkor 13-14 éves kortól kezdhet súlyzóval edzeni (Fotó: Pixabay)

3. Nem jó a netről ellesett technika

Fontos, hogy semmiképp ne kísérletezgessenek a kamaszok az internetről ellesett gyakorlatokkal! Az edzésterv összeállításához, valamint a pontos, tudatos és gerinckímélő végrehajtás elsajátításához mindenképpen edző segítségét kell kérni.

4. Miért nem használ a kondi a kamaszháj ellen?

A duci fiúkról nem a súlyzós kondi fogja a zsírpárnákat leolvasztani. Elsődleges szempont az étkezés reformja után, hogy olyan mozgásformát kell találni, amiben folyamatosan mozogni kell, magasan tartva a pulzusszámot, és ezzel a zsírégetést is.

5. A nőies mozgásnak is árthat a súlyzó

A vékony lányok esetében, akik izmot szeretnének magukra pakolni a súlyzós edzésekkel, sajnos a mozgásfejlődésükben a konditermi gyakorlatok inkább ártanak, mint használnak. A gimnasztikai alapmozgásokkal a mozgáskultúra ugyanis nem fejlődik, hanem silányul. A hagyományosan „csajos” mozgásformák, a zenés csoportos órák azonban a terhelés mellett a téri-tájékozódási képesség fejlődését, az egyensúlyérzéket és a mozgás összehangolását is fejleszti.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?