INSIDER

Megrázó részletek a dunai hajóbalesetről: Miért tette ezt a Viking kapitánya?

Súlyos kérdések merültek fel a végzetes ütközéssel kapcsolatban.
  • Szerző: Ripost

A rendőrség szerint nem volt ittas vagy bedrogozva Juríj C., a dunai hajóbaleset okozásával gyanúsított ukrán hajóskapitány. Ám sajtóhírek szerint felmerült, hogy a férfi mobiltelefonjával volt elfoglalva, miközben hullámsírba taszította a magyar kirándulóhajót.Dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető társaság ügyvédje szerint mind a kapitány, mind pedig több munkatársa felelős lehet a 28 halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenségért és segítségnyújtás elmulasztásáért is.

"A Hableányt maga alá gyűrő szállodahajót márciusban bocsátották vízre, a csúcstechnológiával méterre pontosan jelző radarokkal felszerelt, egyszemélyes kormányállású jármű, azaz egy ember is kormányozhatja biztonságosan a műszerek segítségével, ha odafigyel.

A hajózás szabályai szerint azonban a Viking Sigyn 7-9 fős hajózási személyzetéből egy kormányos matróznak, különösen sötétben, szakadó esőben, a nagy sodrású, áradó folyón, egy hídpillér felé tartva kötelező lett volna az orrban szolgálatot tejesítenie. Az ő dolga lett volna többek között rádión jelenteni az esetleges veszélyt vagy akadályt a parancsnoki hídnak" – magyarázta a Blikknek a jogász. 

A baleset után a rendőrök lefoglalták a Viking Sigyn kommunikációs eszközeit, radarképeit, illetve ötezer fotót készítettek. A Panoráma Deck Kft. ügyvédje arról is beszélt, hogy szerinte a huszonnyolc halálos áldozat is jóval kevesebb lehetett volna, ha a kapitány időben segítséget kér rádión. 

A gyanúsítás szerint a Viking Sigyn nem vett fel kapcsolatot előzéskor a Hableánnyal, és hídszűkületben próbált előzni, ami tilos.  Dr. Sógor Zsolt szerint a tragédiát rögzítő két és fél perces kamerafelvételeken látszik, amint a víz alá nyomja a 27 méter hosszú és 55 tonnás Hableányt a 135 méteres, 2000 tonnás monstrum. Amiként az is, hogy a Viking Sigyn 50 méteren belül megállt, aztán a sodrással hátrált, majd a motort bekapcsolva 800 métert előrement és kikötött. 

"A felső fedélzeten tartózkodó utasok elmondták, hogy a vízben embereket láttak, tehát a személyzetnek is tudnia kellett erről, mégsem álltak meg azonnal, nem használták a mentőcsónakokat sem" -  magyarázta Sógor. 

A tragédiát okozó hajó mögött 100 méterrel egy másik Viking jármű is haladt akkor. 

"Ha a kapitány időben rádión átszól a kollégájának, minden bizonnyal több ember megmenthető lett volna. A bizonyítási eljárás része lesz kideríteni azt is, hogy a 135 méteres hajó kapitányi hídjáról nézve milyen terület esik a holttérbe" – árulta el a korábban nyomozóként is ismert ügyvéd.