kulcsár edina
Meglepõ fejlesztési elképzelések szerepelnek a most elkészült Budapesti Mobilitási Tervben, amelyet a Fõvárosi Önkormányzat hozott nyilvánosságra. Azt tudtuk, hogy az M3-as metrót tovább akarják vinni Káposztásmegyerig, de kiderült, hogy a tervek szerint a millenniumi Kisföldalattit is meghosszabbítják Rákospalota környékéig.
Villamosjáratok és metróvonalak meghosszabbítása, felújítások és járműbeszerzések. Ilyen feladatokkal van teli a Budapesti Mobilitási Terv elnevezésű fejlesztési csomag, amely a következő évekre kitűzött felújításokat és beruházásokat tartalmazza. A tervek 2030-ig valósulhatnak meg.
A listán szereplő számos felújítási programról már korábban döntöttek, így azok előkészületben vannak, sőt némelyiket hamarosan át is adják. Ilyen az 1-es villamos fejlesztése, amelyet tovább hosszabbítanak az Etele térig. Mi több, hamarosan átadják a Kelenföldi pályaudvarig elvezetett új szakaszt. De tervben van az 1-es villamos meghosszabbítása Észak-Buda irányába is a Külső Bécsi úton.
Emellett biztosra vehető, hogy a Lánchíd felújításakor átépítik a 2-es villamos alagútját is a híd alatt a pesti oldalon. Déli irányban hosszabbíthatják meg a 2-es villamost – a mostani közvágóhídi végállomástól. A 42-es villamost is meghosszabbítanák a Gloriett-lakótelepig, de egy teljesen új villamosvonal is épülhet a Műegyetem környékén a Kopaszi-gát kiszolgálására.
A biztosan megvalósuló programok között szerepel a budai fogaskerekű felújítása. A különleges hegyi vasút nem csak vadonatúj szerelvényeket kaphat, hanem a pálya és megállók felújítása mellett mindkét irányba meghosszabbítják a nyomvonalát, így a Széll Kálmán tértől egészen a Normafa környékéig utazhatunk majd az új szerelvényekkel.
2021 és 2025 között – a tervek szerint – megújítják a Kisföldalatti állomásait és szerelvényeit, s útvonalát, a Csáktornya parkon keresztül egészen Rákosrendező környékéig meghosszabbíthatják. A rendelkezésre álló fejlesztési pénzek szerint rangsorolták a tervezett munkákat, és a rangsor szerint ez a fejlesztés mindenképp megvalósulhat.
Régóta tervezik, és most végre megvalósulhat a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése az Örs vezér téren. De egy rákoskeresztúri szárnyvonal is elkészülhet, valamint felújítják és bővítik a járműparkot.
Már most nyáron megkezdik a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításának tervezését. Ennek keretén belül 5 új állomás épülhet, ebből 2 a felszínen. Emellett Rákospalota-Újpest és Dunakeszi között új vasúti megálló létesül.
A tervekben szerepel a 4-es metró meghosszabbítása is, mellyel a tervek szerint Gazdagrétet szolgálnák ki, de szóba került egy budafoki leágazás is. A metró eredetileg a budafoki virágpiacról indult volna, költségcsökkentési okokból lett Kelenföld a végállomás.
A budapesti HÉV-ekkel is nagy változásokat terveznek. A csepeli és ráckevei HÉV-et behozzák a Kálvin térig, míg a gödöllői vonalat összekötik a 2-es metróval. De megújul a szentendrei HÉV Békásmegyer és Szentendre közötti szakasza is. Távlati tervben van egy összekötő alagút a Déli pályaudvar és Nyugati pályaudvar között.