kulcsár edina
Kísérletet indítanak a szemétszállítók Budapest három kerületében 12 ezer lakos bevonásával. Ha sikert hoz, digitális segítséggel megújul a lakossági szemétszállítás.
Szakmai alapon választották ki az új rendszer tesztelésébe bevont kerületeket. A címek kijelölésekor a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) legfontosabb szempontja az volt, hogy teljes Budapestre reprezentatív legyen a minta, így egyformán szerepelnek kertes és társasházas övezetek, intézmények és gazdálkodók, pesti és budai kerületek is. Ha a XV., a X. vagy a II. kerületben laksz, lehet, hogy te is részt vehetsz a tesztelésben.
Összesen 12 ezer lakost kérnek arra, hogy kukáikra a számukra kiküldött QR kóddal ellátott matricát ragasszanak. Ezt a módszert, mármint a hulladékgyűjtő tartályok QR kódos azonosítását Nyugat-Európa több nagyvárosában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában alkalmazzák. A kód beolvasásával azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít. Az FKF számára ma még számos problémát okoz, hogy a kukák nincsenek ellátva azonosítóval. Pillanatnyilag csak több adatbázisból nyerhetők ki azok az információk, hogy milyen típusú edényekből mekkora mennyiség is van kihelyezve. Az egyedi, QR kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni, azok teljes életútja nyomon követhető. A projekt keretében a mobil applikációt is kifejlesztették. Az ügyfeleknek nem kell hosszas levelezésbe bocsátkozniuk, ha mondjuk nagyobb, vagy kisebb kukát, sűrűbb vagy ritkább ürítést rendelnének, hanem másodpercek alatt elérhetik majd a társaság 21. századi digitalizált szolgáltatásait. A naprakész információk alapján pontosabban tervezhető a kukásautók útvonala.
A FKF ennek köszönhetően hatékonyabban szervezhetik a járatokat, ami azt jelenti, hogy többet hoznak ki ugyanabból, mert több forrás nincs. A kevesebb felhasznált üzemanyag egyben kisebb károsanyag kibocsátással jár. A QR kód bevetésével kiszűrhetők a nem fizető ügyfelek is, ami méltányos azokkal szemben, akik rendesen fizetik a számlát.
A kísérlet lezárásakor, annak fogadtatását látva döntik el, hogyan tovább. A tapasztalatokat mérlegelve határoznak arról, hogy újból tesztelik a rendszert, tovább finomítva azt, vagy a sikeren felbuzdulva máris bevezetik az egész fővárosban.