INSIDER

A valóságban élte ki játékszenvedélyét a londoni késes terrorista

Egész Angliát megrázta a hír, hogy egy börtönből frissen szabadult 20 éves terrorista több embert is megkéselt az utcán. Most kiderült: a férfi korábban arról álmodozott, hogy kedvenc számítógépes játékát a virtuális világ után a valóságban is kipróbálja – egész fegyverarzenált gyűjtött ebből a célból.
  • Szerző: Ripost

A londoni Streatham High Roadon vasárnap délután egy férfi megkéselt több embert. Az elkövető, a 20 éves Sudesh Amman a közelmúltban szabadult a börtönből: 2018-ban csukták le terrorgyanús tevékenység miatt. Amman lefejezésekről készített videókat osztott meg barátnőjével, akit arra biztatott, hogy ölje meg „hitetlen” szüleit, és maga is terrortámadásokra készült Londonban. Erre utal, hogy 2018 áprilisában azzal büszkélkedett az üzenetküldő Telegram-alkalmazásban, hogy igazi fegyverarzenálja van: jól bevásárolt a fegyverekből, és úgy fogalmazott, hogy „felfegyverkezett és készen áll”.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

A férfi arról álmodozott, hogy a Call of Duty nevű lövöldözős játékot a valóságban is kipróbálhassa. Mindezt fotóval is illusztrálta, amit Mark Van Den Berg holland blogger szúrt ki és értesítette a hatóságokat. 2018 novemberében Sudesh Ammant bűnösnek nyilvánították, ő pedig elismerte a vádakat.

Így néz ki a számítógépes játék...

Miután a kiszabott 3 év szabadságvesztés felét letöltötte, a napokban szabadult, ám nem adta fel korábbi álmait. A fiatal dzsihadista, aki játékszenvedélyét a valóságban akarta kipróbálni, három embert szúrt meg fényes nappal a nyílt utcán. A hatóságok agyonlőtték, ekkor derült ki, hogy egy robbanószerkezetet erősített a testére.

A brit sajtó most attól hangos, hogy a férfi a valóságban akarta megélni a számítógépes játékot – ez, keveredve az iszlám fanatizmussal, életveszélyes…

A merényletet az Iszlám Állam terrorszervezet vállalta magára. A brit sajtóban most mindenki arról cikkezik, hogy még tucatnyi hasonló, terrormerényletekre készülő embert engedhettek szabadon az utóbbi években Angliában. A brit kormány ezért véget vet annak a büntetőjogi gyakorlatnak, amelynek alapján a terrorcselekményekért elítélteket teljes büntetésük letöltése előtt szinte automatikusan szabadlábra helyezték.

És ilyen a véres valóság a késeléses támadás után. Fotó: AFP

A függő nem ismeri be, hogy függő

„A függőségben szenvedők jellemzője, hogy nem ismerik be, legyen az játék, alkohol vagy bármi más„ – vélekedik dr. Kárpáti Róbert pszichiáter. „Rengetegszer nemhogy a fiatalok, hanem a felnőttek sincsenek tisztában a videójáték veszélyeivel, és nem is gondolják, hogy az függőséget okoz. A leggyakrabban a családi háttér, önértékelési problémák vagy más valami miatti frusztráció vezethet a videójáték- függőséghez.”

Mint a szakember mondja, a függőség diagnosztizálásához három tünetnek kell fennállnia: a beteg elveszíti a kontrollt a játék felett, a játéknak prioritást ad az egyéb tevékenységek kárára és annak ellenére is folytatja az illető a játékot, hogy negatív következményei vannak a játéknak az életére.

Játékfüggő volt két magyar családirtó és a győri késelős diák is

Mint arról a beszámolt, egy győri diák, H. András Csaba egy tanórán odalépett az éppen a táblára író tanárnőhöz, és késsel többször megszúrta B.-né Mónikát, akinek életét két hős diák mentette meg. A tanárát megkéselő diák játékfüggő volt, mint ahogy ismerősei szerint az óbudai öngyilkos egyetemista is. De két magyar családirtó is játékfüggő volt.

Idén augusztus 24-én egy 35 éves budapesti férfi megölte a párját, kisfiukat, sőt még a család kutyáját is, majd magával is végzett. Mint kiderült, S. Levente számítógépjáték-függő volt, annyira beszippantotta a virtuális világ, hogy néha már enni és inni is elfelejtett. Szintén játékfüggő volt H. Jutas Csanád, a 2012-es kulcsi mészárlás elkövetője. A családirtó egy bozótvágóval és késekkel megölte nagyanyját, nagyapját, a bátyát és az apját.

WHO: a játékfüggőség betegség

Hivatalosan is betegség már a videójáték-függőség, ugyanis felkerült az Egészségügyi Világszervezet (WHO) listájára. Az új besorolás 2022. január 1-től lép hatályba, onnan kezdve Magyarországon is diagnózis lehet ez a betegség. A WHO nem tesz különbséget az online vagy az offline játékok között.

És ezeket olvastad már?