INSIDER

Drámai évforduló ez a hazai vasút történetében: 72-en haltak meg

Rengetegen haltak és sérültek meg minden idők legdurvább magyarországi vonatbalesetében. Így történt a tragédia...
  • Szerző: Buster

72 halálos áldozata és 180 sérültje volt annak a vonatszerencsétlenségnek, ami Herceghalomnál történt 103 évvel ezelőtt ezen a napon.

Fotó: wiki

1916 november 30-án Bécsben eltemették Ferenc Józsefet. A magyar társadalom elitje nagy számban képviseltette magát az uralkodó gyászszertartásán. A temetésről több különvonat és a minden nap közlekedő budapesti gyors szállította a Magyarországra visszautazókat. A budapesti gyors esténként 19:20-kor indult a Győrön át tartó útjára a bécsi pályaudvarról. A rengeteg utas és a vonatra akasztott számos különkocsi miatt a szerelvény csak majd félórás késéssel futott ki az osztrák fővárosból. A szerelvény késése az út során egyre növekedett, többek között, mert Hazai Samu miniszteri különvonatát a komáromi állomáson kisorozták a vonatból.

Ugyanezen estén a budapesti Keleti pályaudvarról indult útnak a Győr–CelldömölkSzombathely útirányon át Grazba közlekedő személyvonat is. Az alvó utasokkal teli vonat a győri vasútvonal forgalmi zsúfoltsága miatt szintén jelentős késéseket szedett össze. Herceghalom vasútállomásra a személyvonat már igen jelentős, másfél órás késéssel érkezett.

Annak, hogy végül a két szerelvény egymással szembe került, többszörös emberi mulasztás volt az oka. A baleset vizsgálatát már a tragédiát követő reggelen megkezdte a vasúttársaság. A vizsgálat három olyan hibát mutatott ki, amelyek együttesen eredményezték a katasztrófát. Az első hibát még a győri forgalomirányítás követte el, amikor a menetrend szerint közlekedő gyorsvonat előtt mindössze öt perccel útjára engedte a különvonatot. A második hibát a herceghalmi állomásfőnök követte el, amikor úgy gondolta, hogy a különvonat elindulása és a gyorsvonat érkezése közötti öt perc elégséges arra, hogy a grazi személyvonat elhagyja az állomást. A harmadik hibáztatható fél a gyorsvonat mozdonyvezetője volt, aki későn észlelte, hogy Herceghalom bejárati jelzője tilosat jelez. A kritikus pillanatban a gyorsvonat légfékje felmondta a szolgálatot, a mozdonyvezető pedig a kéziféket már csak az ütközés előtti pillanatokban tudta működésbe hozni. A bizottság megállapította, hogy Herceghalom előjelzője nem volt kivilágítva, a gyorsvonat vezetője ezért észlelte késve a bejárati jelző tilos állását. Az előjelző világítását vélhetően a szél oltotta el.

 

 

Ripost előfizetés banner

És ezeket olvastad már?