INSIDER

Dühösek az autósok a dízelek kitiltása és a dugódíj miatt

Bevezetik a dugódíjat és öt éven belül korlátozhatják a dízelautók behajtását a budapesti belvárosba, közölte a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes az RTL Híradónak adott interjúban. A fővárosi dízelesek kiakadtak ezen, az áruszállítók szerint ez egyenesen képtelenség, hiszen szinte mindannyian dízellel fuvaroznak. Hogy mi lesz velük és sok millió autós munkába járásával, arról nem beszélt Dorosz Dávid.
  • Szerző: Ripost

Sok embernek jelentene megoldhatatlan anyagi gondot és cégek mennének csődbe, ha Karácsony Gergely végig tudná vinni az akaratát – így vélekednek az autósok és az áruszállítók. A munkatársai tegnap őket kérdezte a pesti belvárosban a tervezett intézkedésről.

„Igaz, hogy dízelautóm van, de én a belvárosban lakom, engem csak nem tiltanak ki!” – reménykedik Tóth Tamás, aki egy Opelből szállt ki a Blaha Lujza téren. „Amúgy butaságnak tartom ezt az egészet, szerintem ez csak egy lobbitevékenység: az elektromos autó környezetszennyezőbb, mint a dízel, az akkumulátor miatt.”

Fotó: Ripost/Sulyok László

Egy lakásfelújítással foglalkozó ezermester, akinek három 20 év körüli dízel mikrobusz a munkaeszköze, azt mondja, hogy a hír hallatán felröhögött.

„Akkor majd megcsinálják a turisták maguknak, amit akarnak” – mondja, arra célozva, hogy ha kitiltják a dízelt, leáll a szolgáltatás. „Vagy majd cipelem a szerszámos ládát a villamoson!”

Dr. Harsányi József kerek perec ellenzi Karácsonyék intézkedését.

„Ellenzem, mert az autók több mint fele dízel, ráadásul a benzinesek is szennyeznek. Úgy látom, az egytizedét sem lehet megvalósítani annak, amit az új főpolgármester mond” – vélekedik a férfi.

Gábor szerint pár év átállásra biztos, hogy szükség van.

„Akad erre külföldön példa, de ott, ahol sok a hibrid és az elektromos autó” – mondja. „De az esélytelen, hogy az áruszállítók lecseréljék a teljes gépparkot. A magyarok 70 százaléka meg sem teheti, hogy új autót vásároljon.”

Fotó: Ripost/Sulyok László

 

Zoltán élelmiszert szállít vidékről, épp a szállítólevelet állította ki, amikor megkérdeztük. Először kibukott belőle:

„Ez képtelenség, menjen a Karácsony a francba!”

Aztán lehiggadva hozzátette: nem szeretné elveszíteni az állását, így teljes nevét és arcát nem adja a véleményéhez, de elképzelhetetlennek tartja a dízelek kitiltását.

„Legfeljebb azt tudom elképzelni, hogy valamilyen engedélyhez kötik a dízel használatát, de teljesen nem tilthatják ki, hiszen akkor leállnak a belvárosi boltok és szolgáltatások” – világít rá arra, hogy az áruszállítók többsége olyan dízelautóval jár, amit Karácsony éppen kitiltana a belvárosból. „A napom 95 százalékát a pesti belvárosban töltöm az autóval, hiszen több helyre szállítok. Mégis, hogyan képzelik el, hogy kitiltanak?”

 

Réti Károly viszont támogatja az intézkedést, mert tarthatatlannak tartja a jelenlegi közlekedést. Arra a kérdésre viszont, hogy akkor milyen autóval járna dízel helyett, azt mondja: olyannal, amit a támogatásból vásárol.

„Ha le kell cserélnem az autót, egyértelmű, hogy ezt támogatják, nem? Különben háború lesz!” – jelenti ki.

Tamás szerinte lassan már mindenért fizetni kell.

„Már annyiféle díj van, most akkor lesz dugódíj is. Ez már tényleg több a soknál, egyáltalán nem örülök.”