kulcsár edina
A kisebb-nagyobb muszlim iskolákban ugyanazokat a radikális tanokat hirdetik, mint korábban. Az iszlám állam, az iszlám kalifátus eszméje változatlanul tovább él. A legdurvább a helyzet Afganisztánban. A muszlim gyerekek gyakran nevezik a más vallásúakat hitetlen kutyáknak vagy disznóknak.
Mivel az ilyen intézményeket a helyi közösség kezeli, ezért az oktatásért a mecset felelős, amit ingyenesen nyújt a diákoknak általában állami támogatással. Azonban a közel-keleti feszültségek megkötik az államok kezét a finanszírozás kapcsán, így Afganisztán is csak a mecsetek töredékét tudja támogatni, ezért azok olykor kénytelenek más forrásokat is bevonni. Az egyik ilyen bőkezű támogató a tovább élő Iszlám Állam terrorszervezet.
A kereszténységgel ellentétben az iszlámban nincs központ vagy egyház, nincs pápa, minden hívőnek saját kötelessége értelmezni a Koránt. „Iszlám Egyház” vagy „muszlim pápa” híján a helyi közösségek maguk választják vezetőiket és alakítják ki lokálisan gyülekezeteiket, az ummákat. Ugyanakkor éppen a központosítás hiánya miatt fordulhat elő, hogy egyes radikális mozgalmak behálózhatnak közösségeket és ebben senki nem gátolhatja meg őket. Ez a helyzet a muszlim vallási iskolákkal is.
Az állami felügyelet annyira korlátolt, hogy bár több tízezer mecset van az országban, hivatalosan mindössze hétezer került bejegyzésre. A cikk szerint a helyi hatóságok komoly aggodalma, hogy a közösségek elszigetelődése miatt nincs elég kapacitásuk, hogy ellenőrizzék azokat és így az állami támogatás is az ISIS katonáinak képzésére megy el. „A kormány nem uralja egész Afganisztánt és ezért nem tudhatjuk biztosan, hogy mit tanítanak egyes mecsetekben” fogalmazott a Foreign Affairs folyóiratnak Mohamed Husszaini, Lamatak falujának vallási vezetője.
A cikk arra a következtetésre jut, hogy a muszlim vallási iskolák az Iszlám Állam befolyásának melegágyai. A terrorszervezetről eddig is köztudott volt, hogy minden lehetőséget megragad, hogy saját ideológiáját terjessze az emberek között. A Közel-Kelet Intézet azt is megerősítette, hogy a szervezet, területét elveszítve, már nincs is helyhez kötve és a világban szétszórva lényegében bárhol feltűnhet. A szervezetnek bukása után is több százmillió dollár tartaléka volt.
Az ISIS jelenleg is működő legnagyobb „akadémiája” az északkelet-szíriai Al Hol menekülttábor, ahol bár az amerikai katonák igyekeznek fenntartani a rendet, a táboron belül az Iszlám Állam uralkodik. Az Al Jazeera még a terrorszervezet fénykorában jutott be egy ilyen dzsihád-iskolába és megdöbbentő képsorokat tett közzé arról, hogy hogyan oktatják a kisgyerekeket a fegyverhasználatra, a „hitetlenek” elpusztítására és arra, hogy hogyan kényszerítsék rá a nézeteiket minden emberre.
De nem kell Afganisztánig, sőt még Szíriáig sem menni a radikális iszlamista nézetek kontrollálatlan oktatásának másik példájáért. 2018-ban egy fizetős muszlim magániskola kavarta fel a brit közéletet, ahol egy tanár „dzsihadista kisgyerekek seregét” nevelgette. Olyan brit kulturális csomópontok ellen tervezett terrortámadásokat, mint a Big Ben, vagy a Heathrow reptér és mellette egy kelet-londoni muszlim iskolában dolgozott. A rendőrség terrorelhárítási csoportjának vezetője később megerősítette, hogy a tanár „radikalizálni próbált sebezhető, 11-14 éves gyerekeket”. Ráadásul az intézmény egyik dolgozója sem hívta fel a figyelmet a terrorista tevékenységére és a nyomozás során sem voltak együttműködőek.
Svédországban hasonló módon komoly problémákat jelenthet a radikális vallási nézetek terjedése az iskolákban. Egy tanár arról számolt be a Samhallsnytt-nek, hogy az iszlám az a vallás, ami leginkább elnyomja az iskolákat. Elmondta, hogy a muszlim gyerekek gyakran nevezik a svéd diákokat hitetlen kutyáknak vagy disznóknak, és az iskola vezetése mindent megtesz, hogy ezt a hírnevének megőrzése érdekében elhallgassa.