POLITIK

Alkotmányellenes Karácsonyék új működési szabályzata

Alapjaiban rajzolja át Budapest „arculatát” az a Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) -módosítás, amely a hatos számú napirendi pontban volt elrejtve – írja az Origo.
  • Szerző: Ripost

A javaslat értelmében a főpolgármester lényegében bárkit felkérhet Budapest képviseletére és pénzügyeinek intézésére.

A jogszabály szövegében van egy különös kitétel, miszerint ha a főpolgármester úgy dönt, „szükséges körben más személy” is eljárhat és dönthet helyette. Ez pedig magában hordozza a lehetőséget: olyan magánszemélyt vagy céget kér fel a feladatra, akinek nincs köze a fővároshoz. Az, hogy a „szükséges körben” pontosan mit jelent, nincs kifejtve az előterjesztésben.

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A szokatlan húzást Kovács Péter fideszes polgármester vette észre, aki még a szavazás előtt kommentálta azt közösségi oldalán. Úgy példázta a javaslatot, hogy Karácsony innentől akár a Városháza portására, vagy éppen a takarítónőjére is bízhatná Budapest képviseletét. Ugyanakkor szerinte sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy egy külsős cég, egy jó nevű alapítvány bukkan fel a háttérben, hiszen az előterjesztés lehetővé teszi a meghatalmazottak pénzügyi költekezését.

Az Origo a történtek kapcsán megkereste ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogászt, értékelje a fővárosi vezetés lépését. A Századvég jogi szakértője kiemelte, hogy az alaptörvény rendelkezése szerint a helyi önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület gyakorolja. Ennek a közjogi, közhatalmi funkciónak akár közvetlen, akár közvetett kiszervezése harmadik személy számára alkotmányellenes - összegzett ifj. Lomnici, aki szerint ezzel fennáll annak a veszélye, hogy külföldről finanszírozott civil szervezetek közhatalmi jogosultsághoz juthatnak, továbbá akár a nemzeti vagyonról is dönthetnek.

„Mivel az önkormányzati törvény alapján a helyi önkormányzatok az egységes állami szervezetrendszer részeként hozzájárulnak az Alaptörvényben foglalt államcélok megvalósításához, az ettől a jogalkotói céltól eltérő különleges polgármesteri vagy főpolgármesteri jogkör-kiszélesítés ahhoz vezethet, hogy az adott városvezető államot hoz létre az államban, amely fejlett demokratikus jogállamokban sehol sem tolerált hozzáállás” – mondta a jogi szakértő.

Ripost előfizetés banner

És ezeket olvastad már?