kulcsár edina
Gyakorlatilag képtelenség közlekedni a városban. Ennek legfőbb oka, hogy a főváros baloldali vezetése egyszerre indított el több, közlekedési csomópontot érintő projektet. Karácsony Gergelyék azzal is feldühítették a budapestieket, hogy megszüntették a Clark Ádám téri körforgalom közepén lévő, városképi jelentőségű virágágyást, és körülötte biciklisávot alakítottak ki. A főpolgármester nem fújt visszavonulót, helyette az autósokat gyalázza. Megmutatjuk, hogyan áll a nagy budapesti közlekedési káosz, és milyen lezárások jönnek még a napokban.
Karácsony Gergelyék egyszerre kezdték el a Lánchíd, az M3-as autópálya budapesti bevezető szakasza, a pesti rakpart és a Blaha Lujza tér felújítását úgy, hogy közben megtartották az egyébként is átgondolatlan kerékpársávokat.
Emlékezetes, június 7-étől vette kezdetét a tényleges, hónapokig tartó építkezés az Idősebb Antall József rakparton. Szintén nehezíti az autósok helyzetét, hogy két nap múlva, szerdától lezárják a Lánchidat, és ezzel elkezdődik a hídon a felújítási munka.
Ezzel párhuzamosan a Lánchíd elkerülő tengelyének kinézett Hegyalja út – Erzsébet híd – Rákóczi út vonalon is elkezdik törni az aszfaltot július elején a Blaha Lujza tér átalakítása miatt. Itt egy forgalmi sávot végig használhatnak az autósok, nem lesz teljes lezárás, de így is nagy dugó várható. A főváros előzetes tájékoztatása szerint a pesti alsó rakpart az év végéig, a Lánchíd másfél évig lesz lezárva, a Blaha Lujza tér átépítése pedig jövő év végén fejeződik be.
Arról nem is beszélve, hogy a Nyugati pályaudvar környékén is lezárásokkal kell számolni, ami szintén komoly fennakadásokat fog okozni a budapesti közlekedésben. Ez alatt az idő alatt Zugló megállóhely lesz a MÁV alföldi vonalainak központja. Ahogy a fentiekből látható, a racionalitást teljes mértékben átírta Karácsony Gergely politikai érdeke. Mint ismert, Gyurcsány Ferenc a főpolgármestert jelölte ki a baloldal közös jelöltjének, akinek így nem árt majd felmutatnia valamit a választások előtt. Éppen ezért a baloldali városvezető másfél év semmittevés után szakmaiságot, előzetes egyeztetést háttérbe szorítva vágott bele az összes felújításba. Ahogy az elmúlt napok megmutatták: elképesztő káosz alakult ki a fővárosban.
Számos videó és mém kering a különféle internetes portálokon és közösségi oldalakon arról, hogy a budapestiekből milyen reakciót váltottak ki a koncepció nélküli lezárások és az ennek következtében kialakuló dugók.
A Budapest Beszél elnevezésű Facebook-oldal napokban közzétett riportjában megszólaltatta a dugóban üldögélő autósokat, a legtöbben ingerülten kommentálták, hogy araszolgatniuk kell a kocsisorban.
De a Magyar Nemzet is megkérdezett több budapestit a kialakult helyzetről. Pattanásig nőtt a feszültség a városban a közlekedési torlódások miatt: a közlekedők dühösek, és a városvezetést okolják a történtekért. A helyzet egyébként odáig fajult, hogy vasárnap a Thököly úton és az Andrássy úton a legnagyobb hétköznapi csúcsforgalomban megszokott dugó alakult ki.
Szálljon ki a kocsiból, és menjen gyalog!- a 2010 előtti baloldali elit szellemiségét megidézve ezt üzente Karácsony Gergely azoknak, akik kifogásolják, hogy a lezárások miatt csak araszolgatni lehet a budapesti utakon. Jól látszik, hogy a magas politikai pozícióra hajtó főpolgármestert nem érdekli a budapestiek tiltakozása.
Ahogy arról az Origo is beszámolt, a főváros azzal is borzolta a kedélyeket, hogy a felbérelt munkások a napokban aszfaltot terítettek a Clark Ádám téri körforgalom közepén lévő, a budapestiek és a turisták által jól ismert, városképi jelentőségű virágágyára. Karácsony Gergely azzal magyarázta a lépést, hogy a területet – a Lánchíd felújítása miatt – átmenetileg bevonják a forgalomba, hogy „enyhítsék az autósok kellemetlenségeit”.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felszámolt virágágyás helyén biciklisávot alakítanak ki, ami életveszélyes lesz. Ugyanis amikor kész lesz a körforgalom, milliméterekre lesznek egymástól a kocsik és a biciklik. A budapestiek egységesen elítélték a főváros lépését. Legtöbben azzal érvelnek, hogy így balesetveszélyes lesz a helyszín, és drasztikusan csökken a zöldfelület.
A Ripost videójában a megszólalók sem értenek egyet a főpolgármester döntéseivel:
Sajtóinformációk szerint nem teljesen véletlen, hogy állandósultak a dugók Budapesten, ugyanis a főváros bevezetheti a dugódíjat a közeljövőben. Ez annyiban nem meglepő, hogy a dugódíj szerepelt Karácsony választási programjában, igaz, akkor még népszavazáshoz kötötte volna a bevezetését. Ugyanakkor érdemes felidézni, hogy nem sokkal megválasztása után több alkalommal is beszélt erről, mindannyiszor nagy felháborodás lett a vége.
Most viszont nagyon úgy néz ki, hogy élesítésre kerülhet a terv. A V4NA nemzetközi hírügynökség arról írt, hogy a baloldali politikus már a főpolgármesteri kampányban is ígéretet tett Brüsszelnek, hogy bevezeti a dugódíjat. A lap szerint az lesz a forgatókönyve, hogy egy civil szervezet majd követelni kezdi annak bevezetését, amire a városvezető „le fog csapni.”