MANI

Egyre gyakrabban kapunk hamis gázszámlát

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) érkező jelzések alapján a fogyasztók egyre gyakrabban találkoznak olyan adathalász e-mailekkel, amik közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek.
  • Szerző: MZ/X

A hamis elektronikus levelek a szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amiket a valódi szolgáltatóinktól szoktunk kapni. A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja nem csak az adataink megszerzése. Az is előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, amivel a pénzünket is lenyúlják.

A MEKH szakemberei éppen ezért összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, melyek a hamis levelek kiszűrésében segíthetik a fogyasztókat.

Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amiben a személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor a következőkre érdemes odafigyelni:

  1. Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Egy betű eltérés is sokat számít! Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk valamelyik szolgáltatóra hivatkozva, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további tájékoztatást.
  2. Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.
  3. Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
  4. Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
  5. Figyeljünk arra, hogy a befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
  6. Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
  7. Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.

A MEKH arra is felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyük fel a kapcsolatot a szolgáltatónk ügyfélszolgálati munkatársaival.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?