MANI

Kell melegíteni a motort, mielőtt elindulunk a hidegben?

Egy új teszt szerint nem sok értelme van az autó motorját melegíteni indulás előtt. Sőt, kifejezetten drága és környezetszennyező dolog is.
  • Szerző: MZ/X

Télen rendszeres reggeli látvány, hogy a kipufogó kiáramló füstjébe burkolózva törlik le a párát, havat, jeget az autó ablakáról az emberek indulás előtt. A motor melegítésének másik indoka az szokott lenni, hogy a megfelelő teljesítményhez a motornak el kell érnie egy bizonyos hőmérsékletet. Ez tényleg igaz?

Sokan melegítik a motort, amíg kaparják a jeget a szélvédőről

Sokan melegítik a motort, amíg kaparják a jeget a szélvédőről

Ma már semmi értelme a téli motormelegítésnek

Egy régi autót, főleg ha dízel, valóban nem ártott egy kicsit járatni indulás előtt, de a modernebb autóknál erre már semmi szükség. Olyannyira nincs, hogy maguk az autógyártók is felhívják erre a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. Ha ez még mindig nem győzne meg valakit, nyugodtan hihet az igazi hidegindítás szakértőinek, az orosz autóklubnak. Szerintük a mai motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, menet közben fognak hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni. Attól is felesleges már tartani, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a megfelelő működési tulajdonságai.

Le is tesztelték, számít-e a melegítés

A német autóklub, az ADAC letesztelte, mennyit melegszik a motorolaj és az utastér négy perc alatt a téli hidegben. Azon kívül, hogy kiderült, nem sokat, az is világossá vált, hogy ha hagyjuk a motort álló helyzetben felmelegedni, az növeli az üzemanyag-fogyasztást, a környezetet is rendkívül szennyezi, és a motor kopása is nő.

A tesztjük kimutatta, hogy -10 Celsius-fokos környezetben, 4 percnyi álló helyzeti motorjáratás után a motorolaj csak -7 Celsius-fokig melegszik, az utastérbe pedig csak +13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez pedig 0,1 liter üzemanyagot fogyaszt el az autó.

Bírság jár a motorjáratásért

Bírság jár a motorjáratásért

A németeknél bírság jár a motormelegítésért

Az ott érvényes KRESZ kimondja, hogy a járművek használatakor tilos a felesleges zaj keltése és az elkerülhető károsanyag-kibocsátás. Különösen tilos a járművek motorját szükségtelenül járatni, valamint a járműajtókat túl hangosan becsukni. Vagyis a szabályok szerint az autó motorja elsősorban helyváltoztatásra használható, nem pedig az ablakok párásodástól vagy fagytól való mentesítésére, vagy az utastér felmelegítésére. Így aki megszegi ezt a szabályt, annak 80 eurós (nagyjából 30.000 Ft) pénzbírsággal kell számolnia, plusz adminisztrációs költséggel. Ez alól csak a teherautók a kivételek.

Mit mondanak a magyar hatóságok?

A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint kell is meg nem is melegíteni a motort indulás előtt. Mindez attól függ, milyen motor van a kocsiban, és attól is, hogy hogyan használják az autót. Az elektromos autósoknak és a garázsból indulóknak semmi szüksége erre, ahogy az állófűtéssel felszerelt kocsik esetében sem kell járatni a motort indulás előtt. A többi autósnak azzal érdemes tisztában lennie, hogy haladás közben a bemelegedés folyamata is gyorsabb, mivel a motor azonos fordulatszámok mellett több üzemanyagot éget el, így a maradványhőmennyiség is nagyobb.

Ennek ellenére vannak olyan téli szituációk, amikor érdemes helyben járatni a motort. Például amikor nedves hideg van, lefagytak az ablakok, behavazódik az autó, és továbbra is esik a hó.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?