INSIDER

Szerző t.t.

1 hete

Aljas trükkel húzzák ki a pénzt az emberek zsebéből a multik

A minél nagyobb profit érdekében trükköznek a gyártók.

Ugyanaz az ár, gyengébb minőség: a szupermarketek különösen aljas trükkel húzzák ki a pénzt az emberek zsebébőlírja a merkur.de, és ezt a magyar vásárlók is elszenvedik, hiszen a Magyarországon működő multinacionális üzletláncok nálunk is a németországihoz hasonló üzletpolitikát folytatnak.

vásárlás 
bolt
üzlet
élelmiszer
Fotó: bbernard

A témával kapcsolatban a német lapok felidézik, hogy tavaly az „év megtévesztő csomagolása” díját a „Rama kenhető” kapta, mert a korábbi 500 gramm helyett 400 gramm kenhetőt tartalmaz az azonos méretű csomagolás. Ha az ár változatlan marad, ez 25 százalékos rejtett áremelkedésnek felel meg. A „zsugorinflációnak” nevezett gyakorlatról a Ripost is írt korábban:  a  "shrinkflation" az angol "shrink" -  zsugorodás - és az infláció ötvözete, és megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal. 
De nem csak a töltési mennyiség csökkentésével lehet profitot növelni. Van egy trükk, ami nagyon intuitív módon működik: egyszerűen olcsóbb, gyengébb minőségű termékeket használnak fel a gyártók.
Például a kenyérre, pékárukra kenhető krémekbe olaj és vaj helyett víz, az almalébe kevesebb gyümölcs, a vaníliafagylaltba tejszínhab helyett kókuszzsír kerül.
A Hamburgi Fogyasztói Központ (VZHH) jelentése szerint az élelmiszeripar az utóbbi időben spórolni kezdett az értékes összetevőkön. Például a tejszínt, a repceolajat vagy akár a marcipánt olcsóbb alternatívákkal, töltőanyagokkal vagy ízesítőkkel helyettesítik.
A fogyasztóvédők ezt a jelenséget „fukarkodásnak” nevezik. Az angol „skimp” szó jelentése „spórolni” vagy „takarítani”, és nem a rejtett áremelkedést, hanem a minőség romlását jelenti. Ily módon a cégek költségcsökkentést és nagyobb profitot akarnak elérni.

A szupermarketekben a „fukarkodás” mértékét nehéz meghatározni. Ehhez egymás mellé kell rakni a régi és az új összetevők listáját, a megváltotott receptúrát, hogy kiderüljön a minőségromlás. Thilo Bode, a „Foodwatch” fogyasztóvédelmi szervezet alapítója szerint  a jelenség hátterében az állhat, hogy például Németországban a 

"négy kiskereskedelmi óriás, az Edeka, a Rewe, a Lidl és az Aldi akkora piaci erővel bír, hogy beszállítói árat diktálnak a gyártóknak, azok pedig kénytelenek egyre olcsóbban termelni – a minőség rovására.”

Önmagában ez nem lenne nagy baj, amíg az eljárás átlátható marad, csakhogy  a fogyasztók nem veszik észre a csalást.
A táplálkozási szakértők óva intenek az erősen feldolgozott élelmiszerektől. Minél hosszabb az összetevőlista, annál nagyobb az egészségügyi kockázat.
A VZHH szerint az ukrajnai háború katalizátorként működött a „fukarkodásban”. Például az orosz támadás után a napraforgóolaj ára gyorsan emelkedett. Az olaj, amely számos termékben megtalálható, például a „Cini Minis” reggeli gabonapelyhekben is. A gyártó Nestlé a napraforgóolaj helyett ma már a magas (egészségtelen) telített zsírsavat tartalmazó pálmaolajat használja, bár a napraforgóolaj piaci ára időközben csökkent. A napraforgóolaj pálmaolajjal való helyettesítése még korántsem a történet vége. 

„Az élelmiszeripar nagyon találékony” – mondja Bode. 

 

Példáuls a Moser Roth egyes töltött csokoládéiban a marcipán mennyisége 45-ről 38 százalékra csökkent.
A Penny Markt „Krémes spenót friss tejszínnel”nevű termékében a spenót 21 százalékát „sikerült” megspórolni, helyette több mint 10 százalék víz, és egy kicsivel több tejszín került bele – derül ki a kreiszeitung.de listájából.

A vásárló szemszögéből a megoldás kézenfekvő. 

„Itt törvénysértés történt. Az államnak kötelessége megvédeni a fogyasztókat, és be kellene avatkoznia” – mondja Bode.

 

A magyar kormány fellép a fogyasztók megtévesztése ellen

Bár az infláció határozottan csökken, a multik profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el – írja közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM). Hozzáteszik: a multik amellett, hogy nagyobb mértékben emelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett áremelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek annak érdekében, hogy tovább növeljék profitjukat.  Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat. A vásárlók megtévesztése ellen a kormány a leghatározottabban fel fog lépni és megakadályozza, hogy a családokat megkárosítsák – hangsúlyozta a GFM.

 

 

 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Váratlan dolgot tettek az oroszok éjjel, ez az ország sodródhat bele a háborúba

origo.hu

Szörnyű gyilkosság történt a brit királyi családban

borsonline.hu

Kitálalt a Séfek Séfe versenyzője, szerinte ezért bántják folyamatosan

mandiner.hu

Economist: Putyin már nem képes megvédeni Oroszország lakóit

magyarnemzet.hu

Szoboszlai varázslatai, sumákoló VAR és drámai liverpooli vég két piros lap után

origo.hu

Lehúzta a cipzárját, majd a melleit fotózgatta az egyik legszexibb magyar DJ - kép

travelo.hu

A hétvégén minden a lovakról szól Szilvásváradon - jön a 16. Nemzeti Vágta

ripost.hu

Elhunyt a 31. hétben született kisbaba, az anyuka majdnem utána halt

life.hu

A tested csodákra képes: így veszi fel a harcot a kórokozók, baktériumok ellen(x)

ripost.hu

"A Tescóban dolgozunk: íme 7 dolog, amit szívesen elmondanánk a vásárlóknak, de nem tehetjük"

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

INSIDER

Megtalálta a Ripost: Ezek a népszerű termékek mentek össze az évek során

INSIDER

Orbán Viktor: Magyarország nem lesz migránsgettó!

INSIDER

Érkezik a nyugdíj-kiegészítés: a kormányinfó legfontosabb bejelentései

INSIDER

Orbán Viktor: novemberben átlagosan félhavi nyugdíj-kiegészítés érkezik

INSIDER

Ez a terápia az utolsó esélye az agydaganatos Marcinak, jótékonysági futással támogatják a kisfiút

INSIDER

Ki ne hagyd: ekkor jön az őszi csillaghullás

INSIDER

Magyar siker: a világ legjobb projektmenedzsere itt él

INSIDER

Nyitrai Zsolt: A kormány partnerként tekint a hazánkban működő társadalmi vállalkozásokra