kulcsár edina
A tavaszi benzinhiány után, a jelenlegi pánikhelyzetben ismét feltűntek azok a tartályok és hordók a kutakon, amelyekben megpróbálják tárolni a benzint és a gázolajat az autótulajdonosok. A szakértő szerint ez azonban teljesen felesleges.
Mintha ismételné magát a történelem, ugyanis a tavaszi benzinpánik után hasonlót élünk át ezekben a napokban. Mindenki, akinek van autója, rohan a kutakra, és igyekszik a maximális, tankolható mennyiséget megvásárolni a töltőállomásokon, még akkor is, ha már csak bespájzolni tud az üzemanyagból. Ezek pedig rég nem látott szituációkat szültek: a hétvégén óriási káosz alakult ki, hiszen aki a kútra ment, nem biztos hogy kapott benzint, aki pedig az utakon haladt volna, nem tudott, a feltorlódott soroktól a kutak környezetében. Így szinte mindenkiben óriási feszültség tombolt, aki közlekedni próbált.
Azonban akár az autóban, akár különböző tartályban, hordóban tároljuk a benzint és a gázolajat, az teljesen felesleges és óriási károkat is okozhat.
– A mai, modern üzemanyagokban már nagyobb a természetes anyagok aránya: a benzin és a gázolaj is tartalmaz ilyen anyagokból készült adalékot – kezdte a Borsnak Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
– Ezek a természetes anyagok egy idő után bomlásnak indulnak, mivel ezeknek is van egyfajta szavatossága. Emiatt,
ha hosszú távon van benne az üzemanyag a járműben, akkor kikocsonyásodik, ez a kocsonyás anyag pedig eltömíti az alkatrészeket. Így több tízezres, akár százezres javítási költséggel szembesülhetünk az autó újraindításakor
– figyelmeztet a szervezet elnöke. Knezsik István szerint a benzin és a gázolaj is legfeljebb 6-8 hónapig áll el egy helyben, emiatt az üzemanyagok háztartási tárolása egyáltalán nem indokolt.
Vasárnap este ugyan újraindult a Dunai Finomító, azonban még több hétbe telik, mire újra eléri a kapacitás a 100 százalékot. Bacsa György, a MOL ügyvezető igazgatója közleményében úgy fogalmazott: a MOL teljes kapacitása nem elég a magyar piaci igények kielégítéséhez, ehhez mintegy 30 százalék import is kell. A helyzetet pedig nehezíti, hogy a napi forgalom a benzin esetében a normális kétszerese, a dízelnél a megszokott másfélszerese.
Jelenleg azzal küzdünk, hogy nem érjük utol magunkat. Ma már szinte az összes kutunkat érinti az, hogy valamelyik termék elfogy. Körülbelül 70 kutunk, a teljes hálózat egynegyede, pedig teljesen leürült
- mondta Bacsa György.