INSIDER

Szerző Ripost

4 hete

Így hozhatjuk ki a sportból bármely életkorban a maximumot

Interjút adott dr. Téglásy György, az Országos Sportegészségügyi Intézet orvos igazgatója a Ripost7-nek.

Szerző Ripost

Ahogy közeleg a nyár, úgy csábítja a természet az embert ki a szabadba, mozogni. A Ripost7 dr. Téglásy György belgyógyászt, sportorvost, az Országos Sport­egészségügyi In­­tézet orvos igazgatóját kérdezte, hogyan érdemes idős korban sportolni.

Dr. Téglásy György felhívja a figyelmet a bemelegítés és az izomerő fejlesztésének fontosságára (Fotó: Facebook)

Ripost7: A sport kedvező hatása idős korban is megtapasztalható. Aki fiatalabb korában nem sportolt rendszeresen, hány éves korig kezdheti el?
Dr. Téglásy György: „Ha valaki nem mozog rendszeresen, csak időnként belevág egy-egy sporttevékenységbe, túlterhelheti a szervezetét. A fokozatosság fontos, máskülönben keringési vagy mozgásszervi tünetek is jelentkezhetnek. De soha nem késő elkezdeni.”

Ripost7: Hogyan kezdjen hozzá az, aki nyugdíjas korában ér rá végre a mozgásra?
T. Gy.: „A fokozatosságot hangsúlyoznám, és azt sem szabad elfelejteni, hogy az ember szervezete az idők folyamán veszít a képességeiből, például a vitálkapacitásából, csökken az izomerő, nő a reakcióidő, kisebb a terhelhetőség. Az edzettségi állapot megalapozását célszerű fiatalon elkezdeni és rendszeres sportolással megőrizni. Ha ez nem történt meg, idősebb korban fontos tisztázni az egészségi állapotot. Vannak-e korlátozó tényezők, mire érdemes figyelni? Az általános orvosi vizsgálat mellett fontos a vércukor-, a húgysav- és a koleszterinszint meghatározása, hasznos egy EKG-vizsgálat. Az idős­kori sportolásnak egyébként szinte nincsenek határai, Magyarországon is számos példa bizonyítja, hogy 70 éves kor felett is lehet komoly sportteljesítményt nyújtani. Van 80 év feletti korosztályos világbajnok súlyemelőnk, de megemlíthetem azt az ejtőernyőst, aki a 90. születésnapját ugrással ünnepelte.”

Group,Of,Active,Senior,Women,Doing,Aqua,Gym,In,Outdoor
Fotó: Shutterstock

Ripost7: Ha nincs egészségügyi akadálya a mozgásnak, miként vágjon bele az, aki korábban nem sportolt?
T. Gy.: „Figyelni kell arra, hogy fokozatosan növelje a sportoló a terhelést. Először annak időtartamát, majd az intenzitását célszerű növelni. Van egy egyszerű módszer annak megállapítására, megfelelő intenzitással sportolunk-e: sportolás közben beszéljünk, és ha nem kapkodjuk a levegőt beszéd közben, nem alakult ki légszomj, akkor nem terheltük túl a szervezetünket. Fontos a megfelelő sportruházat is: a nagy melegben a hőleadás, hűvös időben pedig a hőtárolás legyen biztosított. Legyen megfelelő statikájú a sportcipő, megfelelő a sport­zokni, hogy a lábon ne keletkezzenek sebek, vízhólyagok. Az idősebbek a folyadékfogyasztásra érzékenyebbek, ezért a folyadékpótlásról is mindig gondoskodni kell.”

Group,Of,Four,Smiling,Senior,Women,Toning,Their,Arms,With
Fotó: Shutterstock

Ripost7: Milyen sportot érdemes választani?
T. Gy.: „Mindenképpen olyat, amit szeret, amiben örömét leli. A túrázás például nem csupán a testet, de a lelket is fel­üdíti. Sportolásra már az intenzív tempójú gyaloglás is alkalmas. A kocogás, futás, kerékpározás, sífutás, úszás olyan mozgásformák, amelyek javítják az állóképességet. Ezek mellé érdemes súlyzós edzéseket vagy saját testsúllyal végzett gyakorlatokat beiktatni, amelyek az izomzat, az izomerő megtartását segítik. Az olyan ügyességi sportágak, mint például az asztalitenisz, a szem- és kézkoordináció fejlesztését, karbantartását segíti elő. Ha kiválasztottuk a sportágat, megvan a jó felszerelés és a helyszín, akkor ügyeljünk arra, hogy megfelelő bemelegítéssel kezdjünk és a levezetésre, nyújtásra is szánjunk időt!”

Szerző Ripost

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!

Ez is érdekelhet

origo.hu

Érkeznek az 540 Hz-es gamermonitorok?

borsonline.hu

Drámai fotók: Sorház lángolt Budapesten, 17 embert menekítettek a tűzoltók

metropol.hu

Karácsony Gergelyt felhívta a kamu Klicsko, tárgyalt is vele

vg.hu

Az ember, akit nem zavarnak a tények: Bokros Lajos

ripost.hu

Több kilométeres torlódás az M7-esen, a Balaton felé

metropol.hu

Tóth Gabi nem tudta visszafogni a könnyeit a csíkszeredai koncerten - Fotók!

astronet.hu

Napi horoszkóp 2022. június 27.: A Nyilas váratlan segítséget kap, a Halak elsimítja az ellentéteket

ripost.hu

Nem és nem akarunk hinni a szemünknek! Varga Irén újra "főz"

ripost.hu

Ekkor kell felszedni a kertbe ültetett krumplit, mutatjuk a jeleket

ripost.hu

Ennek a három csillagjegynek szerelmet hoz a Rák jegyébe lépő Vénusz júliusban

ripost.hu

Olaj nélkül sül a diétás lángos

További cikkek

INSIDER

Vérlázító! Szörnyen kellemetlen helyzetbe hozták Rusvai Miklóst

INSIDER

Szentkirályi Alexandra: A béke az egyetlen megoldás, a háborúnak mielőbb véget kell érnie

INSIDER

Rendkívül súlyos helyzetről számolt be a honvédelmi miniszter

INSIDER

Elárulta a 6 gyermekes édesanya, miért vállalt nagy családot

INSIDER

Erre jobb lesz felkészülni: 40 fok közeli meleg is lehet a jövő héten

INSIDER

Sokkoló: kiderült, hogy miért halhatott meg az anya, aki kislányaival balesetezett Zalában

INSIDER

Riasztást adtak ki a hőség mellett már a zivatarok miatt is

INSIDER

Több kilométeres torlódás az M7-esen, a Balaton felé