Létrehozva: 2020.08.23.

Újraindultak a nagy óceánjárók, de sokan félnek a járványveszélytől

Az eddigieknél szigorúbb körülmények között, de újraindult több nagy óceánjáró hajó. Korábban ezeket a járvány szempontjából nagyon veszélyes helyeknek minősítették. És most?

A járatok például a veszélyesnek mondott Velencében nem állnak meg, akaratlanul is megvalósítva ezzel a város régi tervét, mely szerint kitiltaná a nagy tengerjárókat a területéről. A hajók egyelőre elsősorban európai útvonalakon közlekednek, és ezen kívül is csak az EU által jóváhagyott országok területeit érinthetik.

A hajók új biztonsági szabályai szerint az utasok csak a hajótársaság által szervezett, vezetett kiránduláson vehetnek részt, és nem hagyhatják el a csoportot. A szabály célja, hogy korlátozza az utasok és a kikötővárosok lakosai közötti érintkezéseket, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt.

A biztonsági szabályok szigorúak: felszállás előtt tesztelik az utasokat, és a hajón csak maszkban közlekedhetnek. A lázukat naponta mérik.

Máris beszámoltak egy esetről amikor az utasok városnézésre indultak Nápolyba, ám elhamarkodottan leváltak a csoportról, hogy önállóan fedezzék fel a várost. A családot ezután már nem engedték vissza a fedélzetre.

A koronavírus gyors terjedésében a sok ezer utast szállító óceánjáróknak kulcsszerepük volt. A leghíresebb gócpont a Diamond Princess volt, itt több mint hétszázan fertőződtek meg, közülük 14-en bele is haltak a betegségbe.

Az óriási profitot termelő utazások nagyban felelősek a turisták özönéért és az egykor kellemes turistacélpontnak számító városok tönkretételéért. Az óceánjárók károsítják a környezetet, hirtelen zúdítanak ki egy iszonyú embertömeget a nem erre kitalált európai városok központjába és látványosságaihoz, ráadásul a behemót hajók egyre gyakrabban okoznak baleseteket.

Hosszabb távon máris az iparág hanyatlását jósolják a szakértők. Mindenekelőtt az egészségügyi kockázatok miatt, amelyek eddig is megvoltak, de igyekeztek elhallgatni őket.

Sok turista számára mindeddig ezek a körutazások jelentették az ideális nyaralást. Allinclusive büfé és gyönyörű tájak, a lehető legkisebb kényelmetlenségek révén. Csakhogy ezek a hatalmas tengerjáró hajók , ezek az úszó városok mindig is valóságos inkubátorai, keltetőházai voltak a fertőző betegségeknek.

A mikrobiológia laborok az elmúlt évtizedekben több ezer gyomorfertőzést, E-coli és norovírus fertőzést diagnosztizáltak az óriáshajók fedélzetén. Az influenza és a bárányhimlő is meglehetősen gyakori ezeken a hatalmas cirkálókon. Tavaly májusban például kanyarójárvány tört ki a szcientológusok körutazásán.

A tengerjáró hajók egyértelműen növelik a fertőzés kockázatát – részben a fedélzeten lévő egymáshoz közeli kabinok miatt, részben az utasok, részben a személyzet fegyelmezetlensége miatt. Ráadásul a személyzetet gyakran veszélyes spórolásra kényszerítik, például arra, hogy többször is felhasználja ugyanazt a mosogatóvizet. A betegségeket gyakran maguk az utasok titkolják el, attól tartva, hogy a hajóorvosok nagyon magas tarifája túlságosan megterheli a pénztárcájukat.

Ráadásul az óriási motorok okádta füst miatt a hajók körüli levegőminőség gyakran nem különb, mint amit Pekingben és Santiagóban mérnek. A tengerjáró hajók füstje azonban nem csak az utasokat érinti. Egyetlen tengerjáró hajó napi káros anyag kibocsátása körülbelül annyi, mint 1 millió autóé. Hajózáskor az utasok „ökológiai lábnyoma megháromszorozódik”.

Ráadásul az óriáshajók elképesztő mennyiségű szennyező anyagot bocsátanak az óceánba. Ugyan ki, melyik állam nevében ellenőrizné őket? Kiengedik a szennyvizet, vízbe dobják a szemetet és a kéntartalmú üzemanyag-hulladékokat – néha még a nemzeti parkok védett vizein is.

Miért is ne tennék? Ha a parti vizeken tetten érik őket, nevetve kifizetik a több milliós bírságokat is. Az iparág 19 milliárd dolláros éves bevételt vág zsebre, lényegében adómentesen. Három nagyvállalat uralja a globális hajózási piac 70% -át, ezek mindegyike olyan országokban van bejegyezve, ahol gyakorlatilag nincs adó.

A hatalmas profitot az is hizlalja, hogy a hajókon foglalkoztatottak többnyire a legszegényebb országokból származnak. Az iparág korábbi hatalmas nyeresége ellenére az átlagfizetés nem több, mint havi 600 dollár.

 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Felbukkant egy újabb halálos vírus

origo.hu

Kiestek a mélyen kivágott felsőből Vajna Tímea hatalmas mellei

borsonline.hu

Megszakad a szív: holtan találták meg az eltűnt, 4 gyermekes nyíregyházi édesanyát

magyarnemzet.hu

Meleg futballisták forradalma a Bundesligában: tömeges coming out szerveződik

ripost.hu

Érkezik az áprilisi telihold, 3 csillagjegynek megváltozik az élete

origo.hu

Alig takarja a melltartó az egykori szépségkirálynő mellét

mindmegette.hu

Puha, édes tészta, különleges formában: így készül a budai kuglóf

ripost.hu

Elképesztően gondolkozik magáról 3 csillagjegy, ők nem kérnek bocsánatot

ripost.hu

Nagyot fog zuhanni az üzemanyag ára, ekkor várható

ripost.hu

Sztárok bulizás közben - Galéria

ripost.hu

Válassz egy holdat és kiderül, mi a legnagyobb titkod

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

ÉLETMÓDI

Itt a legújabb, őrült szépségtrend: popsikrémet az arcra a sima bőrért!

ÉLETMÓDI

Locsolkodás szárazon: az alkoholallergia jelei

ÉLETMÓDI

Megöntözlek rózsavízzel, hogy ne hervadozzál!- Hollywoodi sztárok saját kölnivel

ÉLETMÓDI

Csak a legokosabbak tudják 32 másodperc alatt megoldani a húsvéti képrejtvényt

ÉLETMÓDI

360 millióért duplex lakása is lehet, és 135 négyzetméteres terasza a belvárosban!

ÉLETMÓDI

Megszállottan szerelmes vagy a párodba? Lehet, Bovaryné-szindrómád van

ÉLETMÓDI

Így erősítsd meg otthon a gátizmaidat! Nem csak nőknek!

ÉLETMÓDI

Nem tudsz dönteni az indukciós és a kerámia főzőlap között? Segítünk, melyiket válaszd!