kulcsár edina
Egyre többen kóstolgatják az új lehetőséget, a repülőautót, mely a most már nem is olyan távoli jövő egyik legfontosabb járműve lehet. Kivéve persze, ha a koronavírus okozta gazdasági válság egy időre ismét csak elnapolja őket.
Nem véletlen, hogy egyre több gyártó foglalkozik egészen komolyan repülni is képes gépkocsik tervezésével. Sokak szerint egyértelműen ez lesz a jövő…
Az első két repülőautó
Az ütőlapok a Volvot és a Lotust is birtokló kínai Zhejiang Geely Holding Groupnál vannak – a cég akkor szállt be a repülőautók gyártásába, amikor bekebelezte a Terrafugia repülőautó gyártó céget. A vállalat a kétezres évek eleje óta fejleszt új generációs gépeket, méghozzá sikerrel. Első modelljük prototípusa, a Transition, 2009-ben épült, és jövőre elviekben indulhat a gyártás is – a szükséges összes engedélyt megkapta a cég az amerikai kormánytól. A cég másik szárnyas négykerekűje, a TF-X pedig egészen az űrkorszakot idézi. Teljesen elektromos meghajtású, maximális sebessége 320 km/h, és egy töltéssel akár 800 kilométer távolságot is képes megtenni. A tervek szerint ezzel a modellel 2023-ban már találkozhatunk is az utakon.
Pilótavizsga és számos akadály…
Nagyon jól hangzik, hogy a jövőben akár repülő autókkal is közlekedhet az, akinek van rá elég pénze, de vajon mivel jár mindez? Szögezzük le gyorsan: a repülő az repülő. Vagyis sofőrjének a jogosítvány mellett pilótavizsgával is rendelkeznie kell, a járműnek pedig meg kell felelnie a hagyományos repülési szabályoknak is (jelzőfények, radar stb.). Plusz tegyük hozzá azt is, hogy a repülőautóval nem lehet majd csak úgy, az utca végén felszállni! A levegőbe emelkedéshez el kell gurulni az első reptérre és ott felszállási engedélyt kell kérni.
Bevillantak a képbe a drónok
Persze hamar kiderült, hogy repülőautót csak piszok drágán lehet előállítani, emiatt vélhetően nemigen lesz kapós a termék. Mindenképpen árcsökkentő tényezőkre volt tehát szükség. Ennek kapcsán került fókuszba egy nem olyan rég óta használatos repülőszerkezet – azaz a drón -, mely sokkal olcsóbb és egyszerűbb megoldást jelent. Szakértők arra tippelnek, hogy ez lesz az a gépezet, mely a jövőben átalakíthatja majd át a városi közlekedést. Az arab országokban például már most működik drón-taxi cég.
TF-2-es luxusdoboz
Még csak koncepció, de már létezik egy olyan nagyteljesítményű drón, mely egy teherautó testre illeszkedő repülő alkalmatosság. A tervek szerint az embert szállító drónokban pilóta is lesz, de csak a biztonság kedvéért. A repülő „drónbuszok” teljesen autonómok, vagyis önállók lesznek. Az utasok kényelmét zajcsökkentő hangszórók, hangulatvilágítás, 360 fokos panoráma, forgó ülések és érintőképernyős vezérlés szolgálja majd. Elég lesz csak beütni az úti célt, és két percen belül már fel is kap minket a földről egy drón, hogy elrepítsen a célállomáshoz.
A TF-2 tervezett teljesítménye
Szállítható utasok száma
4
Önsúly
3400-3630 kg
30 percen keresztül szállítható rakomány súlya
410-500 kg
Maximális sebesség
315-333 km / h
Maximális hatótávolság
445-555 km
Repülés óránkénti költsége
100-110.000 Ft