MEDICINA

Tudod, melyik a tél legfontosabb vitaminja? Ezért kellene szedned!

Hihetetlen, de nemrégiben kiderült, hogy Európában a téli hónapok során szinte mindenki, kivétel nélkül D-vitamin hiánytól szenved! Szerencsére könnyen felismerheted, mennyire súlyos a helyzet saját esetedben!
  • Szerző: Ripost

Régebben úgy tudtuk, a D-vitamin csupán az egészséges csontozat felépítéséhez szükséges.

Mára azonban bebizonyították, hogy e fontos anyagnak a hiánya számos betegség okozója lehet. Még egy hosszú idő óta húzódó torokgyulladás hátterében is állhat D-vitamin hiány!

Soha sem elég?

A D-vitamin raktározódik ugyan, de elégséges mennyiség csak akkor termelődik a szervezetben, ha tavasztól őszig eleget napoztál! Hogy mégis mennyit? Naponta 20 perc a szabad levegőn már jó alap, de igazán csak akkor hatékony, ha minden alkalommal legalább derékig levetkőzöl és bőröd felületét ténylegesen éri a D-vitamin felépítéséhez szükséges napfény. Ha erre a nyár során sem volt mindig módod, akkor tél végére bizonyára kiürülnek D-vitamin raktáraid, és erősen oda kell figyelned az étkezésre. Szerencsére jó néhány élelmiszerben előfordul a D-vitamin elő-anyaga (ergoszterol), így ezek alkalmasak a hiányzó D-vitamin pótlására.  

Ezt egyél:

Tojás, máj, tengeri halak (tonhal, lazac, makréla), halolaj.  

Mindenképpen pótolni kell az alábbi esetekben:

  • Túl gyakori felső és alsó légúti betegségek
  • Visszatérő tüdőgyulladás
  • Bronchitis
  • Egyre terjedő / romló ekcéma vagy pikkelysömör 
  • Legyengült immunrendszer
  • Szív és érrendszeri betegségek
  • Csontritkulás
  • 2. típusú cukorbetegség

Az időseknél elengedhetetlen!

Egy bizonyos kor felett mindenképpen javasolt vitaminpótlás alkalmazása, hiszen a szervezet általános gyengülése miatt kisebb mértékben termelődik aktív vitamin. Különösen akkor, ha valaki erős kalciumpótlásra szorul, hisz D-vitamin nélkül ez az anyag képtelen beépülni a csontokba.

FONTOS!

Annak eldöntésére, hogy kinek és milyen adagú D-vitamin szedése indokolt, alapos vizsgálat és vérvétel szükséges. Szedése orvosi kontroll nélkül nem ajánlott.

 

 

 

És ezeket olvastad már?