MEDICINA

Ez történik a testeddel, ha napi 2 tojást megeszel

A tojás az egyik legegyszerûbb és legolcsóbb fehérjeforrás, ráadásul antioxidánsokban, vasban és ásványi anyagokban is gazdag. Megmutatjuk, mi történik a testeddel, ha rendszeresen fogyasztod.
  • Szerző: Ripost

Erősödik az immunrendszered

Napi egy-két tojás elfogyasztásával magadhoz veszed a napi ajánlott szelénadag közel egynegyedét. Ez a nyomelem pedig serkenti az immunrendszered működését, és rendben tartja a pajzsmirigy működését. A gyerekeknek különösen nagy szükségük van a tojásra. Ha gyermek- és kamaszkorban nem jutnak elég szelénhez, akkor a szívet, a csontokat és az ízületeket is érintő betegségek alakulhatnak ki náluk.

Javul a koleszterinszinted

Három dolog van a koleszterinszinttel kapcsolatban, amit nagyjából mindenki tud. 1. A magas koleszterinszint rossz. 2. Van jó és rossz koleszterin. 3. A tojásban sok van. Az orvosokat ma már jobban érdekli a jó (HDL) és a rossz (LDL) koleszterin aránya, mint a teljes koleszterinszint. Egy nagyobb tojásban 212 milligramm koleszterin van, de ez nem jelenti azt, hogy a rossz koleszterin szintjét emeli a szervezetben. Sőt, egyre több bizonyíték van rá, hogy a tojás valójában javítja a koleszterin-profilunkat, mivel emeli a jó koleszterin szintjét a vérben, miközben növeli az LDL koleszterin-részecskék méretét.

Csökken a szívbetegség esélye

Az LDL koleszterint rossz koleszterinként ismerjük, mivel a részecskéi a zsírmolekulákat az erek falához szállítják, és érelmeszesedést okoznak (ezzel szemben a HDL koleszterin részecskéi eltávolítják az erek faláról a zsírt). De nem minden LDL részecske egyforma, különböző méretű altípusai léteznek. Orvosi kutatások szerint minél nagyobbak a részecskék, annál jobb – a kisebb LDL részecskék növelik a szívbetegségek kockázatát. Bár a tojás egyeseknél növelheti az LDL koleszterinszintet, közben a részecskék mérete nagyobb lesz, így a szívbetegségek kockázata mégis csökken.

Több az energiád

Egyetlen tojással magadhoz veheted a napi B2-vitamin szükségleted körülbelül 15 százalékát. Ez a vitamin segít a testnek energiává alakítani a táplálékot, így az edzést is könnyebb szívvel vállalod majd be.

Szebb a hajad és a bőröd

A B-vitaminokra a bőr, a haj, a szem és a máj egészsége érdekében is szükség van, de az idegrendszer épségét is védik. A tojás a B2 mellett B5 és B12 vitaminban is gazdag.

Élesebb az eszed

A tojás táplálja az agyat – főként a kolin nevű vegyületnek köszönthetően, amely a sejtmembránok fontos alkotóeleme, és amelyre az acetilkolin nevű ingerületátvivő anyag termeléséhez van szükség. A kolin hiánya különféle neurológiai problémákkal és a kognitív képességek csökkenésével lehet összefüggésben. Ennek ellenére az emberek 90 százaléka kevesebb kolint fogyaszt a kelleténél.

Hosszabb az életed

A testünk fantasztikus dolgokra képes: például 11-féle esszenciális aminosavat tud előállítani, amelyek az élet fenntartásához szükségesek. Ám

a szervezetnek összesen 20-féle aminosavra van szüksége. Találd ki, hol találhatsz rá a maradék 9-re? Igen, pontosan, a tojásban!

Ha ezek hiányoznak a szervezetedből, leépülhetnek az izmaid, romlik az immunrendszered teljesítménye, elgyengülsz, kimerülsz, és a bőröd és a hajad sem lesz a legszebb.

Kevesebb a stressz az életedben

A szintén a tojásban található lizin nevű vegyülettel kiegészített étrend csökkenti a stresszt és a szorongást, és helyreállítja a szerotonin szintjét az idegrendszerben.

Jobbak a szemeid

A tojás sárgájában található két antioxidáns hatású vegyület, a lutein és az zeaxantin nagyon jó hatással van a szemre: csökkentik az időskori makula-degeneráció és a hályogok veszélyét.

Erősebbek a csontjaid és a fogaid

A tojás a D-vitamin egyik legjobb természetes forrása. Ez a hasznos vitamin pedig többek közt a csontok és a fogak egészségét is óvja, mivel segíti a kalcium felszívódását.

Kevesebbet eszel

A tojás a jó minőségű fehérje remek forrása – ha pedig elég fehérjét fogyasztasz, tovább érzed magad eltelve, és kevesebbet fogsz enni.

Könnyebben fogysz

Mivel tovább érzed magad jóllakottnak, a tojás a fogyásban is segít. Egy tanulmány szerint,

akik tojást esznek reggelire, 65 százalékkal is többet fogyhatnak,

mint azok, akik a zsemlét választják. A tojásevők testzsírja 16 százalékkal, a testtömegindexe 61 százalékkal, a derékbősége pedig 34 százalékkal lesz kevesebb.

 

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?