MEDICINA

Ezért ne aludjunk soha hason

Az éjszakai pihenés, alvás fontos ahhoz, hogy egészségünket megőrizzük. Az, hogy milyen pózban alszunk, szerepet játszhat abban, hogy horkolunk-e, ég-e a gyomrunk, mennyire ráncosodunk. Mutatjuk, pontosan mire kell ügyelni.

Az, hogy milyen pózban alszunk, szerepet játszhat abban, hogy horkolunk-e, ég-e a gyomrunk, mennyire ráncosodunk, fáj-e a hátunk. De az sem mindegy, hogy lefekvés előtt mikor ettünk, ittunk és milyen ételt vittünk be a szervezetünkbe.

EZEKET OLVASTAD MÁR?


Fotó: 123 RF

Mi történik, amikor háton alszunk?

Ha így alszunk, az egészségesen tartja a gerincet. Ebben a pózban egyenes a hátunk, nem csavarodunk el, tehermentesek a csigolyák. A legegészségesebb az lenne, ha háton és párna nélkül feküdnénk le. A túl sok párna ugyanis nehezíti a légzést is és a nyak számára is kellemetlen. Hátránya, hogy sokan horkolni kezdenek ebben a pózban, hisz ilyenkor a nyelv hátraesik.

...ha az oldalunkon alszunk?

Sokan választják ezt a pozíciót, melyben kiegyenesedve és egészen összegömbölyödve is lehetséges aludni. Állapotos nőknél kifejezetten ajánlott ez a testhelyzet. Csökkenti a reflux tüneteit, viszont ilyenkor a nyomást gyakorolunk a tüdőre és a gyomorra, ráadásul karjaink is könnyen elzsibbadhatnak. Sőt, ha a kezeket a fejünk alá tesszük, akkor még a vállunk és a nyakunk is megfájdulhat reggelre. A terhes nők számára javasolt a baloldalon való alvás a jobb vérkeringés érdekében.

A hason alvás a lehető legrosszabb választás.


Fotó: 123 RF

Ez a testhelyzet enyhítheti a horkolást és az alvási apnoét, de ennél több pozitívumot nem is lehet elmondani erről a pózról. A hason alvás azért sem ajánlott, mert ilyenkor a gerincünk egy megerőltető ívet vesz fel. Nyakunkat természetellenes helyzetbe kényszerítjük, veszélyeztetve a helyes légzést és vérkeringés állapotát is. Ez az alvási testtartás hosszú távon hátfájást, nyakfájást, ráncosodást és mellek megereszkedését is eredményezheti. Ha nem tudunk erről a pózról leszokni, az alhasunk, illetve a csípőnk alá tegyünk párnát. Ezzel tehermentesíthetjük az alsó gerincszakaszt és kicsit egészségesebbé tehetjük ezt a pózt.

A helyes testtartás kiválasztása mellett legalább olyan fontos a megfelelő matrac kiválasztása is, hiszen e két dolog biztosítja a pihentető alvást számunkra.