DIÉTA

Cukrozott praktikák az édes életért

Cukros varázslat, édesebb hétköznapok. Kellenek az édes pillanatok, így itt van néhány tipp a cukor hatékony és praktikus használatához.
  • Szerző: R.A.

Az édes csábítóból mára már sokak szemében az első számú gonosztevő lett.

Robert Lustig a Kalifornia Egyetem professzora, napjaink egyik legnagyobb „cukorkritikusa”. "Nem a kalóriákkal van a fő baj, sokkal inkább a szervezet biokémiájára gyakorolt hatásával" – magyarázta a professzor.

Az angol John Yudkin azonban már a hetvenes évek elején hasonlókat állított a cukorról. Csirkékkel, sertésekkel, nyulakkal és egyetemi diákokkal etetett meg rengeteg cukrot egy kísérlet során.  Már akkor kimutatta, hogy ez az anyag szoros ok-okozati kapcsolatban áll a fogszuvasodással, a cukorbetegséggel és a magas vérzsírszinttel. Végkövetkeztetése:  be kell tiltani!

Yudkinra azonban akkoriban nem figyelt senki. Ugyanis, ha a cukrokat a természetben előforduló formájában és csak kis mennyiségben fogyasztjuk, illetve praktikusan használjuk, nincs mitől tartanunk.

Néhány tipp az okos használathoz a tól:

- Ha a tejet literenként egy csapott evőkanál cukorral felforraljuk, akkor hosszabb ideig friss maradhat.

- Rekedtségre több házi szer is hatásos. A cukros tea, a korábban forró vízben oldott méz ásványvízzel keverve rengeteget segíthet.

- Ha cukrot is igényel az a főtt étel, amit éppen készítünk, elég, ha csak az elkészülte előtt néhány perccel tesszük bele. Így kevesebb is elég lesz, mintha együtt főztük volna őket.

- Ha tavalyi krumplit, borsót vagy káposztát főzünk, ízletesebbé tehetjük a régi zöldségeket, ha kevés cukrot szórunk a főzővízbe.

- Szinte minden ételbe tehetünk egy csipet cukrot. Sokkal jobban kihozza az ételek ízét, mint ha nélküle főzünk.  A legtöbb étel íze pikánsabb lesz, ha kevés cukrot és ecetet adunk hozzá.

- Hogy aprítás közben ne szóródjon szét a mandula, szórjunk alá kevés cukrot.

- Ahhoz, hogy a borsó puha legyen, adjunk cukrot a főzővízhez.

- A paradicsomos ételek ízét javítja, ha adunk hozzá cukrot.

- Ha elkészítés előtt porcukorral bedörzsöljük a régi szárnyas húst, a főzés vagy sütés közben újra puha lesz.

- Légcsőhurut és köhögés esetén igyunk hagymateát. Néhány szem hagymát kristálycukorral főzzünk fel. Ebből a főzetből napi 4 evőkanálnyit fogyasszunk a gyógyulásért.

- Étolaj és cukor keverékével dörzsöljük be a kezünket, újra pihe-puha lesz.

- A cukros szederszörp köhögéscsillapító hatású.

- A cukor nélkül habbá vert tejszín jóval tovább marad kemény, mint a cukrozott.

- Ha víz helyett tejjel keverjük a porcukrot, hófehér mázat kapunk.

- Hogy főzés során is szép fehér maradjon a karfiol, adjunk a főzővízhez kevéske cukrot. Az is jó megoldás, ha hideg víz helyett a már forró vízbe dobjuk a zöldséget.

- Ha nem szeretnénk, hogy megbőrösödjön a puding, a kehelybe öntés után rögtön szórjuk meg cukorral.

- A bodza virágait cukorral, citrommal és vízzel erjesztve finom szénsavas üdítőitalt kapunk.

- Dobjunk néhány kockacukrot a zacskóba, amikor elcsomagolunk egy darab kemény sajtot. A cukor megakadályozza a penész képződését. A tortaszelet vagy a gyümölcskenyér tartójába is hasznos lehet, hogy a harapnivaló napokig megőrizze frissességét.

- Fél óra alatt elkészül a párolt káposzta, ha először csak cukorral pároljuk, és csak a végén adjuk hozzá az ecetet vagy a citromot.

- Az öreg sárgarépa friss, édes ízt kap, ha pucolás után egy órára cukros vízbe áztatjuk.

 

Figyelmeztetés!

A túlzott cukorbevitel egyes betegségek kockázati tényezője. Mértékletesen fogyasszunk cukrokat, cukorban gazdag édességeket és italokat.