ÉLETMÓDI

Kirobbanó májusi ízkavalkád: Így készül a citromos csalánleves

Hihetetlen bőséggel kínálja májusban a természet az egészséges finomságokat, ezek egyike a csalán. Sokan idegenkednek tőle, pedig érdemes kipróbálni, a citromos csalánleves például isteni!
  • Szerző:

A régi időkben az emberek sokkal jobban együtt éltek a természettel, így nagyanyáink több növényt és termést hasznosítottak erdőről, mezőről. A tavasz nagy slágere pedig a friss, zsenge csalán volt, amivel mostanság egyre többen próbálkoznak újra. Jól is teszi, aki belevág, hiszen akármilyen furcsán hangzik, a csalán az egyik legegészségesebb tavaszi zöldféle! Nagy kedvenc, mint csalánfőzelék, de a citromos csalánleves legalább ilyen finom!

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Szerencsére a főzési előkészületek során teljesen elveszíti csípős tulajdonságát – a levélfelületeken található szőrök már egy intenzív mosással ártalmatlanná tehetők. Ha ez megvan, már csak le kell csipkedni a leveleket a csalán száráról, a továbbiakban pedig spenóthoz hasonlatosan lehet feldolgozni. Szedés közben gyenge pitypangleveleket is gyűjthetünk a csalánhoz, hiszen ilyenkor azok is zsengék, finomak és tele vannak vitaminnal.

CSALÁNLEVES

Hozzávalók

  • 1 db édesburgonya vagy 1/2 kg krumpli
  • 1 fej hagyma
  • 5 gerezd fokhagyma
  • friss zöldfűszerek a kertből (lestyán, snidling majoránna... ami van)
  • nagy adag csalánlevél (kb. 1/2 kg)
  • 2 dl tejszín vagy növényi tejszín
  • olaj
  • só, bors
  • 1 citrom

Így készül:

A csalánleveshez készítsük elő a csalánleveleket: legjobb egy zacskóban vizet engedni rá, a zacskó nyakát összeszorítva alaposan összerázni. A kezelés után már nem csípnek a levelek. A krumplit hámozzuk meg, kockázzuk fel. A hagymát pirítsuk le az olajon, tegyük hozzá a felkockázott krumplit és az apróra vágott vagy zúzott fokhagymát. Öntsük fel vízzel, tegyük hozzá a fűszereket és főzzük addig, amíg a krumpli megpuhul.

Rotyog a fazékban a csalánleves: gyönyörű színek, fantasztikus illatok (Fotó: Ripost)

Adjuk a levesalaphoz a csalánt és újraforrástól számítva 3 percig hagyjuk rotyogni – ennyi idő alatt megzuhannak a csalánlevelek. Ha már úgy érezzük, hogy jó, turmixoljuk össze a levest, majd engedjük fel a választott tejszínnel.

Ellenőrizzük az ízeket, ha kell, pótoljuk a sót. Végül facsarjuk bele a citromot a csalánlevesbe – az enyhe savanykás vonulat remekül passzol a friss zöld alapízhez, az eredmény pedig egy csodás és egészséges tavaszi krémleves. Jó étvágyat hozzá!

 

EZÉRT EGYÜNK CSALÁNT

A csalán A- és C-vitaminban, vasban, kalciumban, káliumban és mangánban gazdag, emellett pedig a proteintartalma is meglepően magas. A zsenge csalánt hasonlóképpen készíthetjük el, mint a spenótot, az íze is erre emlékeztet. Csinálhatunk belőle főzeléket, levest, pesztót, tésztaételeket vagy kukoricakását is ízesíthetünk vele. Európa bizonyos régióiban népszerűek a csalánnal ízesített sajtok is.

Enyhíti a reumás fájdalmakat
A csalánt régóta használják a különböző ízületi problémák, mozgásszervi betegségek, reumás panaszok enyhítésére. Nemcsak ételként fogyasztva, de tea formájában is hatásos, ugyanis gyulladáscsökkentő vegyületeket tartalmaz, a mikrotápanyagai (pl. a kalcium vagy a magnézium, a C- és K-vitamin) pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy a csontjaink és az ízületeink erősek, rugalmasak és ellenállóak maradjanak.

Jót tesz a húgyutaknak, a prosztatának
Csalántartalmú étrend-kiegészítőket a férfiaknak nagyon érdemes szedni, különösen az idősebbeknek, elsősorban azért, mert igen jó hatással van a prosztatára: enyhíti a prosztatamegnagyobbodással összefüggő kellemetlen tüneteket, természetes vízhajtó hatásának köszönhetően pedig segít eltávolítani a szervezetből a gyulladást okozó mikrobákat, méreganyagokat. Nők számára a felfázásos betegségek kezelésben van nagy jelentősége a csalánnak, a húgyúti fertőzésekkel összefüggő tünetek enyhítésére naponta 2-3 csésze csalántea javallott.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?