ÉLETMÓDI

A természet legnagyobb kincsei

Akármilyen időket élünk, akárhogyan változik körülöttünk a világ, egyetlen dolog biztosan állandó marad, mégpedig az, hogy hosszú, boldog életre vágyunk. Így egészségünk megőrzése mindig az egyik legfontosabb szempont lesz a számunkra.

Manapság az egészségmegőrzés egyenesen „divatnak” számít: hihetetlen mennyiségű táplálékkiegészítő kapszulával, vitaminnal, „csodaszerrel” találkozhatunk a reklámokban és az üzletek polcain... Vajon tényleg szükségünk van ezekre a mesterségesen létrehozott egészségbombákra?

Természetesen nincsen, hiszen minden vitamin vagy antioxidáns, az összes tápanyag, amely az ember számára elengedhetetlen, megtalálható és elfogyasztható természetes formájában is.

A nemzetközi trendeknek megfelelően megszületett a funkcionális élelmiszer fogalma, melyeknek a fogyasztásával nagyban hozzájárulhatunk egészségünk megóvásához. Ezek olyan táplálékok, amelyek egészségvédő vagy betegségmegelőző jellemzőkkel rendelkeznek.

Az Árpád-Agrár Zrt. munkatársa, kertésze és üvegház vezetője, Magyar Ákos hívta fel a figyelmünket arra, hogy a funkcionális élelmiszerek milyen hatással vannak a szervezetünkre, s egyáltalán, mit is jelent maga a fogalom.

A vitaminok legkoncentráltabb formái ugyanis a zöldségek és a gyümölcsök!

Köztudott, hogy az optimális egészség elérése érdekében naponta öt alkalommal kellene zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanunk. Ami viszont legalább ugyanennyire fontos, hogy a napi ötszöri „egészségmenüt” a lehető legszínesebben állítsuk össze, ugyanis a zöldségek és a gyümölcsök hatóanyaga a színükben rejlik.

A kékes árnyalatú zöldségek és gyümölcsök (áfonya, szeder, fekete ribizli, szilva stb.) például igen jótékony hatást gyakorolnak az öregedési folyamatban, a húgyvezeték, valamint a memória működésében, és olyan antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek talán megelőzik bizonyos ráktípusok kialakulását. A kék és lila zöldségekben és növényekben található antocián és fenol nevű vegyi anyagoknak pedig öregedésgátló hatást tulajdonítanak.

A zöld színű zöldségfélék ezzel szemben magas víz, klorofill és rosttartalmuk révén a legjobb méregtelenítők.

A klorofill a zöld növényekben fotoszintézis útján keletkező pigmentanyag, ez adja a levelek zöld színét is. Tisztítja a vért, hozzájárul a máj hatékony működéséhez és javítja a vérképet. Szinte kimossa a szervezetünkben felgyülemlett káros anyagokat, és ellensúlyozza a stressz, a dohányzás, az alkohol és az egészségtelen életvitel káros hatásait.

A fehér zöldségek és gyümölcsök allicin nevű vegyi anyagot tartalmaznak, amely jelenlétére a fokhagyma a legjobb példa. Antibakteriális, gomba- és vírusölő, és protozoaellenes hatásain túl, segít megőrizni a szív egészségét, csökkenti a rák kialakulásának kockázatát, és megőrzi a koleszterin ideális szintjét is.

A sárgarépa, a sütőtök, a sárgabarack, és a többi narancsszínű gyümölcs a béta-karotinnak, vagyis az A-vitamin provitaminjának természetes forrása, amely főként a szépségünk megőrzésében segít minket. A szervezetben lévő megfelelő mennyiségű karotin ugyanis megvédi a sejtjeinket a szabad gyökök roncsoló hatásától és a káros UV-sugárzástól, továbbá segíti a szép barnulást, és lassítja a bőröregedést.

A sárga ételek, úgy mint a TV-paprika, a citrom, a körte vagy a spárga, tele vannak a legfontosabb immunvédő vitaminnal, a C-vitaminnal, amely egy igazi csodafegyver.

Biológiai hatásairól szerzett tudásunkat Szent-Györgyi Albertnek és a paprikának köszönhetjük. Előnyei között megtaláljuk például az antioxidáns hatást, de említhetjük az immunrendszer megfelelő működésének támogatását, a sebgyógyulás, a kötő- és támasztószövetek optimális felépítésének elősegítését (kollagén, csontok, fogak, fejlődő szervezet!), az erek rugalmasságának fenntartását, fontos enzimek aktivitásának és a vas felszívódásának növelését (folsavval együtt), a szürkehályog, a daganatos (emlő, méhnyak, vastagbél, tüdő, nyelőcső, gyomorrák) és számos más betegség kockázatának csökkentését.  

A friss, roppanós paradicsom, a cékla, a pirospaprika... A piros zöldségek és gyümölcsök a likopin nevű szintén fontos antioxidáns anyagnak köszönhetik élénk színüket, s a kék gyümölcsökhöz hasonlóan magas antociántartalommal is rendelkeznek. Az antocián egy erős antioxidáns, amely segíti a káros UV-sugarak által létrehozott szabad gyökök elleni védekezést. Az antioxidáns tulajdonságot elfogyasztás után is megtartja, többek között ezért is nagyon egészségesek a piros héjú vagy húsú gyümölcsök. Ezen túlmenően a vérkeringést, valamint a szív- és érrendszeri problémákat segítő hatásuk is nagyon fontos.

A céklát például már a római civilizáció óta használják, mint vértisztító szert, mivel képes serkenti a vérkeringést és akár négyszeresére is növelheti a sejtek oxigénfelvevő képességét.

Egy egyszerű, de nagyszerű recept a mindennapos céklafogyasztásra: a meghámozott céklát, alufóliába csomagolva kb. 40 percig sütjük a sütőben. Ezt követően hagyjuk kihűlni az alufóliában, és amikor már hideg, csomagoljuk ki és vágjuk vékony szeletekre. Minimális sóba forgassuk meg, tetszés szerint egy fél citrom levével öntsük le a mintegy egy kilogramm sült céklából készült salátánkat, amelyet a legvégén két evőkanál akácmézbe is forgassunk bele úgy, hogy a sült céklaszeleteink ne sérüljenek. (Recept: Both Ildikó)

A paradicsomban legnagyobb mennyiségben C- és E-vitamin található, amelyek megvédenek a betegségektől és a bőr idő előtti öregedésétől. De található még benne karotin, kálium, magnézium, kalcium és nátrium is, ezen kívül pedig vízben és rostokban is nagyon gazdag. Minden nap egy pohár paradicsomlé, vagy egy pár szem nyersen elfogyasztott koktélparadicsom nagyon jó hatást gyakorol a szervezetre.

Paradicsomnarancs ital: a narancsot és a citromot kettévágjuk, levüket kifacsarjuk. Az újhagymát megtisztítjuk, zöldjéből mintegy 5 centimétert meghagyunk, a többit levágjuk. A narancs- és citromlevet egy üvegkancsóban elkeverjük a paradicsomlével, és cayenne borssal fűszerezzük. A poharakba jégkockát teszünk, rátöltjük az italt, és beletesszük a hagymát. (Recept: Nyáry Luca Írisz)

Íme, hát, a természet kincsei kiterítve állnak előttünk. Nekünk csak annyi a dolgunk, hogy gondos körültekintéssel kiválasszuk az egészséges, nap érlelte, vitamindús hazai zöldségeket és gyümölcsöket, és rendszeresen fogyasszuk azokat!