RIPOSTER

Ve­ro­nai busz­tra­gé­dia: Még éve­kig el­hú­zód­hat a nyo­mo­zás

Zenés em­lék­es­tet ren­dez­nek a hoz­zá­tar­to­zók, mert pont két éve tör­tént a ve­ro­nai busz­tra­gé­dia. Ennyi idő óta még min­dig csak egy em­bert gya­nú­sí­tot­tak meg a ma­gyar ha­tó­sá­gok! Az ola­szok ta­valy ok­tó­ber­ben vádat is emel­tek 6 ember ellen, már két tár­gya­lá­son is túl van­nak! Miért ilyen lassú a ma­gyar nyo­mo­zás? Ami rá­adá­sul még újabb éve­kig el­tart­hat...
  • Szerző: RIPOST

Január 20-án, vasárnap van két éve, hogy Verona mellett tragikus balesetet szenvedett egy magyar diákokat és kísérőiket szállító busz. A szomorú évforduló alkalmából emlékestet tartanak a hozzátartozók január 31-én, az Újpesti rendezvénytér színháztermében. Itt adják először elő Bornai Tibor „Nélküled, veled” című szerzeményét, amit a hozzátartozók kérésére írt a tragédiáról, gyászról, szenvedésről és elengedésről.

A balesetben 17-en haltak meg. Az olasz és a magyar hatóságok is rögtön megkezdték a nyomozást. Olaszországban már megtörtént a vádemelés is: V. János buszsofőr mellett öt olasz autópálya-mérnököt okolnak a tragédiáért. Már két tárgyaláson túl vannak az olaszok, egyiken sem vett részt a buszt vezető sofőr, még azt is képes volt tagadni, hogy ő ült a volán mögött. Legközelebb márciusban kerül sor az újabb tárgyalásra, amin az elhunytak hozzátartozói is részt vesznek. Nálunk viszont két év után egyetlen gyanúsítottja van az ügynek és még évekig tarthat a nyomozás! Miért nem tudjuk két év után sem, hogy ki a felelős?

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Miután a tragédia Olaszországban történt, az olasz hatóságok kizárólag a baleset körülményeivel foglalkozhatnak. A magyar nyomozóknak ezt nincs lehetőségük vizsgálni, nem is gyanúsíthatják meg a buszsofőrt, hisz ugyanabban az ügyben kétszer nem lehet bíróság elé állítani. A magyar hatóságok kizárólag azokkal a körülményekkel és előzményekkel foglalkozhatnak, amik a tragédiához vezethettek, emiatt került a látókörükbe az az üzemorvos, aki engedélyezte az alvászavarral küzdő V. Jánosnak, hogy buszt vezessen.

Most ő az ügy egyetlen gyanúsítottja, miközben egy sor ember felelős lehet azért, hogy a katasztrófa ilyen súlyos volt, és ennyi ember halt meg…

A gyászolók birtokába jutott fényképek és az olasz hatóságok szakvéleménye szerint illegálisan beépített póttank és üléssor volt a buszban, amire szerintük nem volt engedélye a buszos cégnek. A hazai vizsgálatnak azt kell kiderítenie, hogy szabályos volt-e az átépítés, és a póttank és az ülések szerepet játszhattak-e a tragédia súlyosságában, illetve abban, hogy ilyen sokan meghaltak. Szakértőket kell bevonni és megtalálni azokat, akik engedélyt adtak a beépítésekre.

Korábban szinte a végletekig lehetett húzni egy nyomozást, ám az új Büntetőeljárási törvény értelmében már csak két évig nyomozhatnak a magyar hatóságok a veronai tragédia ügyében.

Eközben a címlapon
Az új rendelkezés kimondja: ha egy ügyben már kihallgattak egy gyanúsítottat, akkor a gyanúsítástól számított maximum két éven belül le kell zárni a nyomozást. Itt már nincs lehetőség hosszabbításra

– magyarázta a -nak egy volt rendőr.

Miután december 14-én gyanúsítottként hallgattak ki egy orvost, legkésőbb 2020. december 14-éig le kell zárni a hazai nyomozást.

Már egy éve miniszteri rendelet írja elő, hogy a külföldre tartó iskolai buszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük. 13 évesnél idősebb busszal nem lehet iskolai kirándulást szervezni, és minden iskola csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja, hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban. Elzárással sújtják, aki illegálisan alakít át járművet és az is börtönt kap, aki vezeti.