DIÉTA

Ve­gá­nok és pa­le­ó­sok össze­fog­tak, itt az új szu­per­di­éta

Mark Hyman ame­ri­kai orvos ta­lálta ki a leg­újabb di­é­ta­őrü­le­tet, ami két ét­ren­det kom­bi­nál: a paleo és a vegán ét­ren­de­ket. Ennek a két irány­zat­nak egy­szerre való kö­ve­tése nagy­já­ból le­he­tet­len­nek tűnik, de sokan mégis si­ke­re­sen fogy­nak vele.
címkék:

A pegán diéta valójában a paleoés a vegán szavak összetételéből született meg. Az étrendet az amerikai Cleveland Orvosi Központ munkatársa, dr. Mark Hyman fejlesztette ki. A paleót ősemberdiétának is szokták hívni, hiszen követői alapvetően azt próbálják fogyasztani, amit valaha az ősember ehetett: feldolgozatlan ételeket, sok húst és fehérjét. A vegán étrend pedig kizár minden állati eredetű élelmiszert. Így aztán teljese természetes, hogy mindenkiben felmerül a kérdés, hogy a fenébe lehet ezt a kettőt összeilleszteni?

Fotó: 123RF
EZEKET OLVASTAD MÁR?

Dr. Mark Hyman legfontosabb irányelvei:

1. Kerüljük a tejet, a glutént, a finomított cukrot és a hüvelyeseket, helyette pedig sok gyümölcsöt, zöldséget és dióféléket együnk.

2. Ebben a diétában megengedett a tojás, a hal és a hús is – de csak akkor, ha nem nagyüzemi, forrásból származik, vagyis a piacon kistermelőktől vásároltuk, és mindenféle vegyszerektől mentes.

3. A diéta 75%-át zöldségek kell, hogy kitegyék. Emellett sok gyümölcsöt és Omega-3 zsírsavban gazdag ételeket lehet még fogyasztani, mint a diófélék és az avokádó.

4. 25%-ban megengedett a csirke, a marha, a tojás, a lazac, noha a hüvelyesek nem, a bab mégis, csak kis mennyiségben, illetve édesíteni a juharsziruppal, a mézzel és a kókuszcukorral lehet.

5. A pegán étrendben a gluténmentes alapanyagok az ajánlottak, mint pl. a quinoa. amaránt, hajdina, köles, vadrizs

Eközben a címlapon

6. Szója: bár a vegán étrendben szerepelhet, a pegán étrendben nem, elsősorban fitoösztrogén-tartalma illetve a potenciális genetikai módosítás miatt.

Hogy hat az egészségünkre?

Mind a paleo, mind a vegán étrend szerinti táplálkozás olyan egészségügyi előnyökkel járhat, mint a fogyás, a koleszterinszint-csökkenés és a cukorbetegség visszaszorítása. A gyümölcs- és zöldségfogyasztásra való ösztönzés nem rossz dolog, mivel segíthet megelőzni bizonyos rákos megbetegedéseket, a rostok miatt egészségesen tartja a beleket, és mivel kalóriában is alacsony, segíthet az egészséges testsúly fenntartásában” mondja a szakember.

Mire kell figyelni? A legtöbb diétás étrend esetében figyelni kell arra, hogy ne lépjenek fel tápanyaghiányok. Mivel a tejtermékek fogyasztását kizárja, a kalciumot például mindenképp pótolni kell.
címkék: