DIÉTA

Va­ló­ban a reg­geli a leg­fon­to­sabb ét­ke­zés? Íme, az igaz­ság fe­hé­ren-fe­ke­tén!

A leg­töb­ben úgy tud­juk, hogy a reg­geli a nap leg­fon­to­sabb ét­ke­zése. Aki ki­hagyja, töb­bet eszik a nap fo­lya­mán, el­hí­zik, rá­adá­sul nem is tud kon­cent­rálni a mun­ká­jára. De vajon va­ló­ban így van?

A 19. századig az emberek nem foglalkoztak különösebben azzal, mit reggeliznek, azt ették, ami kéznél volt – nem egyszer az előző napi vacsora maradékát. Amikor azonban a nők is tömegesen álltak munkába, reggel, mielőtt elindultak, valamilyen gyors és tápláló ételt kellett adniuk a gyerekeknek. Általában is úgy gondolták, hogy a gyári munkához mindenképp enni kell reggel valamilyen tápláló ételt, mert a hosszas állás emésztési zavarokhoz vezetne. Vallásos egészségguruk kezdtek feltünedezni, akik szanatóriumaikban egyszerre hirdették az erkölcsös és az egészséges életet – a müzlit például egy ilyen helyen találták fel.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
EZEKET OLVASTAD MÁR?

A szalonnás-tojásos reggeli diadalútja egy marketingfogással kezdődött: amikor egy szakember több szalonnát akart eladni, orvosoktól gyűjtött aláírásokat azzal kapcsolatban, hogy a nehéz reggeli jobb a szervezetnek, mint a könnyű.

Mikor kell reggelizni?

Ma viszont egyre több kutatás folyik az ideális reggelivel kapcsolatban. Több vizsgálat szerint azok, akik nem reggeliznek, rosszabbul teljesítenek a munkában és az iskolában, sőt, a súlyuk is instabilabb, mint azoknak, akik reggelivel indítják a napot. Sőt: egyes vizsgálatok szerint még a depressziót is megelőzheti a tápláló reggeli.

A legtöbb táplálkozási szakember szerint az a jó, ha legkésőbb 10 óráig eszünk valamit, és nagyon hasznos, ha a reggelink fehérjedús. Így ugyanis kevesebb lesz a rizikója annak, hogy délután ránk tör az evésroham.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Egyes vizsgálatok szerint viszont az is rendben van, ha csak a munkahelyedre érve reggelizel. Ha ugyanis több idő telik el a vacsora és a reggeli között, nagyobb az esélyed a fogyásra. Persze nem kell teljesen kihagyni a reggelit, elég, ha úgy másfél órával a szokásos időpont után eszel. Ha viszont ettől úgy érzed, hogy leesik a vércukorszinted, akkor inkább hallgass a testedre, és reggelizz korábban. Az is jó megoldás, ha nem a reggelit teszed későbbre, hanem a vacsorát korábbra.

Mikor hagyd ki?

Egy másik kutatás azt igazolta, hogy ha kihagyod a reggelit, akkor több zsírt égetsz, ám ez a szervezet gyulladásos folyamatainak erősödésével jár. Ám ha csak finomított szénhidrátban és cukorban gazdag élelmiszer áll rendelkezésedre reggeli gyanánt, akkor még ez is jobb megoldás, mint megenni a rengeteg cukrot. A magas cukorfogyasztás ugyanis akár depresszióhoz is vezethet.

Eközben a címlapon

Milyen az ideális reggeli?

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

De vajon milyen az ideális reggeli? A kutatók szerint a fehérjével és az egészséges zsiradékokkal jársz a legjobban, némi zöldséggel kiegészítve. A tojás avokádóval és zöldségekkel például ideális megoldás, de a görög joghurt gyümölccsel és lenmaggal is megfelelő. Annál jobb, minél több feldolgozatlan élelmiszert tartalmaznak az étkezéseid – és nem csak a reggelid!