MEDICINA

Tudod, mi az az adap­to­gén? Jobb, ha meg­ta­nu­lod, mert hasz­nos lehet

Ki­me­rült vagy, fe­szült? Pró­báld ki a stressz­űző nö­vé­nyek ki­rály­nő­jét, a száz­éve­sek gyö­ke­rét. Ne dugd ho­mokba a fejed, ha pör­gős az éle­ted, hasz­náld fel az adap­to­gén gyógy­nö­vé­nyek cso­da­tévő ha­tá­sát. Vá­laszd ki a neked meg­fe­le­lőt. Az in­tel­li­gens gyógy­nö­vé­nyek mel­lék­ha­tás nél­kül gyó­gyí­ta­nak, és az im­mun­rend­szert is meg­erő­sí­tik.

Az angol eredetű kifejezés alkalmazkodó, intelligens gyógynövényeket jelöl. A bennük található természetes anyagok stresszűzőként hatnak ránk. Módosítják a test reakcióit a stresszhatásokkal szemben, és növelik a stresszel szembeni ellenállásunkat.

A mindennapokban jelen lévő, állandósult rejtett stresszre szervezetünk fokozott hormontermeléssel válaszol. Az eddig felismert 22 adaptogén gyógynövény a mellékvesének mind a túlműködését, mind az alul-működését szabályozza. Úgy reagál, ahogy a szervezetünknek az adott pillanatban éppen a legjobb. Teszi mindezt bármilyen mellékhatás nélkül.

EZEKET OLVASTAD MÁR?
Ilyet az emberi tudomány mesterségesen még nem tudott előállítani.

Mivel ma már a betegségek 80%-a stressz alapú, a stresszkezelés elsődleges fontosságúvá vált.

Hogy ismerjük fel a stresszt? Stresszreakciók:

Stressztípusok

Időszakos stressz: Már az ősember is érezhette testi fenyegetettség vagy vadászat idején.  A felfokozott izgalom egy egészséges vészreakció, mely segít a túlélésben.

Klasszikus stressz: Ma stressznek vagyunk kitéve a munkahelyen, az iskolában, a mindennapi élet megoldandó helyzeteiben. A média túlzott információáramlása is stresszt okoz.

Új típusú stressz: A környezeti ártalmak, az élelmiszerekben megjelenő méreganyagok új kihívás elé állítják a mai embert.

Eközben a címlapon
Az állandósult, krónikus stresszt nincs módunk feldolgozni, ezért hatására hosszú távon súlyos betegségek alakulnak ki.

Ne dugd homokba a fejed, inkább fordulj segítségért az adaptogén gyógynövényekhez.

Mitől adaptogén egy növény?

  1. non-toxikus, tehát a szervezetre ártalmatlan
  2. normalizáló hatása folyamatos
  3. tevékenysége nem specifikus (azaz nem tapasztalaton alapuló, hanem veleszületett)
  4. biztosítja és normalizálja a szervezet működését a folyamatos támadások alatt is, azok ellenére is
  5. csak akkor hat, ha szükség van rá (tehát pl. a magas vérnyomást csökkenti, de a normál értékűre nem hat)

Adaptogén gyógynövények:

fokhagyma

ginzeng: felpörgeti a fizikai és szellemi teljesítményt, csökkenti a fáradtságot, növeli az immunrendszer védekező képességét

ashwagandha (indiai ginzeng): csökkenti a kortizol szintet, mely az elhízással és a gyulladással függ össze

gingko

csicseriborsó

kasvirág

rózsagyökér : elűzi a fizikai és szellemi fáradtságérzetet

alapacho

görögszéna

kínai kúszó magnólia (életbogyó): növeli a teljesítményképességet és kitartást, immunerősítő, potencianövelő

kurkuma: jótékony az agyműködésre, az emésztési panaszokra, izületi gyulladásokra

goji bogyó: nyugtat, növeli a fizikai és szellemi teljesítőképességet, jótékony az alvási panaszokra, javítja a közérzetet

szőlőmag: feszültségcsökkentő, ellenállóbbá tesz az érzelmi stresszel szemben, növeli a szellemi teljesítményt

orbáncfű: alvásjavító, oldja a depressziót, javítja az általános közérzetet

aloe vera: fáradtságűző, javítja az ellenállást a pszichés terhelés esetén

maca gyökér: szexuális vágy fokozó, növeli az energiaszintet, javítja a memóriát

édesgyökér: gyulladáscsökkentő, jótékonyan hat a mellékvesére, csökkenti a súlyfelesleget

reishi: alvászavarokra hat, segít leküzdeni a krónikus fáradtságot, javítja az emésztést

astragalus (Baktövis): immunerősítő

ázsiai gázló (Gotu kola)

pecsétviaszgomba

jujuba

L-teanine

Rózsagyökér, a százévesek gyökere

A 22 adaptogén gyógynövény közül a leghatásosabb a rózsagyökér (Rhodiola Rosea).  A 7. századi Tibetben csak a beavatottak és az uralkodó családja juthatott hozzá. A 20. század hatvanas éveiben az oroszok is bevetették a szovjet űrhajósok, élsportolók, pártvezetők fizikai-szellemi teljesítményének fokozására.

Az adaptogének általános hatása:

  • csökkenti a fáradtságot
  • hangulatjavító
  • fokozza a fizikai és szellemi teljesítményt

Egészségügyi előnyök:

  • stressz-és depresszió ellenes (a hatást a szerotonin szint emelésével éri el)
  • szívizom erősítő
  • szívritmus szabályozó
  • immunerősítő
  • daganatellenes (meggátolja a genetikai mutációkat)
  • kemoterápia káros hatásainak enyhítése
  • sportteljesítmény fokozása
  • szellemi teljesítmény növelése
  • szexuális működés harmonizálása (mindkét nemnél)
  • vércukor harmonizálása
  • májvédő hatás
  • sejtszintű antioxidáns védelem
  • időskori betegségek és rendellenességek megelőzése

Hogy alkalmazd az adaptogén gyógynövényeket?

  • Kísérletezz, melyik hat rád a legjobban
  • Félévente változtass, próbálj ki újat
  • Csak az ajánlott mennyiséget szedd