ÉLETMÓDI

Tönkrement a kapcsolatod? Így éld túl a szakítást, így kezdd újra az életed!

Fájdalmas, de tény, hogy a házasságok fele válással végződik. A párkapcsolatoknak pedig ennél is nagyobb hányada.
  • Szerző: Ripost

Akár készülsz a szakításra, akár fontolgatod, akár már meg is tetted - mindenképpen természetes, hogy félelemmel tölt el az érzés.  A változás az egyik legijesztőbb dolog, mellyel az ember szembesülhet. Pedig tudjuk már jól, hogy mindig minden változik.

A szakítás előtt

1. Kétségek

Mielőtt az ember lépne, tele van kétségekkel, félelmekkel és bizonytalansággal. Vajon tényleg jól dönt? Vajon biztos, hogy ez a megfelelő lépés? Az a szomorú, hogy lelke mélyén általában már régóta tudja, hogy meg kell tennie, a növekvő szorongás pedig sokszor testi tünetekkel is jár.

2. Önvád

Elkerülhetetlen, hogy számot vetsz azzal, vajon mit rontottál el, és mit kellene másképpen tenned. És ezt ne is spórold meg, hiszen a tanulságokból épülni tudsz, és fontos, hogy ne csak a másikban, hanem önmagadban is felismerd a hibákat. Ez viszont nem jelenti azt, hogy minden bűnt, minden félresiklott próbálkozást és kudarcot a saját válladra kell venned, és úgy érezned, hogy te vagy az egyedüli felelős. Egy kapcsolathoz két ember kell, ezt soha ne felejtsd!

 

3. Önpusztítás

A félelmek, a növekvő stressz, a folyton a problémán pörgő agy egy olyan készenléti állapothoz vezet, mint amikor támadás előtt állsz. Csakhogy ez nem egy múló állapot, hanem napokon, heteken át tartó érzés, amely pusztítja és sorvasztja a tested és a lelked. Fizikai tüneteket is tapasztalhatsz. Megbetegszel, a pulzusod folyamatosan magas, a mellkasod szorít,  a tenyered verejtékezik. Ennek fenntartása önpusztító, nem beszélve azokról a pótcselekvésekről, melyekhez ilyenkor enyhülés reményében talán nyúlsz: több cigaretta, az újabb és újabb pohár bor. Sajnos ezek mind csak növelik szervezeted kimerültségét, ami visszahat a lelkiállapotodra, és máris benne találod magad az ördögi körben.

4. Szorongás

A félelem lassan szorongássá növekszik. Azon kaphatod magad, hogy pánik fog el megszokott helyzetekben is, bizonytalanná válsz a napi rutinodban, folyamatos feszültséged elkísér, esetleg irracionálissá nő a leghétköznapibb szituációkban is.

 

5. Katasztrófának tűnő jövőkép

Félelmed és szorongásod legnagyobb részben az okozza, hogy nem tudod, mi vár rád, nem tudod, hogyan tovább. Ilyenkor az ember hajlamos arra, hogy a legszörnyűbb jövőképet fesse magának. Valóban nem tudhatod biztosan, hogy minden csodálatos lesz, ha megtörténik a szakítás. Nincs rá garancia, hogy fél év múlva megtalálod az örökre szóló boldogságot. De ennek az ellenkezőjét sem kell és szabad készpénznek venned!  Az biztos: az egyre pusztuló önértékelés, a növekvő és tartós stressz, a szorongás garantáltan tönkre fog tenni, ha nem változtatsz.

Az újraépülés szakaszai

1. Gyász

Akárcsak egy halálesetnél, a szakítás után is meg kell élni a gyász folyamatát. Ebben megtapasztalod a haragot, a tagadást, az érzelmek széles skáláját, míg végül lassan elérkezel az elengedésig és a megnyugvásig. Ne sürgesd magad! Meg kell élni a szenvedést is, a gyászt ugyanis nem tudod megúszni: ha megpróbálod, akkor majd a gyász fog megtalálni téged. Persze nem azt javasoljuk, hogy lubickolj benne és hergeld bele magad. De éld meg a szomorúságod, éld meg a veszteséget, és sirasd el azt, amit el kell siratnod, legyen az a múltad, az illúzió, a másik hiánya vagy a be nem tartott és meg nem valósult ígéretek.

 

2. Gyógyulás

A gyásszal párhuzamosan lassan, de biztosan gyógyulni is kezdesz. A korábbi stressz, a készenléti állapot oldódik. Eleinte nem fogod biztosan érezni, hogy a szorongás és pánik helyett valóban jobb és építőbb a bánat. De már középtávon megtapasztalod, hogy ez a testednek is kedvezőbb állapot. Ahogyan fokozatosan elengeded a megtörténteket, úgy gyógyítod meg szép lassan a saját lelkedet, és készíted fel arra, hogy készen álljon valami új befogadására. Akárcsak egy horzsolásnak vagy mélyebb sebnek, úgy a lelkednek is szüksége van arra, hogy regenerálódjon. Legyél türelmes magaddal, ha ez kicsivel több időbe telik, mint gondoltad. És segítsd magad relaxációval, új élményekkel, vitaminokkal, megfelelő táplálkozással - gondozd úgy a tested és a lelked, ahogyan egy lázas beteggel tennéd. Türelemmel, odafigyeléssel és táplálással.

 

3. Fokozatos felépülés

A gyógyulásnak, az öngyógyításnak meglesz az eredménye. Azon kapod magad, hogy több az energiád, hogy már tudsz szívből mosolyogni. Lassan újra emberek társaságára vágysz, sokat segít, ha kipróbálsz új dolgokat, sportolni kezdesz, esetleg beiratkozol egy tanfolyamra, vagy új közösségeket is kipróbálsz. Tested és lelked megerősödik, készen állsz arra, hogy elfogadd magad, szeresd magad, elengedd a haragod, a bánatod, és újra bizalommal, de már újabb tapasztalatokkal nyiss mások felé.

 

4. Újrakezdés

Amikor megerősödtél, elérkezett az újrakezdés időszaka. Ne kapkodd el! Ne sürgesd, és ne kergesd a csodát! Időbe telhet, mire újra boldog leszel valakivel, de inkább add meg ezt az időt, mint hogy elhamarkodd a döntést, és méltatlan vagy nem kielégítő helyzetben találd magad. Megdolgoztál azért, hogy talpra tudj állni! Becsüld meg az erőd, melyet belefektettél, az időt, melyet rááldoztál!