MELÓ

Nem mind­egy, mi­lyen gumit hasz­nálsz

Ha le­esik az első hó, tö­me­gek ro­ha­moz­zák meg a gu­mi­szer­vi­ze­ket, hogy fel­te­tes­sék az au­tó­ikra a téli gu­mi­kat. De mi­lyen a jó téli gumi, és va­ló­já­ban mikor kéne le­cse­rélni?
  • Szerző: KF

Megjöttek a tartós hidegek, ez pedig a biztonságos közlekedésre is hatással van: ideje téli gumira cserélni az autók abroncsait! A gumiváltás nemcsak lehetőség, hanem a közlekedés szempontjából kötelező feladat is, hiszen ezzel óvhatjuk a saját és környezetünk életét is.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Mikor tetessünk fel téli gumit?

Ha a levegő átlaghőmérséklete tartósan 7 fok alá csökken, akkor ideje lecserélni a nyári gumikat télire. 7°C alatt ugyanis a nyári gumik anyaga megkeményedik, veszít rugalmasságából, így pedig nehezebben tapad meg az út felületén.

A 7 fok természetesen nem jelenti azt, hogy azonnal rohanni kell a szervizbe, mert 6,9 foknál már nem tapad a nyári gumi – de ilyenkor már nagyobb eséllyel számolhatunk hajnali fagyokkal, és jeges úton a nyári gumi rosszabbul teljesít. A legtöbb őszi megcsúszásos és fékezési baleset pont a hajnali órákban történik, mikor az utakra már letelepszik a megfagyott pára.

A legtöbb autós nem is feltétlenül követi a 7 fokos szabályt, viszont amint leesik az első hó, tömegek rohamozzák meg a szervizeket – ezért is érdemes időben gumit cserélni!

Miben más a téli gumi, mint a nyári?

  • A téli gumik olyan speciális adalékanyagot (szilika) is tartalmaznak, amelynek köszönhetően még alacsony hőmérsékleten is lágyak és rugalmasak maradnak.
  • A felületükön mélyebb és szélesebb csatornák vannak, különleges profilkiképzésük nagyobb mennyiségű hó, latyak és víz elvezetésére is alkalmas.
  • Az úttal érintkező felületeken számtalan apró külön mozgó lamella (a kis gumitüskék, amik kiállnak) van kiképezve, ami a gumi tapadását és kapaszkodó képességét még tovább fokozza.
  • A téli gumik magasabb kanyarstabilitást és sokkal rövidebb fékutakat biztosítanak a jeges utakon, mint a más célokra gyártott nyári gumik.

Ez a gumikeverék azonban a kora őszi, nappali meleg aszfalton sokkal könnyebben kopik – ezért elkapkodni sem szabad a gumicserét!

Eközben a címlapon

Használhatom még a tavalyi gumikat?

  • Jobb esetben ha megveszünk egy téligumi-szettet, több évre letudjuk a vásárlást. Ha használt gumikat tetetünk fel az autónkra, mindig alaposan mérjük fel, hogy az abroncsok kibírnak-e még egy kemény telet, vagy időszerűvé vált-e a végleges lecserélésük. A használattól ugyanis a gumi értelemszerűen kopik, és ezzel együtt egyre kevésbé lesz biztonságos.
  • Használt gumik esetében a profilmélység legfeljebb 4-5 milliméter legyen – ennél síkabb felületű gumi ugyanis nehezebben tapad, és nem vezeti el olyan könnyen a csapadékot. Az ideális profilmélység 9 milliméter.
  • Az is fontos, hogy egy tengelyen csak egyforma méretű és mintázatú gumit szabad használni – ugyanez vonatkozik a pótkerékre is. Ha annak eltérő a mérete vagy a mintázata, nem szerelhetjük fel!

Hogyan válasszunk téli gumit?

A téli gumi vásárlás nem olcsó mulatság, legjobb esetben is közel 40 ezer forintnál kezdődik egy szett ára, és minél nagyobb az autónk, annál mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni.

Attól viszont, hogy egy gumi drágább, még nem feltétlenül jobb. Érdemes az aktuális autógumi-teszteket olvasgatni, ha nem mozgunk annyira otthonosan a témában, mert ezek pontos és hiteles információkkal rendelkeznek az egyes gyártók téli gumi fajtáit illetően.

Az ADAC német autóklub már el is készítette a 2016/2017-es téli gumi időszakra vonatkozó tesztjét. Kompakt kategóriában a Goodyear Ultra Grip 9 és a Michelin Alpin A4 bizonyult a legjobbnak, a Firestone Winterhawk 3-as és a Kleber Krisalp HP2-es vásárlását nem igazán ajánlják a szakértők. A középkategóriás autók esetében már kiábrándítóbb a helyzet: itt egyedül a Dunlop Winter Sport 5 érdemelte ki az ADAC jó minősítését.

Mi a helyzet a négyévszakos gumival?

Áthidaló megoldásnak szánták a gyártók, de a négyévszakos gumi tűnik a legrosszabb megoldásnak – ez az abroncstípus ugyanis sem a forró nyári napokon, sem a havas téli utakon nem teljesít tökéletesen. Ezt a gumitípust akkor érdemes választani, ha télen ritkábban vezetünk, hóban pedig ki sem merészkedünk az utakra.