ÉLETMÓDI

Min­den har­ma­dik em­bert érint ez a tit­kos ne­héz­ség - nem szé­gyen, se­gí­tünk!

Az em­be­rek csak­nem fele éle­té­ben leg­alább egy­szer átéli a szo­ron­gás heves ér­zé­sét. És har­ma­duk­nál ez vissza­térő je­len­séggé válik.

Nyíltan beszélünk arról, ha megfáztunk, ha elromlott otthon a kávéfőző. De arról, ha a lelkünkkel van gond, ha mentálisan érezzük rosszul magunkat, mélyen hallgatunk. Úgy érezzük, mintha valamiért hibásak lennénk, mintha szégyenletes lenne az ilyesmi. Pedig jó, ha tudod, hogy az emberek fele már átesett ilyesmin, harmaduknál pedig visszatérő a jelenség!

EZEKET OLVASTAD MÁR?

1. Mi is az a szorongás?

A szorongásos megbetegedés az emberek egyik leggyakoribb problémája. Akkor jelent gondot, ha konkrét és aktuális ok nélkül kezdjük el érezni a tüneteket. Egy pánikhelyzetben természetes, hogy a pulzus szaporábbá válik, az izmok megfeszülnek, az agy készenléti állapotban figyel. A szorongásos problémák esetében viszont olyankor is ezt érzi az ember, ha valójában nincsen rá jól körülírható, konkrét oka. Ez az állapot az érintettek számára kellemetlen, aggasztó, és mivel többnyire nem értik az okát, még feszültebbé válnak, esetleg már attól szorongani kezdenek, hogy mikor tör rájuk megint a hasonló érzés - és már kész is a spirál, amelyből pokoli nehéz önállóan kitörni.

2. Mit érdemes tenni?

Fontos átgondolni és tisztázni önmagunkban, hogy milyen élethelyzetben vagyunk. Gyakran a stressz, a kimerültség eredményképpen lép fel a jelenség. A koncentrált időszakban szinte minden energiáinkat leköti, hogy figyeljünk és helytálljunk. Utána viszont, amikor már van lehetősége a testnek kicsit megpihenni és lazítani, előtörhet némi fáziskéséssel ez az utólagos jelzés.

Ha elkap bennünket egy szorongásos állapot, esetleg pánik, akkor a legfontosabb és leghasznosabb, ha:

  1. Tudatosítjuk magunkban, hogy az érzés kellemetlen, de a látszat ellenére nem fog történni semmilyen fizikai baj

  2. Mélyeket lélegzünk, egyenletesen és lassan

  3. Iszunk egy meleg italt, ez ugyanis általánosan nyugtatóan hat a szervezetre

  4. Kimegyünk a szabadba, a friss levegőre, ez bizonyítottan segít

  5. Tudatosan eltereljük a figyelmünket, például elintézünk néhány telefonhívást: ez becsapja kissé az agyat, máshová helyezi a fókuszt, és segít lecsendesíteni a belső feszültséget.

Mit tehetünk állandósult gond esetén? Vajon veszélyeztetett vagy? Máris kiderül! LAPOZZ!

Megtapasztaltad már a szorongás érzését?