DIÉTA

Na­gyon durva, ami ki­de­rült a trendi nők egész­sé­ges nap­in­dí­tó­já­ról

Ta­rol­nak a neten a gyü­mölccsel vas­ta­gon meg­ra­kott, gyö­nyörű tur­mix­tá­lak, azaz a smo­ot­hie bowl-ok. Annyira szé­pek, hogy aki meg­lát egy ilyet, azon­nal meg­kí­vánja és leg­szí­ve­seb­ben fel­falná. Vajon ez tény­leg jó ötlet?
címkék:

Rengeteg gyümölcs, kókuszreszelék, étcsoki, chia-mag, alattuk pedig gyümölcsturmix – ez a smoothie bowl, a trendi lányok szuper reggelije, amelyet valóságos műalkotásként töltenek fel az Instagramra. Egészséges és trendi reggeli – de vajon tényleg annyira szuper, mint amilyennek látszik?

Fotó. FoodiesFeed
Fotó. FoodiesFeed

Ki kell, hogy ábrándítsunk: ezekben a tálakban ugyan valóban sok a vitamin és az ásványi anyag, ám legalább annyi cukor van bennük, mint egy cukormázas fánkban. Egy gyümölccsel megrakott tálkában akár 5 deka cukor is lehet. Igaz, ez természetes gyümölcscukor, de a vércukorszintet ugyanúgy fellöki, majd visszaejti, ahogyan egy fehér lisztből készült, cukros péksütemény tenné. Ráadásul egy ilyen turmixtálban fehérje, zsír és rost is nagyon kevés van.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Még a zöldség alapú, zöld turmixokban is nagyon sok a cukor a gyümölcs miatt. Bár a tálkákban vannak szuperélelmiszerként ismert ételek, mint például chia mag vagy acai bogyó, ezek mennyisége nem akkora, hogy ellensúlyozná a hatalmas cukortartalmat.

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay

Az eredmény? Egy-egy ilyen turmix elfogyasztása után hamar éhes leszel, mivel a rengeteg cukor atombombaként robbantja fel, majd ejti vissza a vércukorszintedet. Az adag méretével is baj van, hiszen egy ilyen csupa természetes, növényi élelmiszerből álló reggeli esetén a legtöbben azt hiszik, bármennyit megehetnek belőle, így hatalmas adagokat készítenek. A rostos élelmiszerek pépesítése sem használ: ilyenkor a rostok telítő képessége sokkal kisebb lesz, mint ha egészben ennéd meg ugyanezeket a gyümölcsöket. A rágás során ugyanis elkezdődnek termelődni bizonyos emésztőenzimek, ráadásul maga a rágás azt az üzenetet küldi az agynak, hogy rendes ételt eszünk – ez a turmixok esetében kimarad. A rágással ezen kívül lelassítjuk az evés folyamatát, így könnyebben elkerülhetjük a túlevést.

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay

Mi a megoldás? Ha turmixot készítesz, használj állati vagy növényi tejet a cukros gyümölcslé helyett. Díszítésként gyümölcs helyett tegyél kókuszreszeléket, magokat a turmix tetejére. Tejtermékként választhatsz joghurtot is, de ne a zsírmentesre szavazz – a zsíros tejtermékekkel ugyanis tovább maradsz jóllakott. A cukrozatlan fehérjepor is jó lehet, és az is jó megoldás, ha minden adag gyümölcsre két adag zöldséget teszel a turmixba. A lenmag és a chia mag is hasznos adalék, hiszen sok bennük a fehérje és az egészséges omega-3 zsírsav, de jobb, ha mértékkel használod őket. Épp elég, ha összesen egy evőkanálnyi díszítés van a turmix tetején, maga turmix pedig elfér egy kis tálkában. Így nyugodtan élvezheted a benne levő rengeteg vitamint és ásványi anyagot, anélkül, hogy aggódnod kellene a cukortartalom miatt.

Eközben a címlapon
címkék: