kulcsár edina
Az Origo kikérte az adatokat. Az MSZP-SZDSZ kormányok tagjai legalább száz alkalommal repültek a Magyar Honvédség gépeivel.
Az ellenzéki médiumok egy újabb gumicsontot vettek elő a nyári uborkaszezonban. Azt próbálják kiforgatni, hogy Orbán Viktor miniszterelnök miért utazik a honvédség Airbus A319-es típusú gépével. Azt már elfelejtik megírni, hogy a katonai feladatú repülőgépek korábban is szállítottak kormánytagokat, állami vezetőket és delegációikat.
A szocialista kormányzatok idején is ez volt a gyakorlat, mintegy 100(!) alkalommal vették igénybe a Gyurcsány és Medgyessy-kormányok idején ezeket a gépeket.
Az egyes utazásokkor, amint az a dokumentumokból kiderült a miniszterelnöki delegációk szállítási költsége fejenként 215 000, illetve 140 000 forintba került.
E Szlovákiában érdekes módon nem csinálnak ügyet abból, hogy külön repülőgépe van a kormánynak. Tavalyi hír volt, hogy megérkezett a pozsonyi repülőtérre a belügyminisztérium által vásárolt második Airbus A319-es típusú repülőgép. Az első Airbust 2016 júniusa óta használják, az új szerzemények a régi Tupolev repülőgépeket váltják fel.
Az új repülő akár 90 utas szállítására is képes, egészségügyi átalakítással pedig 6 pácienst tud szállítani.
A gép korábban a francia kormány tulajdonában volt, Jacques Chirac elnök használta. Az első gépért 41,9 millió eurót, a második, 15 éves gépért 34,9 milliót fizetett a belügyminisztérium.
Csehországban a hadsereg két Airbus A319-et, egy Bombardier Challenger 600-ast és két Yakovlev Yak-40-est tart rendszerben elnöki és kormányzati gépként. Ez akkora kapacitást jelent, hogy a cseh kormány a miniszterein és államtitkárain túl akár az összes helyettes államtitkárát, de lehet, hogy még a főosztályvezetőit is saját gépein tudná utaztatni, ha éppen arra lenne szüksége.
Szerbiában négy kormánygép áll rendelkezésre a miniszterek számára. Horvátországban pedig a honvédség üzemelésében két repülőgép segíti a kabinet tagjainak külföldi utazását.